Držím se programového prohlášení, uvedl Bednárik po schůzce s Pavlem

19 minut
Kandidát za SPD na ministra dopravy Ivan Bednárik po jednání s prezidentem
Zdroj: ČT24

Kandidát SPD na ministra dopravy Ivan Bednárik se ohledně priorit pro resort hodlá striktně držet programového prohlášení nově vznikajícího kabinetu ANO, SPD a Motoristů. Řekl to po schůzce s prezidentem Petrem Pavlem. Vlastní agendu chce podrobně představit až po jmenování do funkce. Pavel v úterý jednal na Hradě i se dvěma kandidáty ANO – pravděpodobným ministrem vnitra Lubomírem Metnarem a Zuzanou Schwarz Bařtipánovou, která by měla vést ministerstvo pro místní rozvoj.

„Bylo to příjemných čtyřicet minut. Překvapila mě hloubka a šíře zájmu ze strany prezidenta o dopravu jako celek. Můžu konstatovat, že v mnoha věcech jsme se shodli,“ prohlásil Bednárik po jednání.

Jako svoji prioritu bere metodiku vzdělávání některých profesí na železnici. Reaguje tak na srážku vlaků na Českobudějovicku, při které se před dvěma týdny zranily desítky lidí. Příčinou bylo podle ministra dopravy v demisi Martina Kupky (ODS) pravděpodobně to, že rychlík projel návěstidlo stůj. V místě se v tu dobu jezdilo jen po jedné koleji.

Bednárik považuje za divné, že končící vláda naplánovala na straně výdajů větší rozpočet, než jaké jsou možné zdroje. Peníze pro stavby dopravní infrastruktury by podle něj bylo možné získat z ministerstva životního prostředí z modernizačního fondu a z ministerstva obrany. Věří, že tyto resorty spolu budou spolupracovat.

2 minuty
Kandidát SPD na ministra dopravy Ivan Bednárik před schůzkou s prezidentem
Zdroj: ČT24

Prezident se podle Bednárika zajímal také o kosmický program. „U mě je postoj vždy velice racionální – každá investice musí mít nějakou vypočitatelnou návratnost. Pokud zrovna kosmický program má smysl pro ekonomiku, tak nevidím problém, abych ho nějak brzdil,“ poznamenal.

19 minut
Události, komentáře: Komentátoři a odborníci o skládání nové vlády
Zdroj: ČT24

Obecně Bednárikovi chybí dlouhodobá strategie, v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podle něj nejsou peníze nejen pro příští rok, ale i pro rok 2027. Je podle něj také potřeba si vyjasnit strategii, do čeho je smysluplné investovat, na základě analýz a exaktních čísel.

„Pro doplnění té státní dotace by bylo opravdu potřeba najít 37,2 miliardy korun. Zároveň jsme připravili jednoduchý nástroj, jak ty stavby prioritizovat a některé třeba odsunout na další rok, pokud se tolik finančních prostředků nenajde,“ uvedl Kupka.

6 minut
Události: Kandidáti na ministry navštívili prezidenta Pavla
Zdroj: ČT24

Vysokorychlostní tratě

Kandidát na ministra dopravy hovořil také o přípravě vysokorychlostních tratí, kdy prezidenta informoval o případné nutnosti investic ve výši 1,1 bilionu korun. „Všichni se těšíme na vysokorychlostní tratě, ale nikdo ještě nespočetl, jestli bude Brno–Praha stát 1500 korun, nebo to bude muset být dotováno miliardami ročně, aby byla zajištěna provozuschopnost,“ podotkl Bednárik.

Vysokorychlostní tratě mají smysl, pokud jsou zejména přeshraniční, míní. Podle Hradu se Pavel s Bednárikem shodli, že pro jejich vznik musí existovat řádná analýza ceny a zdrojů financování a spočítaná návratnost.

První kandidát SPD do vlády, kterého Pavel přijal v rámci konzultací, také uvedl, že pro resort bude jednodušší nějakou dobu hospodařit v rozpočtovém provizoriu, nežli narychlo schvalovat rozpočet, v němž budou prostředky chybět.

S prezidentem mluvili také o situaci, která nastane po skončení konfliktu na Ukrajině, konkrétně o potřebě převážet suroviny. „Největší očekávání pan prezident má z toho, že budeme při tom, že nebudeme odstaveni bokem a Česká republika využije svoji geografickou polohu na to, aby logisticky šla všechna řešení také v nějakém poměru přes Českou republiku,“ upřesnil Bednárik.

Do návrhu programového prohlášení vznikající vlády zařadil kandidát na ministra bod o povinnosti řidičů taxislužeb prokazovat znalost českého jazyka. „Inspiroval jsem se francouzskou a belgickou judikaturou, aby to prošlo evropskou legislativou. A legislativní změny k tomu budou nevyhnutelné,“ doplnil.

Bednárik rovněž prezidentovi sdělil, že má připravenou žádost o české občanství. „Řekl, že to není zákonná podmínka, ale ujistil jsem ho, že žádost podám,“ poznamenal. Novinářům se omlouval se za svoji češtinu, kterou hovoří zhruba měsíc.

Bývalý generální ředitel Českých drah Bednárik kvůli nominaci do české vlády oznámil minulý týden rezignaci na funkci generálního ředitele Železnic Slovenské republiky.

11 minut
90’ ČT24: Budoucnost ministerstva dopravy
Zdroj: ČT24

Bednárik kritizoval personální nestabilitu v resortu

V případě dění kolem Správy železnic (SŽ) Bednárik řekl, že ho sleduje zpovzdálí a s hrůzou. Správní rada SŽ v pondělí odvolala z funkce generálního ředitele Jiřího Svobodu, do jmenování nového šéfa firmu vede náměstek Mojmír Nejezchleb.

Policie prověřuje některé zakázky Správy železnic, podle médií našla v domě šéfa správy přes osmdesát milionů korun. Podle Svobody peníze pocházely z celoživotních úspor jeho rodiny.

Bednárik označil za logické, že firmu do jmenování nového generálního ředitele dočasně vede statutární náměstek. Pokud bude mít vliv na výběr nového šéfa SŽ, očekává, že se bude jednat o profesionála z oboru se zkušenostmi.

Obecně kritizoval personální nestabilitu v resortu dopravy s ohledem na to, že 4. prosince skončí místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus či že ke konci října rezignoval předseda představenstva a výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. „Čeká mě, nebo toho, kdo bude ministrem dopravy, hodně práce a krizového řízení,“ dodal Bednárik.

Hradní schůzky

Pavel zahájil sérii konzultací v pátek a po úterku má za sebou schůzky s devíti z patnácti ministrů, kteří by měli v možné vládě doplnit potenciálního premiéra Babiše. Podle dřívějších informací by měl Pavel s dalšími kandidáty SPD mluvit ve čtvrtek, následně přijdou na řadu možní ministři za Motoristy.

Prezident má na seznamu kandidátů problém hlavně s nominací poslance Filipa Turka (za Motoristy). Motoristé ho nakonec navrhli na ministra životního prostředí a předsedu strany Petra Macinku na šéfa diplomacie. Původně to mělo být opačně. V pondělí ráno Pavel ČT řekl, že pokud Turek nevysvětlí vše, co se kolem něj děje, není vhodnou osobou na post ministra. Šéfem resortu kultury za Motoristy má být poslanec Oto Klempíř, sport by měl mít na starost předseda poslanců Motoristů Boris Šťastný.

Návrh programového prohlášení vlády České republiky, listopad 2025
(pdf, 611 kB)
Stáhnout

SPD navrhla bývalého zástupce náčelníka generálního štábu Jaromíra Zůnu na ministra obrany, ministrem zemědělství by měl být bývalý šéf Státního zemědělského intervenčního fondu Martin Šebestyán a ministrem dopravy Bednárik.

Za ANO by se měli vrátit Alena Schillerová na ministerstvo financí, Karel Havlíček na průmysl, zmíněný Metnar na vnitro, Robert Plaga na školství a Adam Vojtěch na zdravotnictví. Nováčky za ANO by měli být poslanci Aleš Juchelka jako ministr práce, uvedená Schwarz Bařtipánová jako ministryně pro místní rozvoj a bývalý sociální demokrat Jeroným Tejc jako ministr spravedlnosti.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Obchodníci se učí legislativu k prodeji kratomu

Už měsíc platí nařízení vlády, které povoluje prodej kratomu pouze ve speciálních obchodech s licencí. Aktuálně ji má padesát prodejen. Odborníci v pátek vysvětlovali novou legislativu k prodeji kratomu vietnamským podnikatelům. Za prodej kratomu bez licence hrozí prodejcům milionové sankce. Bývalý národní protidrogový koordinátor Jindřich Vobořil (ODS) navrhuje, aby se na tuto látku a jí podobné navíc zavedla spotřební daň. To bude řešit nová vláda. „Nebudu se bránit diskusi,“ říká místopředsedkyně ANO Alena Schillerová. Téma dalších látek se bude ale řešit i ve sněmovně, kde vznikl nový podvýbor pro léčebné konopí a přírodní látky.
před 6 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
před 7 hhodinami

Fiala: Ukrajina letos získala skrze muniční iniciativu 1,8 milionu kusů munice

Ukrajina letos dostala prostřednictvím české muniční iniciativy 1,8 milionu kusů velkorážové munice, cíl pro letošek tak byl splněn, napsal vpodvečer na síti X končící premiér Petr Fiala (ODS). Loni Ukrajina díky iniciativě dostala 1,5 milionu kusů velkorážové munice. Tuzemskou muniční iniciativu oceňuje jak Ukrajina, tak i spojenci Česka v EU a NATO.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

EU hodlá od července zavést clo tři eura na malé balíky

Všechny balíky v hodnotě nižší než 150 eur (zhruba 3600 korun) přicházející do Evropské unie budou od července podléhat clu ve výši tří eur (zhruba 73 korun). Dohodli se na tom v pátek podle agentur ministři financí EU na jednání v Bruselu. Doposud byly takovéto balíky od cla osvobozeny. Česko na schůzce zastupoval odcházející ministr Zbyněk Stanjura (ODS).
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Rakousko prodlouží o půl roku kontroly na hranicích

Rakousko o šest měsíců prodlouží stávající kontroly na pomezí s Českem, Slovenskem, Maďarskem a Slovinskem. Postupně ale v rámci nového konceptu ostrahy hranic rozšíří kontroly do hloubky pohraničí, prohlásil podle agentury APA tamní ministr vnitra Gerhard Karner. Naposledy prodloužilo Rakousko hraniční kontroly v říjnu, a to o dva měsíce do 15. prosince.
včeraAktualizovánopřed 15 hhodinami

Chudobu způsobují hlavně drahé nájmy, ukazuje analýza a hledá řešení

Hlavní příčinou chudoby v Česku nejsou nízké příjmy, ale drahé a nedostupné bydlení. Zatímco podíl lidí žijících v nájmu v posledních letech roste, počet rodin i mladých, kteří si mohou dovolit vlastní bydlení, klesá. Nájemné se ale zvyšuje výrazně rychleji než výdělky, vyplývá z analýzy Platformy pro sociální bydlení a dalších organizací. Navrhují řadu opatření, jak krizi zmírnit už v nadcházejícím volebním období.
před 15 hhodinami

Hosté Událostí, komentářů debatovali o klimatických cílech EU

Evropský parlament oznámil odsunutí platnosti emisních povolenek ETS 2 na rok 2028. Nový klimatický cíl je pak do roku 2040 snížit emise o devadesát procent oproti roku 1990. Z pěti procent se ale členské státy budou moci vykoupit takzvanými uhlíkovými kredity. Podle poslankyně Bereniky Peštové (ANO) jsou cíle EU příliš ambiciózní, některé protichůdné a nesplnitelné. „Evropa v současné době svými nesmyslnými cíli páchá sebevraždu, ve smyslu sebevraždy průmyslové,“ uvedla Peštová v Událostech, komentářích. Poslankyně Gabriela Svárovská (Zelení, klub Pirátů) v debatě moderované Martinem Řezníčkem uvedla, že investice do zelené transformace je důležité provádět tak, aby směřovaly k perspektivním odvětvím a dekarbonizaci.
před 16 hhodinami
Načítání...