Nový Albatros vyroloval. Aero představilo první typ letadla po 21 letech, chystá sériovou výrobu

Nová generace Albatrosů – cvičných a lehkých bitevních letounů, které se ve 20. století rozšířily napříč zeměkoulí – je na světě. Aero provedlo slavnostní rollout, ukázalo tedy nový model, se kterým se vrátí k sériové výrobě proudových letadel. Naposledy zde nový typ představili v roce 1997, kdy světlo světa spatřil bitevník L-159 Alca.

Původní albatrosy letos oslavily 50 let od prvního vzletu, ale Aero při představení nové generace ujistilo, že se nevrací k výrobě půlstoletého typu. „Navazujeme na původní historii pouze ve svém jménu. Je to postavené úplně od začátku,“ zdůraznil manažer programu L-39NG Martin Hönig.

Rollout je ale teprve prvním krokem na cestě nové generace albatrosů z továrny do vzduchu. „První let je plánovaný do konce letošního roku – poté, co proběhne celá série pozemních zkoušek a testů, aby byl letoun pro první let bezpečný,“ shrnul zkušební pilot Aera David Jahoda. Sériová výroba nové generace začne v roce 2020.

Oproti strojům L-39, resp. L-39MS, které vyrábělo Aero do poloviny 90. let, má nová generace především novou pohonnou jednotku a avioniku a nové křídlo. V něm jsou také integrované palivové nádrže, původní albatrosy je měly v trupu. Jak upozornil David Jahoda, je výsledkem štíhlejší trup, menší jsou oproti původním albatrosům i nasávací otvory. Výrobce slibuje lepší aerodynamické vlastnosti, vyšší bezpečnost, stroj je lehčí a má delší dolet.

Ve Vodochodech chtějí jednak vyrábět zcela nové stroje, jednak nabízejí i modernizaci starších albatrosů na aktuální specifikaci dosazením nového motoru a dalšími úpravami.

L-39NG
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

U rolloutu nechyběl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) ani premiér Andrej Babiš (ANO) a zástupci armády v čele se zástupcem náčelníka generálního štábu Jiřím Vernerem. Babiš ve svém projevu odkázal na význam předválečné československé zbrojní výroby. „Rád vidím, že je české letectví zpět na mezinárodní scéně jako významný hráč,“ podotkl.

  • jednomotorový proudový cvičný letoun
  • délka: 12,03 m
  • rozpětí: 9,56 m
  • prázdná hmotnost: 3100 kg
  • max. vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • motor a max. tah: Williams Int. FJ44-4M (16,87 kN)
  • max. rychlost: 420 uzlů (775 km/h) 
  • dolet: 1400 NM (2590 km)
  • zdroj: Aero Vodochody

Původní albatrosy, které sériově vyrábělo Aero od počátku 70. let, získaly již druhého nástupce. Když k původním albatrosům počítáme i evoluční verzi L-39MS z 80. a 90. let, následovala po ukončení produkce typu L-39 výroba strojů L-159. Ty byly sice míněny jako lehké bitevníky na rozdíl od primárně cvičných albatrosů, ale i ony jsou k výcviku použitelné.

L-159 svého předchůdce nezapře, jeho popularita mu ale nepomohla. Dlouho byla jediným uživatelem česká armáda, až v posledních letech se podařilo prodat je také do Iráku, kde se „stopadesátdevítky“ zapojily do boje proti takzvanému Islámskému státu. Mají je také američtí kontraktoři, u nichž simulují nepřátelské síly při leteckých cvičeních.

8 minut
Zkušební pilot: Nová generace sdílí s původním letounem pouze vnější tvar
Zdroj: ČT24

L-39NG jde jinou cestou. Hlavní zaměření na výcvik umožnilo udělat stroj lehčí a subtilnější a pochopitelně i levnější. Aero má ostatně již nyní několik objednávek. Prvním zákazníkem má být české výcvikové středisko LOM Praha, z armád si zatím novou generaci Albatrosů objednala ta senegalská. Další objednávky má Aero z Portugalska a Spojených států, kde se uživatelem stane výcviková společnost RSW Aviation. Zájem mají i v Rakousku nebo na Blízkém východě. „Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší,“ poznamenal Martin Hönig.

Nový cvičný letoun Aero L-39NG
Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Cena nového letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. Ve světě však má konkurenci – například Aermacchi M-345 má velmi podobné parametry, ve výcviku se ale používají i pokročilé turbovrtulové letouny. Přesto soudí šéfredaktor Letectví a kosmonautiky Jan Čadil, že L-39NG má šanci uspět. „Je na co navazovat, L-39 byla oblíbený stroj jak u pozemního personálu, tak u pilotů. Nová generace z těchto devíz těží,“ míní.

Albatrosů L-39 a L-39MS (resp. L-59) vzniklo přes 2800 a dostaly se do čtyř desítek států. Proslavily se nejenom jako cvičné stroje, ale také si je oblíbily akrobatické skupiny. Letají s nimi Biele Albatrosy či Breitling Jet Team.

Zájem o letouny L-39NG
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Vodárny chystají od nového roku zdražení, v průměru o inflaci

Vodárny v těchto dnech zveřejňují ceníky na příští rok. Ve většině regionů vodné a stočné zvýší, v průměru o inflaci. Domácnosti to vyjde řádově na stokoruny ročně navíc.
před 21 mminutami

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 10 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami
Načítání...