Oprava D5 po nehodě u tunelu Valík potrvá týdny

Plzeň - Oprava poškozeného úseku dálnice D5 u Plzně před tunelem Valík, kde v pondělí ráno havaroval kamion s plynovými láhvemi a začal hořet, potrvá nejméně do počátku června. Levá polovina dálnice za Valíkem ve směru na Rozvadov je na pětisetmetrové délce uzavřena, hořící a vybuchující acetylenové a propan-butanové láhve tam podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) způsobily milionové škody. Podle policistů nehodu zřejmě zavinila technická závada nákladního vozidla. Silničáři podle záznamu z kamery potvrdili, že vozidlu praskla pneumatika, nešlo o mikrospánek řidiče. D5 by tam měla být opravena do počátku června, nejdéle do prázdnin.

„Bude ještě přizván znalec. Nehodu bude řešit přestupková komise magistrátu,“ uvedla krajská policejní mluvčí Irena Lavičková. Silničáři považují tuto nehodu za jednu z nejtěžších havárií kamionu na D5. Těsně po nehodě, v okamžiku příjezdu hasičů, explodovalo několik acetylenových láhví a malých zásobníků obsahujících chladicí médium. Jejich části se rozlétly do okolí. Z acetylénových láhví pak začal unikat plyn.

„Uklidili jsme to. Teď se se bude vyčíslovat škoda, která by se mohla podle hrubých odhadů pohybovat mezi deseti až 15 miliony korun, ale může být i vyšší. Opravy se připravují,“ uvedl správce úseku Jiří Hůrka z ŘSD. Vyčíslení sumy bude trvat nejméně týden. ŘSD jedná s pojišťovnami a připravuje výběr dodavatele. Silničáři zatím nemají protokol od policie. Oprava bude hrazena z povinného pojištění řidiče, který boural.

Nejvíce peněz spolkne oprava porušené a propálené vozovky a dále světelného dopravního značení a kabeláže ŘSD a zařízení firmy Kapsch na placení mýtného, obojí umístěné na portálu tunelu. Jejich řídicí jednotky ale mohou být v pořádku a zařízení může být jen zakouřené. Dále se musí opravit atypická svodidla, zdeformované a shořelé protihlukové stěny ze speciálního plexiskla a zábradlí.

Na roztavené vozovce na mostě a před mostem jsou velké poruchy. „Povrch je pryč. Na každou stranu asi 50 metrů od nehody se to bude muset vozovka opravit, zřejmě až do hloubky 20 centimetrů,“ řekl Hůrka. Dále tam vznikla ekologická škoda v retenční nádrži, kam natekly ropné látky i hasicí pěna. Nádrž už museli nechat silničáři vyčistit.

Poškozený úsek dálničního obchvatu Plzně by měli podle Jaromíra Věka z ŘSD opravit stavitelé obchvatu, který je ještě do konce října v záruce. Podle zákona nemusí ŘSD při havárii vyhlašovat výběrové řízení.

Dálnice, která byla od pondělního rána do úterních zhruba 16:00 uzavřena, byla zatím zprovozněna v jedné polovině, kde jezdí vozidla v obou směrech. Na pětisetmetrovém úseku je omezená rychlost na 80 km/hod. a při přejíždění do průjezdné poloviny 60 km/hod. Zdržení je podle Hůrky zanedbatelné, nejvíce půl minuty.