Česko koordinovalo se spojenci postup proti navržené podobě emisní normy Euro 7

4 minuty
Události: Dopady Eura 7 na evropský automobilový trh
Zdroj: ČT24

Ministři dopravy unijních zemí, které kritizují navrženou podobu emisní normy Euro 7, jednali v pondělí ve Štrasburku. Schůzku svolal český ministr Martin Kupka (ODS), protože považuje normu za nerealistickou a v některých zemích včetně Česka za potenciálně škodlivou pro životní prostředí. Návrh Eura 7 představila Evropská komise v listopadu loňského roku.

Kupka po jednání řekl, že doufá nejen ve změnu „nerealistických požadavků“, které by Euro 7 kladlo na automobilový průmysl, v příštím měsíci, ale i v odložení začátku platnosti normy, a to alespoň o čtyři roky.

Český ministr jednal se zástupci Německa, Itálie a Polska, na dálku se připojili i zástupci Slovenska, Rumunska, Portugalska a Maďarska. Postupně chce ministr hovořit i s dalšími zeměmi, které údajně mají vůči návrhu normy výhrady. Zmínil například Francii či Španělsko.

Co tvrdí předkladatelé normy

Evropská komise předložila návrh normy Euro 7 v listopadu loňského roku. Jsou v ní stanoveny emisní limity pro nové osobní i nákladní automobily, které mají proti dnešním standardům ještě více snížit zplodiny oxidů dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší.

Norma Euro 7 má sladit limity pro benzinová a naftová auta, vozidla by jí musela  vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům a kromě výfuků se má vztahovat i na brzdy a pneumatiky. Pokud by návrh schválily členské státy a Evropský parlament, měla by pravidla pro nová osobní auta platit od poloviny roku 2025, pro nákladní o dva roky později.

  • Nová norma například také zdvojnásobuje počet najetých kilometrů a stáří auta, do nichž bude plnění emisního standardu vyžadováno. Nově by šlo o 200 tisíc kilometrů a deset let užívání vozu. Rozšířilo by se i spektrum teplot, v nichž bude muset auto normu plnit.
  • Poprvé navrhuje Evropská komise stanovit i limity pro pevné částice produkované brzdami a mikroplasty, které se uvolňují z pneumatik. Chce rovněž, aby měla auta čidla umožňující kdykoli emise zkontrolovat.
  • Zdroj: ČTK

„Kromě toho, že monitorujeme a podporujeme elektrifikaci vozového parku, chceme omezit také emise, které zhoršují znečištění vzduchu a ohrožují naše zdraví,“ prohlásil eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton, který návrh normy v listopadu prezentoval. Oxidy dusíku a pevné částice z automobilové dopravy v ovzduší podle něj způsobují v zemích EU více než 70 tisíc předčasných úmrtí ročně, nový emisní standard by měl tyto počty snížit.

Komise odhaduje, že ve srovnání s dosavadní normou by měla Euro 7 zajistit do roku 2035 snížení emisí oxidů dusíku o 35 procent, u pevných částic pak o 13 procent. U nákladních aut a autobusů má jít o 56 procent emisí oxidů dusíku a 39 procent pevných částic.

Brusel tvrdí, že kvůli normě nebudou muset automobilky používat nové technologie a přechod na Euro 7 se promítne do ceny nových aut nejvýše v řádech několika tisíc korun.

Jak to vidí odpůrci návrhu

Výrobci automobilů dávali už během přípravy normy najevo obavy ze zvýšených nákladů v době, kdy začali ve velkém vyvíjet elektrické automobily. Uvádějí, že zdražení by bylo v řádu desetitísíců korun a zasáhlo by zejména menší, lacinější vozy. Některé modely by poté zdražily natolik, že by byly téměř neprodejné, a norma by naopak prodloužila využívání starších aut.

Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA) uvedlo, že norma bude znamenat vyšší náklady na vozidla s velmi omezenými ekologickými přínosy a riskuje zpomalení přechodu na dopravu s nulovými emisemi. Tuzemské Sdružení automobilového průmyslu navrženou normu považuje za kontraproduktivní, protože místo zlepšování emisí v dopravě fakticky odklání tolik potřebné zdroje investic do technologií bateriových, potažmo vodíkových vozidel a současně povede k omezení nabídky cenově dostupných modelů.

„Návrh stanovuje neúměrně přísné limity pro nákladní vozidla, může omezit nabídku dostupných osobních vozidel v nižších kategoriích a hrozí také odčerpáním omezených zdrojů, které je třeba investovat do elektrifikace a naplnění klimatických cílů,“ uvedl prezident sdružení Martin Jahn. Termín poloviny roku 2025 navíc podle něj neumožní výrobcům osobních aut se na změnu připravit, což povede k propadu nabídky automobilů na trhu.

7 minut
Zpravodaj Obrovský o Euru 7 a sporu o konec spalovacích motorů
Zdroj: ČT24

Postoje v Česku

Zvláště bedlivě je osud normy Euro 7 sledován v Česku, kde automobilový průmysl tvoří významnou část národního hospodářství.

Zástupci automobilek hovoří o nutností získat více času nejen na přípravu, ale i na zavedení nových technologií. Standardně trvá takový vývoj roky. „My vlastně ani nevíme, co musíme uvádět do praxe, my jenom říkáme: Abychom něco vůbec vyvinuli, odzkoušeli a uvedli to do praxe, tak potřebujeme dva tři roky. Takže je potřeba tu normu doladit a doladit ty prováděcí předpisy,“ uvedl Jahn.

Kupka žádá úpravu, která by významně odložila data účinnosti a která by také zmírnila technologické nároky. Požadavky normy by podle něho ohrozily evropský průmysl. Skeptický k normě je i jeho předchůdce ve funkci ministra a současný místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček. „Buď se zlikviduje výroba malých aut anebo se zvýší cena zásadním způsobem, a to nejenom malých, ale i středně velkých vozidel.“

Zpravodaj ČT Petr Obrovský uvedl, že nyní probíhá posuzování normy v Evropském parlamentu a také v Radě Evropy, tedy v členských státech. Podotkl, že v květnu roku 2024 budou volby do EP a není jisté, zda se do té doby stihne norma schválit. Na její výsledné podobě by se musel shodnout europarlament s většinou států Unie. Zpravodajem pro Euro 7 za europarlament je Alexandr Vondra (ODS) z frakce Evropských konzervativců a reformistů. Ten v pondělí řekl, že vyjednávání jsou teprve na začátku a že si je jistý, že změny se prosadit podaří.

Tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný v pořadu Devadesátka ČT24 také upozornil, že některé parametry normy ještě nejsou známy. „Jsou navrženy do prováděcích předpisů, které ještě nejsou vůbec odhalené.“ Automobilky tak podle něho nevědí, na co se mají v této chvíli připravit. „A to je dost zásadní věc. To by si měli politici při prosazování změn uvědomit a zajistit standardní postup schvalování normy Euro 7, aby neměla fatální dopady.“

Přijetí normy by znamenalo propouštění, soudí Špicar

Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar se domnívá, že přijetí normy v současné podobě by znamenalo propouštění. „To by souviselo s koncem výroby některých modelů, a to bohužel modelů, které patří v České republice mezi nejatraktivnější vzhledem ke své ceně.“ Zároveň se obává, že nová místa by tato norma nevytvořila. „Možná v laboratořích nebo ve zkušebních ústavech ano, ale jinak by ten efekt byl negativní. Ztráta pracovních míst by zcela jistě převážila místa vytvořená,“ řekl v Devadesátce ČT24.

Pro evropské automobilky by to navíc znamenalo, že by na cestě k čisté mobilitě v roce 2035 nemohly využít všechny své finance a síly, které na to mají. „Protože by tam bylo Euro 7, které by jim vytáhlo další peníze z peněženek už tak zasažených covidem, energetickou krizí, narušením dodavatelsko-odběratelských řetězců,“ dodal Špicar. 

Branko Remek z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel Fakulty strojní ČVUT řekl, že odborníci na potíže s praktickým dopadem Euro 7 či Green Dealu upozorňují už pět let, ale politici na to nikdy nechtěli slyšet. Teprve nyní se tak prý začíná dít. Osobně by viděl budoucnost ve vodíku, protože je to čisté palivo, řekl v Devadesátce ČT24. Výroba vodíku je však velmi náročná.

66 minut
Devadesátka ČT24: Pokus o zmírnění nových emisních limitů pro auta
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Svět

USA v Nigérii podnikly údery na ozbrojence Islámského státu

Spojené státy podnikly několik úderů na severozápadě Nigérie na cíle teroristů z takzvaného Islámského státu, informoval podle agentury Reuters americký prezident Donald Trump. Podle něj se teroristé dopouští masakrů na křesťanech, jeho země proto jednala v odvetě, dodal. Americké úřady podle agentury tvrdí, že akce se uskutečnila na žádost nigerijské vlády. Údery ve státě Sokoto měly zabít množství ozbrojenců, citoval Reuters informovaného činitele.
00:42Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Do Polska pronikly vzduchem desítky objektů z Běloruska, zřejmě balony

Do Polska v noci na čtvrtek pronikly desítky objektů z Běloruska. Ráno pak polská armáda vyslala stíhací letouny k ruskému průzkumnému letadlu, které letělo v blízkosti jeho vzdušného prostoru nad Baltským mořem. Informovala o tom večer agentura Reuters.
před 6 hhodinami

Kalifornie se potýká s extrémním počasím. Škody způsobují sníh i záplavy

Část amerického státu Kalifornie postihly během vánočního období mohutné záplavy. Silné deště, které mají v nejlidnatějším státě USA trvat do pátku, napáchaly největší škody v okrajové oblasti Los Angeles. Úřady tam vyzvaly k evakuaci asi 130 domů, které jsou nejvíc ohrožené sesuvy půdy. Ve vyšších horských polohách vánoční bouře přinesla velké množství sněhu. Bleskové povodně způsobily na mnoha místech podemletí silnic. Někteří řidiči museli svá auta nechat na pospas živlu, aby zachránili alespoň sebe. V souvislosti s bouřkami a silnými dešti v Kalifornii podle serveru listu Los Angeles Times zemřeli v posledních dnech nejméně tři lidé.
před 7 hhodinami

Čína tvrdí, že prodej amerických zbraní Tchaj-wanu přibližuje hrozbu války

Čína opět tvrdě kritizovala nejnovější dohodu o prodeji amerických zbraní Tchaj-wanu, informuje agentura Reuters s odvoláním na čínské ministerstvo obrany. Takový krok podle Pekingu urychluje hrozbu válečného konfliktu v Tchajwanském průlivu.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Rusové při leteckých útocích na Ukrajině zabíjeli i o Vánocích

Nejméně čtyři lidé zemřeli při ruských leteckých útocích na Ukrajinu od středečního večera v Oděské, Charkovské a Černihivské oblasti, informovaly místní úřady. Kvůli zásahům energetické infrastruktury jsou napříč zemí hlášeny četné odstávky a výpadky proudu. V noci byl opět na několika místech, mimo jiné v Kyjevě, slyšet poplach. Terčem dronových náletů se stal i přístav a průmyslová zóna v Oděse. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve čtvrtek telefonicky hovořil s americkou delegací.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Země vyzvaly Izrael, aby nerozšiřoval osady na Západním břehu. Ten to odmítl

Skupina čtrnácti zemí, mezi nimi i Británie, Francie, Itálie, Německo či Kanada, odsuzuje rozhodnutí Izraele schválit dalších devatenáct osad na okupovaném Západním břehu. Vládu premiéra Benjamina Netanjahua proto žádá, aby rozhodnutí z minulého týdne zrušila. Počet izraelských osad na tomto okupovaném palestinském území se za tři roky zvýšil na 69. Jeruzalém výzvu odmítl a označil ji za morálně chybnou.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Po nehodě vrtulníku zemřeli poblíž Kilimandžára dva Češi

Poblíž Kilimandžára zemřeli ve středu dva čeští občané. Informaci místních médií potvrdil mluvčí českého ministerstva zahraničí Daniel Drake. Podle serveru Tanzania Times u nejvyšší africké hory havaroval vrtulník, nehodu nepřežil nikdo z pasažérů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Papež vyzval k přímému dialogu o míru v rusko-ukrajinské válce

Papež Lev XIV. ve svém prvním vánočním požehnání a poselství Městu a světu (Urbi et orbi) vyzval k přímému dialogu o míru v rusko-ukrajinské válce a k zastavení dalších ozbrojených konfliktů a násilností ve světě. Vyzval rovněž k solidaritě s migranty či s lidmi trpícími přírodními katastrofami. Už ve vánočním kázání uvedl, že odmítání pomoci chudým a cizincům je rovnocenné odmítání samotného Boha. Kritizoval také tvrdý postup amerického prezidenta Donalda Trumpa vůči imigrantům.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami
Načítání...