Praha - Přihlásit a zlegalizovat u nás kradené auto, aniž by se na to přišlo, je podle policie příliš snadné. Útvar pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) proto požaduje zavést důkladné kontroly v podobě takzvaného testu originality. Ministerstvo dopravy zavedení testu, při kterém by se podrobně zkoumala auta, chystá. Prohlídky by měly dělat Stanice technické kontroly, ne policie. Takzvaný test originality naposledy zavedly Slovensko a Maďarsko. České ministerstvo dopravy chce mít konkrétní podobu zákona hotovou na začátku příštího roku.
Ministerstvo dopravy chce zavést tzv. test originality aut
Ukrást auto a následně jej rozprodat na náhradní díly - to je běžná praxe zlodějů aut, kteří si tak přijdou na nemalé peníze. Mají však ještě jednu techniku, jak kradené auto zpeněžit – legálně ho opět přihlásit, a tak znovu uvést do provozu, jehož budoucí nový majitel nebude mít tušení, že je auto kradené. „Zcela jednoznačné a evidentní je to, že přihlásit nebo znovu uvést do provozu kradené vozidlo u nás není žádný velký problém,“ říká mluvčí ÚOOZ Pavel Hanták.
Nejčastější postup zlodějů v takovém případě není nijak složitý. Zloděj sežene totálně havarované auto s doklady. Pak ukradne ten samý typ vozu, přerazí čísla karosérie, tzv. VIN kód, a přelakuje ho podle dokladů toho nabouraného. S přihlédnutím k faktu, že doposud je podle Hanáka kontrola nedostatečná, mají zloději aut lukrativní zaměstnání.
Zavedení tzv. testu originality by mělo kradené vozy odhalit
Pavla Kopecká, mluvčí kriminální policie
„Existují různé technologie. Od rentgenů, které snímají, jestli je například VIN číslo přeražené, po různé testy na tloušťku laku.“
Ministerstvo dopravy připravuje důkladné prověřování aut. Počítá se ale s tím, že toto prověřovaní nebude dělat policie, nýbrž stanice technické kontroly, a to jak při evidenčních kontrolách, tak při každé technické prohlídce. Ministerstvo dopravy se podle svého mluvčího Tomáše Dombrovského chystá stanovit přesné identifikátory vozidel a postupu, jak je ověřovat. „Samozřejmě si to dokážeme představit, ale tím pádem se technická prohlídka prodraží a bude trvat déle,“ říká pražský spolumajitel a vedoucí STK Martin Jerman.