Ministerstvo dopravy přidá miliardu korun na budování nových dálnic

6 minut
Události: Více peněz do budování dálnic
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy přidá ještě v tomto roce na budování nových dálnic jednu miliardu korun. Už tak rekordní rozpočet Ředitelství silnic a dálnic si tedy ještě polepší – bude hospodařit téměř s 82 miliardami korun. Navýšení je potřeba kvůli přípravám nových projektů a především na výkupy pozemků. Stát na nich bude stavět například část Pražského okruhu nebo úsek jihomoravské D52 k rakouským hranicím.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl předpokládá, že by měly být všechny peníze do konce letošního roku proinvestovány. „Naopak si říkáme ještě o ty finanční prostředky navíc. Potřebovali bychom některé finanční prostředky na zařazení nových akcí,“ dodal Mátl.

ŘSD již začalo s výkupy pozemků pro další části dálnice D6 tak, aby se v příštím roce mohlo začít kopat. V sobotu nechal podnik lidi nahlédnout i na její téměř dokončený čtrnáctikilometrový úsek, auta se po něm pak projedou na konci září. Řidičům se tak zkrátí cestování mezi Prahou a Karlovými Vary.

Opozice volá po posílení rozpočtu ŘSD

Letos chce stát otevřít celkem 74 kilometrů nových dálnic, v následujících čtyřech letech pak podle plánu ministerstva více než 240. I proto někteří politici volají po posílení rozpočtu ŘSD na příští rok.

„Určitě by měl být vyšší o deset, možná až o dvacet miliard. Tady jsem ale velmi kritický k vládě, protože ona do této chvíle stále rozpočet tají. Nevíme, jak bude vypadat,“ uvedl místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO).

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) podotýká, že sestavování rozpočtu není jednoduchá věc. „Nepochybně i po celou dobu měsíce září budeme hledat co nejvhodnější řešení pro všechny důležité úkoly státu,“ informoval šéf resortu.

Člen sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Exner (STAN) se domnívá, že je potřeba splnit alespoň to, aby byl rozpočet stejný jako nyní. Současně zmínil „nové výzvy“. „Musíme investovat do obrany a dalších věcí, takže to bude o prioritách,“ uvedl Exner.

Spolupráce se soukromými firmami

Pomoci má například i větší spolupráce státu se soukromými firmami v rámci takzvaných PPP projektů. Prvním takovým v tuzemské dopravní infrastruktuře je dostavba dálnice D4. Stejným způsobem se mají postavit také další úseky D35 z Opatovce do Starého Města a z něho až do Mohelnice.

„Určitě bych ji v jednotkách využil, protože je to samozřejmě zase jakési nastartování ekonomiky, dobudování té sítě, posilování ekonomiky,“ řekl o spolupráci místopředseda sněmovního hospodářského výboru Radim Fiala (SPD).

Expert Pirátů na dopravu Marek Lahoda se domnívá, že spolupráce se soukromým sektorem prostřednictvím PPP projektů je jednou z variant, nejde však podle něho používat plošně na veškeré projekty.

„Je to z nouze cnost. Je dobře, že se staví, ale myslím, že bychom měli najít prostředky na to, abychom dovedli postavit silnice z našich národních financí,“ uvedl Jaroslav Komínek (KSČM), expert hnutí Stačilo! na dopravu.

Podle předsedy strany Motoristé sobě Petra Macinky je správné použít soukromé peníze, ale „je to třeba všechno řešit v souvislostech – to znamená méně byrokracie.“

Financovat výstavbu nových dálnic pomáhají například výnosy z mýta nebo prodeje dálničních známek. Ty rostou i díky novým jednodenním vinětám – řidiči je mohou kupovat od loňského března.

Dálniční síť se rozšiřuje

V červenci si řidiči koupili přes milion elektronických vinět. Výnosy z prodeje dosáhly bezmála sedmi set milionů, což je o dvacet procent více než před rokem. 

V prvním prázdninovém měsíci vzrostl také výběr z mýtného, meziročně skoro o čtrnáct procent. Za prvních sedm měsíců dopravci odvedli už přes jedenáct miliard korun. Vyšší inkaso je právě i díky rozšiřující se tuzemské dálniční síti. Aktuálně je dlouhá téměř tisíc pět set kilometrů.

V příštích letech se má dálniční síť ještě výrazně prodloužit – nyní se staví na dvou stech kilometrech, násobně více úseků se ale připravuje. U třiasedmdesáti kilometrů už Ředitelství silnic a dálnic vybírá zhotovitele.

Do roku 2033 má být podle plánu ministerstva dopravy kompletně dobudovaná základní dálniční síť. V období po roce 2050 má pak přibýt například středočeský okruh kolem Prahy, propojení Plzně s Jihlavou nebo Domašova s Prostějovem.

„Přestože šla legislativa velmi dopředu, i díky tomu, že máme sloučené územní a stavební rozhodnutí, tak to není a nebude jednoduché, je za tím obrovské množství práce, abychom dokázali získat pozemky, správní rozhodnutí a stavbu realizovat,“ informoval Mátl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Žalobce navrhl vazbu v kauze zápasníka Vémoly

V kauze spojené se zápasníkem Karlem „Karlosem“ Vémolou podal státní zástupce návrh na vzetí do vazby. V případu čelí tři lidé obvinění ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. Hrozí jim deset až 18 let vězení.
08:26Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Zdravotní klauni přinášejí vánoční radost dětem v nemocnicích

Ne všechny děti mohou strávit vánoční svátky doma – některé musí zůstat na nemocničním lůžku. Zpříjemnit jim pobyt v nemocnici a vykouzlit úsměv na tváři se v rolích sester a doktorů snaží zdravotní klauni. Malé pacienty navštěvují celoročně, o Vánocích jsou jejich klauniády obzvlášť důležité.
před 9 hhodinami

O tradiční rybí polévku byl na Staroměstském náměstí velký zájem

Tradiční rozlévání štědrodenní rybí polévky podle receptu s koňakem a karamelem na Staroměstském náměstí v Praze opět provázel velký zájem. Dlouhá fronta se začala tvořit už půl hodiny před začátkem vydávání, kterého se s pomocníky ujal pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Rozlévání vánoční rybí polévky se v metropoli uskuteční i na Kampě u Karlova mostu nebo na náměstí Republiky.
před 9 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 14 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 14 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 23 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
včera v 20:25

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
včera v 20:03
Načítání...