Kupka a Kolovratník debatovali o budoucnosti vysokorychlostní železnice

19 minut
Události, komentáře: Debata Kupky a Kolovratníka o budoucnosti vysokorychlostních tratí
Zdroj: ČT24

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a místopředseda hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO) diskutovali v pořadu Události, komentáře o budoucnosti vysokorychlostní železnice. Shodli se na jejím strategickém významu, lišili se však v pohledu na způsob financování. Kupka prosazuje větší ambice, zapojení soukromých investic a evropské podpory. Kolovratník naopak varoval před růstem státního dluhu.

Plán na vybudování vysokorychlostních tratí počítá se spuštěním výstavby prvních úseků před rokem 2030. Celkem by mělo vzniknout přes šest set kilometrů vysokorychlostních tratí. Kompletní síť napojená na evropskou železniční infrastrukturu má být hotová do roku 2050. Náklady se odhadují až na bilion korun.

Kolovratník připomněl, že projekt má podporu hnutí ANO i dalších stran. První krok podle něj udělala sněmovna už v roce 2017. „Tehdy jsme přijali usnesení, kterým jsme dali vládě úkol projekt rychlých spojení odstartovat. Byl jsem jeho spoluautorem,“ uvedl. Věří, že projekt bude pokračovat, za klíčové ale označil financování. „Za sebe jsem optimista. Pokud dostanu příležitost, budu se snažit, aby horizont dokončení vysokorychlostní železnice byl dříve než v roce 2050.“

Zároveň se však přidal k připomínce svého stranického kolegy Karla Havlíčka (ANO), podle něhož mohou tratě stát až dva biliony korun. „Jsou nezaplatitelné. Je to vládní sen, který se nemusí splnit,“ uvedl Havlíček v Echu24. Na to Kolovratník navázal: „Chceme vyzvat vládu, aby nedělala takto závažné závazky – jako je financování obnovitelných zdrojů nebo závazky v obraně – nečinila kroky, které by dál zvyšovaly státní dluh.“

Kupka: Vysokorychlostní trať opravdu potřebujeme

Ministr Kupka ale trvá na tom, že stát má povinnost tento typ infrastruktury realizovat. „Musíme na tom pracovat denně, aby to bylo ekonomicky dosažitelné. Stát potřebuje vysokorychlostní trať, jinak neobstojí v konkurenci ostatních zemí,“ řekl.

Připustil, že Česká republika má zpoždění, a vyzdvihl nutnost dohnat to nejen pro cestující, ale také z důvodu podpory ekonomického růstu. Hovořil o hledání nových finančních nástrojů a o možnostech zapojení soukromých investorů formou PPP projektů, také zdůraznil snahu o posílení podpory vysokorychlostních tratí ze strany Evropské unie.

„Ministerstvo dopravy s iniciativou premiéra Petra Fialy (ODS) oslovilo premiéry dalších zemí Evropské unie, aby podpořili posílení financování vysokorychlostních tratí. Máme dopis jedenácti premiérů, kteří říkají, pojďme v rámci vyjednávání o víceletém finančním rámci pro EU posílit právě tu oblast vysokorychlostních spojení.“

Přerov, Brno a rychlost 200 km/h

Kupka označil za významný pokrok získání kladného stanoviska pro úsek mezi Přerovem a Ostravou. Připomněl, že se letos začalo stavět mezi Nezamyslicemi a Kojetínem a zahájena bude i výstavba mezi Kojetínem a Přerovem. Tyto modernizované tratě budou schopné provozu vlaků rychlostí dvě stě kilometrů za hodinu a zároveň poslouží i nákladní dopravě.

„Snažíme se o to, aby budoucnost vlakové dopravy byla cenově dostupná, modernizovaná a efektivní ve všech oblastech.“ uvedl Kupka.

Debata ohledně krajiny

Kolovratník uvedl, že problémy, jako jsou protesty proti výstavbě nebo blokace dálnic, mohou vést k přehodnocení některých částí projektu a ohrozit jeho realizaci.

Kupka v reakci připustil, že stát musí být schopen své klíčové záměry prosadit. „Zároveň ale musíme s lidmi v území a se samosprávami hledat nejlepší technická řešení,“ dodal.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Nákup a provoz F-35 projdou koaličním auditem, řekla Schillerová

Smlouvy na nákup a provoz 24 nadzvukových letounů F-35 za zhruba 150 miliard i dosavadní platby projdou koaličním auditem. ČT to sdělila vicepremiérka a ministryně financí Alena Schillerová (ANO). Reagovala tím i na ministra obrany a jeho slova ze sociálních sítí SPD. Jaromír Zůna řekl, že jeho resort udělá analýzu i s možností výpovědi smlouvy. S tou ale hnutí ANO nesouhlasí. Další z vicepremiérů Karel Havlíček (ANO) už dřív řekl, že nákup F-35 je rozhodnutou věcí.
před 16 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami

Babiš telefonoval s Trumpem, mluvili o migraci či Evropě

Premiér Andrej Babiš (ANO) v pátek telefonicky hovořil s americkým prezidentem Donaldem Trumpem. Na sociální síti X Babiš uvedl, že dlouho mluvili o válce, migraci, Evropě, visegrádské čtyřce či o návštěvě v Bílém domě, při které se politici spolu s manželkami Monikou a Melanií setkali v březnu 2019.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Poškozené trakční vedení zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze

Poškozené trakční vedení dopoledne zkomplikovalo provoz na hlavním nádraží v Praze. Vlaky zhruba půlhodinu nejezdily do Libně, Vysočan a Holešovic, směrem do Vršovic a na Smíchov byla doprava omezená. Oznámil to mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Co bylo příčinou poškození, podle něj železničáři zjišťují.
včera v 10:43
Načítání...