Polovina krajů v Česku plánuje zdražit jízdné. O zvýšení cen uvažují i větší města

3 minuty
Události: Ceny jízdného
Zdroj: ČT24

Zhruba polovina krajů plánuje zdražit veřejnou dopravu, zbylé ji kvůli vyšším cenám pohonných hmot a energií budou muset víc dotovat. Přistoupit k vyšším cenám plánuje například Středočeský kraj, Vysočina a Ústecký kraj. Moravskoslezský kraj zatím změnu pouze zvažuje, nerozhodnuto je v Karlovarském kraji. Úpravy tarifů připravují i velká města.

Středočeský kraj už nyní počítá se zdražením jízdného a u vybraných tarifů se má cena změnit ke konci roku. „Zdražovat jízdné budeme muset, ale teď jednáme o tom, aby to bylo co nejnižší. Bavíme se o intervalu mezi patnácti a dvaceti procenty,“ uvedl náměstek hejtmanky pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).

Kraj má dopravu částečně propojenou s Prahou, a proto očekává, že se ceny časem upraví i v metropoli. Ta změnu nyní nechystá, hledá úspory. V příštím roce má provoz MHD stát o miliardu navíc, tedy zhruba dvacet miliard. „Určitě nechceme brzdit investice, budeme muset najít peníze v provozních úsporách,“ podotýká pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Za dopravu platí lidé více už od července například ve Zlínském kraji. Kvůli pokračujícímu růstu nákladů si ale od nového roku připlatí ještě více. „Mělo by to být do deseti procent, nepřipravujeme, že by to mělo výrazněji narůst, a půjde hlavně o jednotlivé jízdné,“ vysvětluje náměstek hejtmana Zlínského kraje pro dopravu Radek Doležel (ANO) s tím, že časových jízdenek se zdražení týkat nebude. 

Kde uvažují o navýšení jízdného
Zdroj: ČT24

Na Vysočině o patnáct procent více

Podobné je to také na Vysočině, kde by podle propočtů mohli cestující od konce roku platit o patnáct procent víc. Jen letos dává hejtmanství na veřejnou dopravu přes miliardu. „V příštím roce nám bude s největší pravděpodobností se stejným počtem cestujících chybět 200 milionů, předpokládáme, že mírnou úpravou sazby jízdného vybereme něco přes dvaačtyřicet milionů,“ podotýká mluvčí Krajského úřadu Kraje Vysočina Jitka Svatošová.

Navýšení jízdného čeká po dvou letech i cestující v Ústeckém kraji. V příštím roce mají náklady na dopravu stoupnout až o dvě stě milionů korun. „Nejlevnější základní jízdenka, která stojí 14 korun, by měla po zdražení stát 17 korun. Jízdenka pro běžnou cestu na 15 kilometrů se zdraží ze 30 na 37 korun,“ uvedla tisková mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Fraňková.

Rovněž Moravskoslezský kraj kvůli drahým energiím a pohonným hmotám zvažuje, že ke konci roku navýší jízdné. V Karlovarském kraji se ještě nerozhodli. Na Liberecku náklady nejspíš přenesou na dopravce. „Připravujeme dodatky k našim smlouvám s autobusovými dopravci, protože ten skokový nárůst cen pohonných hmot jsme zatím vyřešili zvýšením záloh, ale budeme samozřejmě přehodnocovat i výpočet ceny dopravního výkonu,“ vysvětluje hejtman Libereckého kraje Martin Půta (SLK).

Jednání s vládou

Zbylé kraje zatím se zdražováním nepočítají, a to i přesto, že očekávají skokový nárůst nákladů – někde je pokryjí z rezerv, hejtmani zároveň jednají kvůli inflaci, energiím i pohonným hmotám s vládou.

„Jak kraje, tak stát jsou závislé na daňových příjmech. V tomto směru i částka, kterou dostávají kraje, mírně roste,“ uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a dodal, že kraje tak dostanou v příštím roce více peněz než v letošním. 

První zdražování ohlašují i některá krajská města. S úpravou tarifů počítá Plzeň a zvažují ji i v Hradci Králové nebo ve Zlíně. Postoj radnic se ale může během následujících týdnů ještě změnit, a to také kvůli zářijovým komunálním volbám. Se změnou vedení města může přijít i změna postoje ohledně cen jízdného.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...