Ministerstvo dopravy přidá miliardu korun na budování nových dálnic

6 minut
Události: Více peněz do budování dálnic
Zdroj: ČT24

Ministerstvo dopravy přidá ještě v tomto roce na budování nových dálnic jednu miliardu korun. Už tak rekordní rozpočet Ředitelství silnic a dálnic si tedy ještě polepší – bude hospodařit téměř s 82 miliardami korun. Navýšení je potřeba kvůli přípravám nových projektů a především na výkupy pozemků. Stát na nich bude stavět například část Pražského okruhu nebo úsek jihomoravské D52 k rakouským hranicím.

Šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl předpokládá, že by měly být všechny peníze do konce letošního roku proinvestovány. „Naopak si říkáme ještě o ty finanční prostředky navíc. Potřebovali bychom některé finanční prostředky na zařazení nových akcí,“ dodal Mátl.

ŘSD již začalo s výkupy pozemků pro další části dálnice D6 tak, aby se v příštím roce mohlo začít kopat. V sobotu nechal podnik lidi nahlédnout i na její téměř dokončený čtrnáctikilometrový úsek, auta se po něm pak projedou na konci září. Řidičům se tak zkrátí cestování mezi Prahou a Karlovými Vary.

Opozice volá po posílení rozpočtu ŘSD

Letos chce stát otevřít celkem 74 kilometrů nových dálnic, v následujících čtyřech letech pak podle plánu ministerstva více než 240. I proto někteří politici volají po posílení rozpočtu ŘSD na příští rok.

„Určitě by měl být vyšší o deset, možná až o dvacet miliard. Tady jsem ale velmi kritický k vládě, protože ona do této chvíle stále rozpočet tají. Nevíme, jak bude vypadat,“ uvedl místopředseda sněmovního hospodářského výboru Martin Kolovratník (ANO).

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) podotýká, že sestavování rozpočtu není jednoduchá věc. „Nepochybně i po celou dobu měsíce září budeme hledat co nejvhodnější řešení pro všechny důležité úkoly státu,“ informoval šéf resortu.

Člen sněmovního podvýboru pro dopravu Martin Exner (STAN) se domnívá, že je potřeba splnit alespoň to, aby byl rozpočet stejný jako nyní. Současně zmínil „nové výzvy“. „Musíme investovat do obrany a dalších věcí, takže to bude o prioritách,“ uvedl Exner.

Spolupráce se soukromými firmami

Pomoci má například i větší spolupráce státu se soukromými firmami v rámci takzvaných PPP projektů. Prvním takovým v tuzemské dopravní infrastruktuře je dostavba dálnice D4. Stejným způsobem se mají postavit také další úseky D35 z Opatovce do Starého Města a z něho až do Mohelnice.

„Určitě bych ji v jednotkách využil, protože je to samozřejmě zase jakési nastartování ekonomiky, dobudování té sítě, posilování ekonomiky,“ řekl o spolupráci místopředseda sněmovního hospodářského výboru Radim Fiala (SPD).

Expert Pirátů na dopravu Marek Lahoda se domnívá, že spolupráce se soukromým sektorem prostřednictvím PPP projektů je jednou z variant, nejde však podle něho používat plošně na veškeré projekty.

„Je to z nouze cnost. Je dobře, že se staví, ale myslím, že bychom měli najít prostředky na to, abychom dovedli postavit silnice z našich národních financí,“ uvedl Jaroslav Komínek (KSČM), expert hnutí Stačilo! na dopravu.

Podle předsedy strany Motoristé sobě Petra Macinky je správné použít soukromé peníze, ale „je to třeba všechno řešit v souvislostech – to znamená méně byrokracie.“

Financovat výstavbu nových dálnic pomáhají například výnosy z mýta nebo prodeje dálničních známek. Ty rostou i díky novým jednodenním vinětám – řidiči je mohou kupovat od loňského března.

Dálniční síť se rozšiřuje

V červenci si řidiči koupili přes milion elektronických vinět. Výnosy z prodeje dosáhly bezmála sedmi set milionů, což je o dvacet procent více než před rokem. 

V prvním prázdninovém měsíci vzrostl také výběr z mýtného, meziročně skoro o čtrnáct procent. Za prvních sedm měsíců dopravci odvedli už přes jedenáct miliard korun. Vyšší inkaso je právě i díky rozšiřující se tuzemské dálniční síti. Aktuálně je dlouhá téměř tisíc pět set kilometrů.

V příštích letech se má dálniční síť ještě výrazně prodloužit – nyní se staví na dvou stech kilometrech, násobně více úseků se ale připravuje. U třiasedmdesáti kilometrů už Ředitelství silnic a dálnic vybírá zhotovitele.

Do roku 2033 má být podle plánu ministerstva dopravy kompletně dobudovaná základní dálniční síť. V období po roce 2050 má pak přibýt například středočeský okruh kolem Prahy, propojení Plzně s Jihlavou nebo Domašova s Prostějovem.

„Přestože šla legislativa velmi dopředu, i díky tomu, že máme sloučené územní a stavební rozhodnutí, tak to není a nebude jednoduché, je za tím obrovské množství práce, abychom dokázali získat pozemky, správní rozhodnutí a stavbu realizovat,“ informoval Mátl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...