Jízdu v protisměru zachycují mýtné brány, následky přesto bývají tragické

Brno – Čelní střet vozidel mívá fatální následky. O to víc, když se auta pohybují po dálnici a jedou rychle. Množí se přitom případy, kdy po dálnici jezdí auta i v protisměru – ať už jde o omyl, či úmysl. Naposledy včera v noci, kdy se na dálnici D1 na Brněnsku střetla dvě vozidla. Zahynul řidič rakouského vozu, který jel opakovaně v protisměru. Ve druhém voze nehodu nepřežili dva lidé, další tři jsou v kritickém stavu v nemocnici.

Nedávno přeznačený a podle odborníků přehledný úsek dálnice D1 u Popůvek na Brněnsku – přesto tam včera vjelo rakouské vozidlo do protisměru. Řidič takto ujel devět kilometrů, než se na 181. kilometru střetl se slovenským autem. Tragickou nehodu nepřežili tři lidé. Další tři leží v brněnských nemocnicích v kritickém, ale stabilizovaném stavu. „Značení je v daném úseku dálnice takové, jak má být. Nejde mi do hlavy, jak se něco takového vůbec mohlo stát,“ potvrdil odborník z Centra dopravního výzkumu Josef Andres.

Proč vjel řidič do protisměru, vyšetřuje policie. Podle informací ČT mohl mít muž psychické problémy. Otázkou zůstává i to, proč se vůbec nesnažil ze špatného směru dostat nebo protijedoucí auta varovat. Tak to alespoň popsali svědci, jeden z nich jel souběžně s rakouským řidičem, jen ve správném směru. „Varoval jsem protijedoucí vozidla varovnými světly a současně jsem volal policii,“ popsal svědek Petr Drozen, který si ihned všiml, že auto má cizí státní poznávací značku. „Tak jsem si říkal, že třeba špatně zabočil, že to tady nezná. Ale když míjel benzinovou pumpu, bylo dost času, aby zabočil a napravil svoji chybu. V tu chvíli jsem si uvědomil, že to nebyla chyba,“ uvedl Drozen.

Jeho slova potvrzuje i probíhající policejní vyšetřování. „Z dosud zjištěných informací vyplývá, že se vůz několikrát otočil a několik minut před nehodou jel o dvacet kilometrů dál v protisměru, tentokrát na Prahu. Chvílemi jel i správným směrem,“ uvedla policejní mluvčí Petra Vedrová.

Malá šance přežít

Následky podobných střetů bývají fatální. Podle odborníků při nich dochází k poranění většiny vnitřních orgánů, a proto jsou následky takových nehod tak tragické. „Obecně platí, že stane-li se tato nehoda při vysoké rychlosti, je to takzvané vysokoenergetické poranění, to znamená, že na těla působí velice vysoká energie. Pak dochází k mnohočetným poraněním celého těla a životně důležitých orgánů a potom už těmto pacientům není pomoci,“ vysvětlila mluvčí jihomoravské záchranné služby Barbora Zuchová.

Každoročně se do protisměru na dálnici úmyslně nebo omylem dostanou desítky řidičů. V případě, že se takové vozidlo na dálnici objeví, měl by ho detekovat systém na mýtných branách. Ten je od roku 2012 na brněnské dálnici D1, bratislavské D2 a plzeňské D5. Čidla stále anonymně vyhodnocují, jakým směrem se vozidla pohybují. Jakmile systém zjistí pohyb auta v nesprávném směru, vyšle signál do centra řízení dopravy. Na dálničních infotabulích se pak objeví varování ostatním řidičům.

Ti, kdo jsou v tu chvíli na dálnici, mají normálně pokračovat v cestě, musí si jen dávat větší pozor a sundat nohu z plynu. Pokud se někdo naopak omylem dostane do protisměru, měl by zastavit na kraji vozovky, zapnout výstražná světla, auto zabezpečit a zavolat policii. Policisté pak mohou umožnit bezpečný odjezd auta do správného směru.

Drogy, alkohol, ale i zmatené značky

Nejčastěji najíždějí řidiči do protisměru ze dvou důvodů. Prvním je řízení pod vlivem alkoholu či drog. Zřejmě nejznámější byl případ Švýcara, který v roce 2011 pod vlivem pervitinu najel do protisměru na rychlostní silnici R10 mezi Turnovem a Prahou. Ve vysoké rychlosti ujel desítky kilometrů, způsobil šest dopravních nehod, které se naštěstí obešly bez zranění.

Další řidiči v protisměru končí omylem - jako osmdesátiletý senior, který se v roce 2011 dostal do protisměru na dálnici D2. Zabloudil totiž na kruhovém objezdu u nákupního centra. I kvůli tomu, že příčinou bývá také nepřehledné značení, nařídil v roce 2011 tehdejší šéf dopravní policie Leoš Tržil kontrolu značek u všech nájezdů na tuzemských dálnicích a rychlostních silnicích.

Jak mít proti agresivním řidičům navrch?

Policie ve světě volí různé přístupy, jak zadržet nebezpečné šoféry. Například američtí muži zákona nejčastěji vytváří zátarasy z aut. Do auta ujíždějícího řidiče nejprve narazí a poté ho obklíčí ze všech stran. V Rusku policisté při dlouhých honičkách neváhají volit tvrdé metody. Pokud ujíždějící automobil nedonutí zastavit sirény, nahradí je střelba – v Rusku naprosto běžná věc, ale například v Česku jde ale o nejzazší možnost.

Právě tuzemským policistům pak dlouhodobě odboráři navrhují častější využití tzv. zastavovacích pásů. Jde o zhruba pětimetrovou vysouvací konstrukci s ostrými hroty, kterou policisté mohou natáhnout přes vozovku. Bodce prorazí pneumatiky a auto tak zastaví. Policie ale přiznává, že jich má nedostatek a navíc jde o zastaralé kusy. Chybí také odborný výcvik.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie obvinila tři lidi kvůli drogové činnosti, dle médií i Vémolu

Policie obvinila tři lidi ze zvlášť závažné organizované drogové trestné činnosti v mezinárodním rozsahu. V úterý o tom informovala mluvčí Národní protidrogové centrály Lucie Šmoldasová. Podle médií je mezi nimi i MMA zápasník Karel „Karlos“ Vémola. Obviněným hrozí deset až osmnáct let vězení. Zda budou kriminalisté pro obviněné navrhovat vazbu, upřesní podle Šmoldasové později.
před 2 hhodinami

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 2 hhodinami

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 3 hhodinami

Hosté Fokusu Václava Moravce diskutovali o roli médií veřejné služby

Prosincový díl pořadu Fokus Václava Moravce zkoumal roli veřejnoprávních médií u nás, jejich svobodu a svobodné bádání. Debatovali noví poslanci Katerina Demetrashvili (Piráti) a Matěj Gregor (Motoristé), filosof a sociolog Václav Bělohradský, profesor evropského práva na University of Copenhagen Jan Komárek, slovenská novinářka Zuzana Kovačič Hanzelová a někdejší generální ředitel ČT a bývalý vedoucí Kanceláře prezidenta republiky Ivo Mathé.
před 12 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Poplatky za nepojištěná vozidla vzrostou. I za ta, s nimiž se nejezdí

Od nového roku zdraží poplatky za nepojištěná vozidla až o třicet procent. Pojistku v Česku stále nemá přes sto tisíc vozů. Největší podíl jich je v Ústeckém, Karlovarském a Libereckém kraji. Povinné ručení musí mít všechna vozidla v registru. A to i v případě, že se s nimi nejezdí, a stojí třeba na zahradě. Ve chvíli, kdy je vozidlo nepojízdné, musí ho provozovatel nechat administrativně vyřadit z provozu. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta. Kromě ní navíc musí za každý den bez pojištění zaplatit příspěvek České kanceláři pojistitelů. Právě z nich pak organizace hradí škody způsobené nepojištěnými vozidly. Náklady na opravy se každým rokem zvyšují. I proto bude od ledna poplatek do fondu vyšší.
před 14 hhodinami

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
včeraAktualizovánopřed 16 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami
Načítání...