Dva vozy Pendolina poškozené při tragickém střetu s kamionem na přejezdu ve Studénce opraví výrobce pendolin Alstom do dvou let. České dráhy s ním uzavřely smlouvu, renovace čelního a jednoho vloženého vozu bude stát 211 milionů korun.
Oprava Pendolina po Studénce potrvá dva roky, už je jistá
Elektrická jednotka 680.003 se sice do provozu již částečně vrátila, její nepoškozená část ale pouze nahrazuje části jiných pendolin, když právě procházejí vyvazovací opravou. Osud dvou vozů, které kolize s kamionem a jeho nákladem poškodila nejvážněji, je jistý až nyní, když ČD a Alstom uzavřely smlouvu o jejich opravě.
Oprava potrvá dva roky, Alstom se musí vrátit o generaci
Nejnáročnější bude pro italskou strojírnu oprava čelního vozu. „Bude vyrobena kompletně nová skříň vozu a její lak, stejně jako bude instalována kompletně nová veškerá kabeláž, rozvody tlakového vzduchu, nově bude postaven interiér, některé rozvaděče a celá kabina strojvedoucího včetně řídicího pultu a příslušné techniky,“ přiblížil mluvčí drah Radek Joklík. Z původního vozidla tak přežije pouze podvozek a naklápěcí systém.
- Polský řidič vezoucí náklad plechů z Polska do Maďarska podle obžaloby na železniční přejezd vjel 22. července v době, kdy už 30 sekund svítila červená výstražná světla. Na kolejích jej uvěznily závory.
- Vlak, který do kamionu narazil, jel těsně před nehodou rychlostí okolo 160 kilometrů v hodině. Strojvedoucí stihl rychlost snížit na přibližně 140 kilometrů za hodinu.
- Při nehodě zemřeli tři lidé a dvě desítky dalších byly zraněny.
Podle mluvčího potrvá oprava 23 měsíců. Pro Alstom bude komplikovaná i proto, že v současnosti již vyrábí novější generaci vlaků s naklápěcí skříní. Bude proto třeba oprášit některé postupy, které výrobce s ukončením produkce druhé generace již opustil.
Když přijela do Česka, nebyla pendolina žádnou novinkou
Sedm sedmivozových jednotek, které Alstom v letech 2003 a 2004 dodal Českým drahám, představovalo jeden z vrcholů vývoje druhé generace pendolin, který začal již v 80. letech. Od roku 1993 je provozovala italská FS. Poslední soupravy potom odebrala finská VR v roce 2010 pro mezistátní spoje Allegro, které jezdí z Helsinek do Petrohradu. Mezitím se obdobné soupravy rozjely například také po slovinských, portugalských a španělských kolejích.
Jednotky Českých drah začaly před deseti lety – po ročním zkušebním provozu do Děčína – pravidelně jezdit mezi Prahou a Ostravou, popř. Bohumínem jako linka SC Pendolino. Do roku 2011 zajížděly jednotlivé spoje také z Prahy přes Brno do Vídně, popř. Bratislavy, od následujícího roku začala pendolina jezdit do Chebu. Loni dráhy obnovily mezistátní provoz prostřednictvím páru spojů Praha–Košice a zpět.
Třetí z pendolin, která dodal Alstom do Česka, přijelo v září 2004. Bylo první, které svezlo cestující, když v prosinci téhož roku začínal zkušební provoz na rychlíkových spojích mezi Prahou a Děčínem.
Po nehodě ve Studénce byla souprava odstavená. Od února 2016 začaly dráhy znovu využívat pět nepoškozených vozů, a to během vyvazovacích oprav dalších šesti jednotek. Časově náročné opravy by za obvyklých okolností znamenaly dlouhodobý výpadek některých spojů SC Pendolino. S využitím části havarovaného vlaku, která jezdí spojená se dvěma vozy jiné jednotky, se drahám podařilo výpadky zkrátit zhruba ze tří měsíců potřebných na vyvazovací opravu na tři týdny.
Kompletní Pendolino 680.003 se ale do provozu vrátí až v roce 2018.