Nový Albatros vyroloval. Aero představilo první typ letadla po 21 letech, chystá sériovou výrobu

Nová generace Albatrosů – cvičných a lehkých bitevních letounů, které se ve 20. století rozšířily napříč zeměkoulí – je na světě. Aero provedlo slavnostní rollout, ukázalo tedy nový model, se kterým se vrátí k sériové výrobě proudových letadel. Naposledy zde nový typ představili v roce 1997, kdy světlo světa spatřil bitevník L-159 Alca.

Původní albatrosy letos oslavily 50 let od prvního vzletu, ale Aero při představení nové generace ujistilo, že se nevrací k výrobě půlstoletého typu. „Navazujeme na původní historii pouze ve svém jménu. Je to postavené úplně od začátku,“ zdůraznil manažer programu L-39NG Martin Hönig.

Rollout je ale teprve prvním krokem na cestě nové generace albatrosů z továrny do vzduchu. „První let je plánovaný do konce letošního roku – poté, co proběhne celá série pozemních zkoušek a testů, aby byl letoun pro první let bezpečný,“ shrnul zkušební pilot Aera David Jahoda. Sériová výroba nové generace začne v roce 2020.

Oproti strojům L-39, resp. L-39MS, které vyrábělo Aero do poloviny 90. let, má nová generace především novou pohonnou jednotku a avioniku a nové křídlo. V něm jsou také integrované palivové nádrže, původní albatrosy je měly v trupu. Jak upozornil David Jahoda, je výsledkem štíhlejší trup, menší jsou oproti původním albatrosům i nasávací otvory. Výrobce slibuje lepší aerodynamické vlastnosti, vyšší bezpečnost, stroj je lehčí a má delší dolet.

Ve Vodochodech chtějí jednak vyrábět zcela nové stroje, jednak nabízejí i modernizaci starších albatrosů na aktuální specifikaci dosazením nového motoru a dalšími úpravami.

L-39NG
Zdroj: Michal Kamaryt/ČTK

U rolloutu nechyběl ministr obrany Lubomír Metnar (za ANO) ani premiér Andrej Babiš (ANO) a zástupci armády v čele se zástupcem náčelníka generálního štábu Jiřím Vernerem. Babiš ve svém projevu odkázal na význam předválečné československé zbrojní výroby. „Rád vidím, že je české letectví zpět na mezinárodní scéně jako významný hráč,“ podotkl.

  • jednomotorový proudový cvičný letoun
  • délka: 12,03 m
  • rozpětí: 9,56 m
  • prázdná hmotnost: 3100 kg
  • max. vzletová hmotnost: 5300–5800 kg
  • motor a max. tah: Williams Int. FJ44-4M (16,87 kN)
  • max. rychlost: 420 uzlů (775 km/h) 
  • dolet: 1400 NM (2590 km)
  • zdroj: Aero Vodochody

Původní albatrosy, které sériově vyrábělo Aero od počátku 70. let, získaly již druhého nástupce. Když k původním albatrosům počítáme i evoluční verzi L-39MS z 80. a 90. let, následovala po ukončení produkce typu L-39 výroba strojů L-159. Ty byly sice míněny jako lehké bitevníky na rozdíl od primárně cvičných albatrosů, ale i ony jsou k výcviku použitelné.

L-159 svého předchůdce nezapře, jeho popularita mu ale nepomohla. Dlouho byla jediným uživatelem česká armáda, až v posledních letech se podařilo prodat je také do Iráku, kde se „stopadesátdevítky“ zapojily do boje proti takzvanému Islámskému státu. Mají je také američtí kontraktoři, u nichž simulují nepřátelské síly při leteckých cvičeních.

8 minut
Zkušební pilot: Nová generace sdílí s původním letounem pouze vnější tvar
Zdroj: ČT24

L-39NG jde jinou cestou. Hlavní zaměření na výcvik umožnilo udělat stroj lehčí a subtilnější a pochopitelně i levnější. Aero má ostatně již nyní několik objednávek. Prvním zákazníkem má být české výcvikové středisko LOM Praha, z armád si zatím novou generaci Albatrosů objednala ta senegalská. Další objednávky má Aero z Portugalska a Spojených států, kde se uživatelem stane výcviková společnost RSW Aviation. Zájem mají i v Rakousku nebo na Blízkém východě. „Předpokládáme, že se množství objednávek výrazně zvýší,“ poznamenal Martin Hönig.

Nový cvičný letoun Aero L-39NG
Zdroj: Aero Vodochody Aerospace

Cena nového letounu se pohybuje řádově v desítkách milionů dolarů. Ve světě však má konkurenci – například Aermacchi M-345 má velmi podobné parametry, ve výcviku se ale používají i pokročilé turbovrtulové letouny. Přesto soudí šéfredaktor Letectví a kosmonautiky Jan Čadil, že L-39NG má šanci uspět. „Je na co navazovat, L-39 byla oblíbený stroj jak u pozemního personálu, tak u pilotů. Nová generace z těchto devíz těží,“ míní.

Albatrosů L-39 a L-39MS (resp. L-59) vzniklo přes 2800 a dostaly se do čtyř desítek států. Proslavily se nejenom jako cvičné stroje, ale také si je oblíbily akrobatické skupiny. Letají s nimi Biele Albatrosy či Breitling Jet Team.

Zájem o letouny L-39NG
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 1 hhodinou

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 2 hhodinami

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 6 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 6 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 7 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 16 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 18 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 18 hhodinami
Načítání...