Kandidát SPD na ministra dopravy Ivan Bednárik se ohledně priorit pro resort hodlá striktně držet programového prohlášení nově vznikajícího kabinetu ANO, SPD a Motoristů. Řekl to po schůzce s prezidentem Petrem Pavlem. Vlastní agendu chce podrobně představit až po jmenování do funkce. Pavel v úterý jednal na Hradě i se dvěma kandidáty ANO – pravděpodobným ministrem vnitra Lubomírem Metnarem a Zuzanou Schwarz Bařtipánovou, která by měla vést ministerstvo pro místní rozvoj.
„Bylo to příjemných čtyřicet minut. Překvapila mě hloubka a šíře zájmu ze strany prezidenta o dopravu jako celek. Můžu konstatovat, že v mnoha věcech jsme se shodli,“ prohlásil Bednárik po jednání.
Jako svoji prioritu bere metodiku vzdělávání některých profesí na železnici. Reaguje tak na srážku vlaků na Českobudějovicku, při které se před dvěma týdny zranily desítky lidí. Příčinou bylo podle ministra dopravy v demisi Martina Kupky (ODS) pravděpodobně to, že rychlík projel návěstidlo stůj. V místě se v tu dobu jezdilo jen po jedné koleji.
Bednárik považuje za divné, že končící vláda naplánovala na straně výdajů větší rozpočet, než jaké jsou možné zdroje. Peníze pro stavby dopravní infrastruktury by podle něj bylo možné získat z ministerstva životního prostředí z modernizačního fondu a z ministerstva obrany. Věří, že tyto resorty spolu budou spolupracovat.
Prezident se podle Bednárika zajímal také o kosmický program. „U mě je postoj vždy velice racionální – každá investice musí mít nějakou vypočitatelnou návratnost. Pokud zrovna kosmický program má smysl pro ekonomiku, tak nevidím problém, abych ho nějak brzdil,“ poznamenal.
Obecně Bednárikovi chybí dlouhodobá strategie, v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podle něj nejsou peníze nejen pro příští rok, ale i pro rok 2027. Je podle něj také potřeba si vyjasnit strategii, do čeho je smysluplné investovat, na základě analýz a exaktních čísel.
„Pro doplnění té státní dotace by bylo opravdu potřeba najít 37,2 miliardy korun. Zároveň jsme připravili jednoduchý nástroj, jak ty stavby prioritizovat a některé třeba odsunout na další rok, pokud se tolik finančních prostředků nenajde,“ uvedl Kupka.
Vysokorychlostní tratě
Kandidát na ministra dopravy hovořil také o přípravě vysokorychlostních tratí, kdy prezidenta informoval o případné nutnosti investic ve výši 1,1 bilionu korun. „Všichni se těšíme na vysokorychlostní tratě, ale nikdo ještě nespočetl, jestli bude Brno–Praha stát 1500 korun, nebo to bude muset být dotováno miliardami ročně, aby byla zajištěna provozuschopnost,“ podotkl Bednárik.
Vysokorychlostní tratě mají smysl, pokud jsou zejména přeshraniční, míní. Podle Hradu se Pavel s Bednárikem shodli, že pro jejich vznik musí existovat řádná analýza ceny a zdrojů financování a spočítaná návratnost.
První kandidát SPD do vlády, kterého Pavel přijal v rámci konzultací, také uvedl, že pro resort bude jednodušší nějakou dobu hospodařit v rozpočtovém provizoriu, nežli narychlo schvalovat rozpočet, v němž budou prostředky chybět.
S prezidentem mluvili také o situaci, která nastane po skončení konfliktu na Ukrajině, konkrétně o potřebě převážet suroviny. „Největší očekávání pan prezident má z toho, že budeme při tom, že nebudeme odstaveni bokem a Česká republika využije svoji geografickou polohu na to, aby logisticky šla všechna řešení také v nějakém poměru přes Českou republiku,“ upřesnil Bednárik.
Do návrhu programového prohlášení vznikající vlády zařadil kandidát na ministra bod o povinnosti řidičů taxislužeb prokazovat znalost českého jazyka. „Inspiroval jsem se francouzskou a belgickou judikaturou, aby to prošlo evropskou legislativou. A legislativní změny k tomu budou nevyhnutelné,“ doplnil.
Bednárik rovněž prezidentovi sdělil, že má připravenou žádost o české občanství. „Řekl, že to není zákonná podmínka, ale ujistil jsem ho, že žádost podám,“ poznamenal. Novinářům se omlouval se za svoji češtinu, kterou hovoří zhruba měsíc.
Bývalý generální ředitel Českých drah Bednárik kvůli nominaci do české vlády oznámil minulý týden rezignaci na funkci generálního ředitele Železnic Slovenské republiky.
Bednárik kritizoval personální nestabilitu v resortu
V případě dění kolem Správy železnic (SŽ) Bednárik řekl, že ho sleduje zpovzdálí a s hrůzou. Správní rada SŽ v pondělí odvolala z funkce generálního ředitele Jiřího Svobodu, do jmenování nového šéfa firmu vede náměstek Mojmír Nejezchleb.
Policie prověřuje některé zakázky Správy železnic, podle médií našla v domě šéfa správy přes osmdesát milionů korun. Podle Svobody peníze pocházely z celoživotních úspor jeho rodiny.
Bednárik označil za logické, že firmu do jmenování nového generálního ředitele dočasně vede statutární náměstek. Pokud bude mít vliv na výběr nového šéfa SŽ, očekává, že se bude jednat o profesionála z oboru se zkušenostmi.
Obecně kritizoval personální nestabilitu v resortu dopravy s ohledem na to, že 4. prosince skončí místopředseda představenstva Českých drah Michal Kraus či že ke konci října rezignoval předseda představenstva a výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth. „Čeká mě, nebo toho, kdo bude ministrem dopravy, hodně práce a krizového řízení,“ dodal Bednárik.
Hradní schůzky
Pavel zahájil sérii konzultací v pátek a po úterku má za sebou schůzky s devíti z patnácti ministrů, kteří by měli v možné vládě doplnit potenciálního premiéra Babiše. Podle dřívějších informací by měl Pavel s dalšími kandidáty SPD mluvit ve čtvrtek, následně přijdou na řadu možní ministři za Motoristy.
Prezident má na seznamu kandidátů problém hlavně s nominací poslance Filipa Turka (za Motoristy). Motoristé ho nakonec navrhli na ministra životního prostředí a předsedu strany Petra Macinku na šéfa diplomacie. Původně to mělo být opačně. V pondělí ráno Pavel ČT řekl, že pokud Turek nevysvětlí vše, co se kolem něj děje, není vhodnou osobou na post ministra. Šéfem resortu kultury za Motoristy má být poslanec Oto Klempíř, sport by měl mít na starost předseda poslanců Motoristů Boris Šťastný.
SPD navrhla bývalého zástupce náčelníka generálního štábu Jaromíra Zůnu na ministra obrany, ministrem zemědělství by měl být bývalý šéf Státního zemědělského intervenčního fondu Martin Šebestyán a ministrem dopravy Bednárik.
Za ANO by se měli vrátit Alena Schillerová na ministerstvo financí, Karel Havlíček na průmysl, zmíněný Metnar na vnitro, Robert Plaga na školství a Adam Vojtěch na zdravotnictví. Nováčky za ANO by měli být poslanci Aleš Juchelka jako ministr práce, uvedená Schwarz Bařtipánová jako ministryně pro místní rozvoj a bývalý sociální demokrat Jeroným Tejc jako ministr spravedlnosti.






