Oprava Pendolina po Studénce potrvá dva roky, už je jistá

Dva vozy Pendolina poškozené při tragickém střetu s kamionem na přejezdu ve Studénce opraví výrobce pendolin Alstom do dvou let. České dráhy s ním uzavřely smlouvu, renovace čelního a jednoho vloženého vozu bude stát 211 milionů korun.

Elektrická jednotka 680.003 se sice do provozu již částečně vrátila, její nepoškozená část ale pouze nahrazuje části jiných pendolin, když právě procházejí vyvazovací opravou. Osud dvou vozů, které kolize s kamionem a jeho nákladem poškodila nejvážněji, je jistý až nyní, když ČD a Alstom uzavřely smlouvu o jejich opravě.

Oprava potrvá dva roky, Alstom se musí vrátit o generaci

Nejnáročnější bude pro italskou strojírnu oprava čelního vozu. „Bude vyrobena kompletně nová skříň vozu a její lak, stejně jako bude instalována kompletně nová veškerá kabeláž, rozvody tlakového vzduchu, nově bude postaven interiér, některé rozvaděče a celá kabina strojvedoucího včetně řídicího pultu a příslušné techniky,“ přiblížil mluvčí drah Radek Joklík. Z původního vozidla tak přežije pouze podvozek a naklápěcí systém.

  • Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 sekund svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory.
  • Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu. 
  • Při nehodě zemřeli tři lidé a dvě desítky dalších byly zraněny.

Podle mluvčího potrvá oprava 23 měsíců. Pro Alstom bude komplikovaná i proto, že v současnosti již vyrábí novější generaci vlaků s naklápěcí skříní. Bude proto třeba oprášit některé postupy, které výrobce s ukončením produkce druhé generace již opustil.

Třetí generace Pendolina jezdí například v Polsku. Tamní dopravce PKP Intercity však objednal vlaky bez nákladného naklápěcího systému.
Zdroj: Martin Štěrba/ČTK

Když přijela do Česka, nebyla pendolina žádnou novinkou

Sedm sedmivozových jednotek, které Alstom v letech 2003 a 2004 dodal Českým drahám, představovalo jeden z vrcholů vývoje druhé generace pendolin, který začal již v 80. letech. Od roku 1993 je provozovala italská FS. Poslední soupravy potom odebrala finská VR v roce 2010 pro mezistátní spoje Allegro, které jezdí z Helsinek do Petrohradu. Mezitím se obdobné soupravy rozjely například také po slovinských, portugalských a španělských kolejích.

Jednotky Českých drah začaly před deseti lety – po ročním zkušebním provozu do Děčína – pravidelně jezdit mezi Prahou a Ostravou, popř. Bohumínem jako linka SC Pendolino. Do roku 2011 zajížděly jednotlivé spoje také z Prahy přes Brno do Vídně, popř. Bratislavy, od následujícího roku začala pendolina jezdit do Chebu. Loni dráhy obnovily mezistátní provoz prostřednictvím páru spojů Praha–Košice a zpět.

Třetí z pendolin, která dodal Alstom do Česka, přijelo v září 2004. Bylo první, které svezlo cestující, když v prosinci téhož roku začínal zkušební provoz na rychlíkových spojích mezi Prahou a Děčínem.

Po nehodě ve Studénce byla souprava odstavená. Od února 2016 začaly dráhy znovu využívat pět nepoškozených vozů, a to během vyvazovacích oprav dalších šesti jednotek. Časově náročné opravy by za obvyklých okolností znamenaly dlouhodobý výpadek některých spojů SC Pendolino. S využitím části havarovaného vlaku, která jezdí spojená se dvěma vozy jiné jednotky, se drahám podařilo výpadky zkrátit zhruba ze tří měsíců potřebných na vyvazovací opravu na tři týdny.

Kompletní Pendolino 680.003 se ale do provozu vrátí až v roce 2018. 

Pendolino
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 42 mminutami

Lidé si připomínají památku obětí předloňské tragédie na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomínají památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konají se ale i další akce, které pořádají spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
08:36Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Na muniční iniciativu dali podle Lipavského dárci sto miliard

Na muniční iniciativu pro Ukrajinu dárci věnovali sto miliard korun, dvěma až třemi miliardami přispělo Česko, sdělil v pořadu Partie Terezie Tománkové v televizi CNN Prima News bývalý ministr zahraničí Jan Lipavský (za ODS).
před 2 hhodinami

Štědrovečernímu jídlu v restauraci dávají přednost lidé starší 40 let, místa už téměř nejsou

Na Štědrý den bude otevřená asi třetina gastronomických podniků v Česku, včetně restaurací. Vyplývá to z dat pokladního systému Dotykačka. V Praze bude v provozu dokonce až čtyřicet procent podniků. Restaurace, které ČT oslovila, hlásí prakticky plnou obsazenost. Popularitu návštěv 24. prosince potvrdil i prezident Asociace hotelů a restaurací Václav Stárek. Nejčastějšími hosty jsou lidé nad 40 let, většinou bez dětí.
před 5 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 7 hhodinami

Vláda plánuje změny u dálničních známek

Až pět procent řidičů jezdí po dálnicích načerno. Pokutu zaplatí jen v případě, že je zastaví celníci. Nová vláda to plánuje změnit. „Nebudeme čekat, že to policisté budou řešit na místě, a budeme to posílat obsílkami,“ uvedl ministr dopravy Ivan Bednárik (za SPD). Loni celníci vybrali na pokutách za nezaplacené dálniční známky přes čtyřicet milionů. Letos bude částka podobná. Od Nového roku se také dálniční známky zdražují. Za roční ježdění po dálnicích zaplatí řidiči víc o 130 korun. Zdražují se i ostatní známky na méně dní, což je kvůli valorizaci a novým kilometrům dálnic. Nový kabinet plánuje zdražování zastavit, ale chystá i jiné změny. „Je tam také návrh na to, že přestaneme mít nulovou sazbu na elektromobily,“ dodal Bednárik.
před 8 hhodinami

České firmy už mají první smlouvy na Dukovany, další se čekají příští rok

Tuzemské firmy začínají sjednávat první kontrakty související s dostavbou jaderné elektrárny Dukovany. Jihokorejská společnost KHNP, která je bude stavět, registruje zájem i dalších českých podniků. Korejci musejí počítat se zvýšeným očekáváním tuzemských politiků, kteří budou chtít svěřit významnou část projektu českému průmyslu.
před 9 hhodinami

Firmy mohou opět získat úvěr se státní zárukou

Malé a střední firmy mohou po téměř dvouleté pauze znovu získat úvěr se státní zárukou. Peníze lze využít na provozní i investiční výdaje. Ministerstvo průmyslu a obchodu na program Národní záruka vyčlenilo 578 milionů korun, což umožní poskytnout až pět miliard. Resort očekává, že si je rozdělí zhruba tisíc podnikatelů. Žádosti přijímá Národní rozvojová banka. Ta v minulosti poskytla záruky v objemu padesáti miliard korun.
před 17 hhodinami
Načítání...