Praha - Dnes začíná v zemích Evropské unie platit nová směrnice v letecké dopravě, která má zabránit diskriminaci handicapovaných osob. Nařízení reaguje na aféru irských aerolinií Ryanair z roku 2002, kdy žádaly po postižených cestujících speciální příplatky. Česká letiště jsou na zavedení směrnice připravena: mají bezbariérový přístup, rovný přístup handicapovaných k letenkám a jejich rezervacím. Na letištích také funguje bezplatná asistenční služba.
Nová směrnice má zabránit diskriminaci postižených v letecké dopravě
Velký problém stále postižení cítí zejména v postoji aerolinií. Jedny aerolinky totiž vezmou do stejného typu letadla sedm handicapovaných, jiná společnost naloží jen dva. Své rozhodnutí odůvodňují bezpečnostními pravidly a ta si můžou jednotliví dopravci stanovit podle vlastního uvážení.
„Měli jsme potvrzeno pět vozíčkářů, ale letecká společnost odmítla, protože to kapitán z důvodu bezpečnosti zakázal,“ řekl ředitel Altair Vlastimil Zástěra. Podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky má konečné slovo pilot, tedy zaměstnanec dopravce.
Ani nová bruselská směrnice nedostatky v regulích pořádně neřeší. Z důvodu bezpečnosti nebo technických parametrů, jako je například šířka dveří, mohou letecké společnosti tělesně postižené odmítnout.
Nové nařízení Evropského parlamentu se týká deseti procent všech obyvatel unie, to znamená téměř 490 milionů postižených.
Za ztrátu lidské důstojnosti považují handicapovaní třeba nastupování do letadla mimo tzv. rukáv. Mnohá česká letiště totiž nepoužívají zdvihací plošiny. „Tahají nás po schodech. To považuji za největší katastrofu,“ popisuje vozíčkářka Jana Kacanů. „Máme zařízení v testovací fázi, plně k dispozici bude k prvnímu lednu 2009,“ uvedl výkonný ředitel pro letecký provoz Letiště Praha Jan Příložný.
Podle tělesně postižených se jejich postavení díky novým nařízením zlepšuje, přesto ale stále platí, že chyba často není v nedodržování předpisů, ale v přístupu jednotlivých lidí.