Ministři Bartošovi nabídli pomoc s digitalizací stavebního řízení

Ivan Bartoš, Pavel Páral a František Lukl o problémech s digitalizací stavebního řízení (zdroj: ČT24)

Ministerstvo pro místní rozvoj poskytne stavebníkům technickou dokumentaci a zároveň pro ně připraví sérii workshopů k novému digitálnímu systému stavebního řízení, dohodli se ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) a zástupci Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů, Svazu měst a obcí a Platformy pro zdravý stavební zákon. Využívat starý i nový systém, jak stavebníci požadovali, však není podle Bartoše možné. Koaliční partneři mu také nabídli spolupráci v digitalizaci stavebního řízení, zejména v oblastech, jež se týkají jejich resortů.

„Všichni vnímáme důležitost zapojení klíčových partnerů pro další rozvoj a funkcionality. Koaliční partneři nabídli spolupráci, zejména v oblastech, které se dotýkají i jejich resortů,“ uvedl Bartoš. Dodal, že navrhl několik klíčových opatření.

Premiér Petr Fiala (ODS) v úterý rozhodl, že Bartošovi mají se zvládáním komplikací s digitalizací pomáhat ministr dopravy Martin Kupka (ODS), průmyslu a obchodu Jozef Síkela (STAN) a financí Zbyněk Stanjura (ODS). „Nepopírám, že se rozběh systému nedaří, jak jsme si představovali, postupně ale dochází ke zlepšování. To je pozitivní, pořád to ale není takové, abychom byli spokojeni,“ řekl premiér. Záležitost se podle něj týká i velkých infrastruktur. Aby systém fungoval, vyjmenovaní tři ministři se podílejí na řešení situace, řekl premiér.

K tomu ministerstvo pro místní rozvoj sdělilo, že jednání s dalšími ministry jsou běžným postupem a podobných schůzek už bylo v uplynulých měsících několik. „Agendy těchto ministerstev přímo souvisí s digitalizací stavebního řízení. Nejbližší spolupráce je s ministerstvem dopravy, a to kvůli fungování relativně nového Dopravního a energetického stavebního úřadu,“ uvedl resort.

„Spolu s koaličními partnery jsme projednali současnou situaci i vývoj digitalizace stavebního řízení a územního plánování. Jedná se o výraznou změnu, kde neřešíme jen digitalizaci, ale zásadní změny také v rámci stavebního řízení,“ uvedl po jednání lídrů koalice Bartoš.

Během léta byly podle něj dodány hlavní priority směrem k zefektivnění a uživatelské přívětivosti systémů na straně portálu stavebníka i informačního systému úřadů. „Což se pozvolna odráží i na stále rostoucích statistikách práce v systémech. Některá zlepšení budou doplněna v tomto týdnu,“ podotkl.

Kupka: Problémy se řeší

„Dohodli jsme se i na klíčových prioritách dalšího rozvoje, kdy jsem představil celý harmonogram,“ sdělil vicepremiér. Právě harmonogram a návrh řešení komplikací spojených se zaváděním novinky od ministra chtěla TOP 09, která jednání vyvolala. Za současný stav digitalizace ministra kritizují koaliční i opoziční politici. Někteří jej vyzývali k rezignaci. Bartoš dříve uvedl, že z postu ministra pro místní rozvoj odejít neplánuje. Problém by to podle něj neřešilo a považoval by to za útěk od rozdělané práce.

Expert na digitální inovace a pořadatel hackathonů Tomáš Studeník podotkl, že digitalizace stavebního řízení je velkým projektem, který nemá v moderní historii obdoby. „Že něco nazvete průšvihem nyní, můžete za nějakou dobu nazvat úspěchem. Tak to s projekty chodí. Že se to ladí, že nefunguje řada věcí, (...) je běžná věc,“ uvedl v Devadesátce ČT24.

Testování systému ale podle něj nemá probíhat na úřednících. „To se má dělat v předešlých fázích, třeba na omezené skupině uživatelů,“ myslí si.

Události: Jednání o digitalizaci stavebního řízení (zdroj: ČT24)

Podle Kupky se systém postupně zlepšuje, není podle něj ale sporu, že opravy si vyžádají ještě spoustu práce. „Případ digitálního stavebního řízení patří mezi nejrozsáhlejší systémy digitalizace státní správy a je jasné, že to přineslo řadu problémů, ale ty se řeší,“ uvedl Kupka na dotaz ohledně rezignace ministra pro místní rozvoj.

„V zásadě je asi správné dívat se na ministerstvo dopravy, ale to jsme mu doporučovali na konci roku 2023,“ podotkl místopředseda sněmovny Karel Havlíček (ANO).

Místopředseda sněmovny a lidovců Jan Bartošek při příchodu k Úřadu vlády novinářům řekl, že věc by podle něj měla projednat sněmovna na plénu. Místopředseda TOP 09 Michal Kučera to nemá za důležité, přitakal by pouze v případě, že by sněmovna musela kvůli komplikacím měnit legislativu.

„Já bych hlavně chtěl, aby stavební řízení fungovalo, protože je to věc, která se dotýká i ministerstva zemědělství,“ řekl při příchodu také ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL). „Hlavně si přeji, aby skutečně ten tým byl schopen dát tak, jak pan ministr avizoval, celé řízení do stavu, kdy bude skutečně funkční,“ dodal.

90' ČT24: Digitalizace stavebního řízení (zdroj: ČT24)

Řešení legislativních nesrovnalostí

Bartoš se v úterý také sešel se stavebníky. „Podíváme se, jestli tam jde najít nějakou úlevu, buď výkladovou nebo možná legislativní, ale nemůžeme mít k jedné věci dvě rozdílné právní úpravy,“ prohlásil Bartoš po schůzi a uvedl, že jeho resort vytvoří právní skupinu, která bude řešit současné legislativní nesrovnalosti a skupinu pracovní, která bude řešit funkčnost systémů.

Zástupci stavebníků následně oznámili, že návrat k starému stavebnímu zákonu a původním systémům stavebního řízení už nepožadují. „Je velká škoda, že (schůzka) neproběhla už před rokem,“ řekl předseda Svazu měst a obcí František Lukl (STAN). Legislativní a právní „bypass“ by podle něj přinesl právní jistotu na všech stranách.

Nadále však přetrvávají některé nedostatky, které portál má a na které si úředníci stěžují, jako například chybějící ztotožňování cizinců nebo možnost nahlížení do spisů. Na schůzce se prý otevřela i otázka Národního geoportálu územního plánování, který také nefunguje ideálně.

Podle Lukla Bartoš také stavebníkům řekl, že probíhá soutěž na jakousi nadstavbu systému stavebního řízení, která má zmodernizovat a zefektivnit prostředí portálu. Mělo by se jednat o novou část Informačního systému stavebního řízení. „Detaily k tomu v tuto chvíli samozřejmě nemáme,“ podotkl.

„Nedůvěryhodný systém“

Se systémy digitalizace stavebního řízení mají od jejich spuštění 1. července problémy úředníci, stavebníci či projektanti. Stavební úřady stále varují, že žádosti dodané do konce června budou zpracovávat minimálně do konce roku. Prací v novém systému tráví úředníci násobně více času než dříve.

„Z těch připomínek, které Sdružení tajemníků dalo na začátku července, tak není splněna polovina, z té druhé poloviny jsou některé splněny pouze částečně. Přetrvává stav, kdy systém považujeme za nedůvěryhodný a nedává nám právní jistotu, že všichni postupují v souladu s novým zákonem,“ uvedl předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů Jan Holický.

„My se nechceme dostat do situace, že v důsledku chybějících funkcionalit, například po dvou nebo třech letech přijde někdo ze stavebního úřadu a u vašeho rodinného domku pro špatně provedenou kolaudaci zahájí řízení o odstranění stavby,“ podotýká předsedkyně územního a regionálního rozvoje Hospodářské komory Hana Landová. Ministerstvo už avizovalo, že chce v setkáních se zástupci profesních svazů pokračovat.