Ministerstvo zdravotnictví spustilo Národní zdravotnický informační portál (NZIP), který nabízí odborníky ověřené informace o nemocích či fungování zdravotnictví. Obsahuje více než tisícovku článků a mapu všech registrovaných zdravotnických zařízení, lékáren a lékařských ambulancí. Jeho příprava trvala zhruba dva roky, pracovali na něm zejména zaměstnanci ministerstva a obsah psali zástupci odborných lékařských společností a Státního zdravotního ústavu.
Kam pro informace o nemocech či lékařích? Ministerstvo spustilo nový informační portál
„Naším cílem do budoucna je, aby lidé, pokud budou potřebovat nějakou informaci o zdraví nebo fungování zdravotnictví, šli nejdříve na Národní zdravotnický portál,“ řekl ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (za ANO).
Podle koordinátora projektu Martina Komendy není ambicí webu konkurovat vyhledávačům, jako jsou Google nebo Seznam, při přípravě webu ale po technické stránce tvůrci dělali všechno pro to, aby se v těchto vyhledávačích objevoval. „Čekáme, až ho robotický systém těchto vyhledávačů ,nasaje',“ řekl.
Cílem podle Komendy je, aby při zadání jakéhokoliv zdravotnického tématu byl NZIP prvním nekomerčním nabízeným odkazem. Potřebné informace lidé podle něj dostanou „na dvě kliknutí“ od zadání dotazu do vyhledávání.
Nehledejte na sociálních sítích, vzkazuje ministerstvo
NZIP obsahuje více než tisíc článků na zdravotnická témata od konkrétních nemocí, prevence nebo zdravé stravy po fungování systému zdravotních pojišťoven.
Podle Vojtěcha má bojovat i proti nepravdivým či nepřesným informacím na internetu a sociálních sítích. „Pokud lidé nemají odborné znalosti, tak těm informacím věří,“ uvedl. Nejvíc se podle něj na sítích diskutuje o očkování, ale podobných témat, o kterých panují mýty, je podle něj řada.
Podobný portál slaví úspěch v Rakousku
Podle náměstkyně ministra Aleny Šteflové je jedním z cílů portálu i zvýšení zdravotní gramotnosti Čechů. Podle pět let starého průzkumu ji nemá dostatečnou více než 60 procent obyvatel. Průměr Evropy podle ní nepřesahuje polovinu národa. Také proto se Česko inspirovalo například v Rakousku, Dánsku a Finsku. „Rakouskému portálu trvalo dva až tři roky, než se stal hojně používaným,“ dodala.
Jedním z hlavních úkolů bylo zachovat odbornost článků v kombinaci s jejich srozumitelností pro veřejnost. V článcích jsou často i obrázky a videa. Na mapě poskytovatelů by postupně měly přibýt informace o ordinační době nebo jestli lékař registruje nové pacienty. Web se bude aktualizovat i podle zpětné vazby od uživatelů a podle jejich vyhledávání.
Cenu přípravy webu podle Vojtěcha není možné přesně vyčíslit, půjde o statisíce nebo nejvýše jednotky milionů korun. Peníze na jeho rozvoj získalo Česko i z evropských fondů.