Zhruba polovina krajů plánuje zdražit veřejnou dopravu, zbylé ji kvůli vyšším cenám pohonných hmot a energií budou muset víc dotovat. Přistoupit k vyšším cenám plánuje například Středočeský kraj, Vysočina a Ústecký kraj. Moravskoslezský kraj zatím změnu pouze zvažuje, nerozhodnuto je v Karlovarském kraji. Úpravy tarifů připravují i velká města.
Polovina krajů v Česku plánuje zdražit jízdné. O zvýšení cen uvažují i větší města
Středočeský kraj už nyní počítá se zdražením jízdného a u vybraných tarifů se má cena změnit ke konci roku. „Zdražovat jízdné budeme muset, ale teď jednáme o tom, aby to bylo co nejnižší. Bavíme se o intervalu mezi patnácti a dvaceti procenty,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).
Kraj má dopravu částečně propojenou s Prahou, a proto očekává, že se ceny časem upraví i v metropoli. Ta změnu nyní nechystá, hledá úspory. V příštím roce má provoz MHD stát o miliardu navíc, tedy zhruba dvacet miliard. „Určitě nechceme brzdit investice, budeme muset najít peníze v provozních úsporách,“ podotýká pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Za dopravu platí lidé více už od července například ve Zlínském kraji. Kvůli pokračujícímu růstu nákladů si ale od nového roku připlatí ještě více. „Mělo by to být do deseti procent, nepřipravujeme, že by to mělo výrazněji narůst, a půjde hlavně o jednotlivé jízdné,“ vysvětluje náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Radek Doležel (ANO) s tím, že časových jízdenek se zdražení týkat nebude.
Na Vysočině o patnáct procent více
Podobné je to také na Vysočině, kde by podle propočtů mohli cestující od konce roku platit o patnáct procent víc. Jen letos dává hejtmanství na veřejnou dopravu přes miliardu. „V příštím roce nám bude s největší pravděpodobností se stejným počtem cestujících chybět 200 milionů, předpokládáme, že mírnou úpravou sazby jízdného vybereme něco přes dvaačtyřicet milionů,“ podotýká mluvčí Krajského úřadu Kraje Vysočina Jitka Svatošová.
Navýšení jízdného čeká po dvou letech i cestující v Ústeckém kraji. V příštím roce mají náklady na dopravu stoupnout až o dvě stě milionů korun. „Nejlevnější základní jízdenka, která stojí 14 korun, by měla po zdražení stát 17 korun. Jízdenka pro běžnou cestu na 15 kilometrů se zdraží ze 30 na 37 korun,“ uvedla tisková mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.
Rovněž Moravskoslezský kraj kvůli drahým energiím a pohonným hmotám zvažuje, že ke konci roku navýší jízdné. V Karlovarském kraji se ještě nerozhodli. Na Liberecku náklady nejspíš přenesou na dopravce. „Připravujeme dodatky k našim smlouvám s autobusovými dopravci, protože ten skokový nárůst cen pohonných hmot jsme zatím vyřešili zvýšením záloh, ale budeme samozřejmě přehodnocovat i výpočet ceny dopravního výkonu,“ vysvětluje hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK).
Jednání s vládou
Zbylé kraje zatím se zdražováním nepočítají, a to i přesto, že očekávají skokový nárůst nákladů – někde je pokryjí z rezerv, hejtmani zároveň jednají kvůli inflaci, energiím i pohonným hmotám s vládou.
„Jak kraje, tak stát jsou závislé na daňových příjmech. V tomto směru i částka, kterou dostávají kraje, mírně roste,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a dodal, že kraje tak dostanou v příštím roce více peněz než v letošním.
První zdražování ohlašují i některá krajská města. S úpravou tarifů počítá Plzeň a zvažují ji i v Hradci Králové nebo ve Zlíně. Postoj radnic se ale může během následujících týdnů ještě změnit, a to také kvůli zářijovým komunálním volbám. Se změnou vedení města může přijít i změna postoje ohledně cen jízdného.