Hudeček v OVM: Smlouvy na Blanku nejsou platné, stavět nelze

Praha - Smlouvy k tunelu Blanka, které vznikaly v éře primátora Pavla Béma z ODS, jsou podle současného primátora Tomáše Hudečka (TOP 09) neplatné, zopakoval to v Otázkách Václava Moravce. Podle něj hlavní město porušilo při zadávání Blanky dva zákony - o hlavním městě a o veřejných zakázkách. Bývalý primátor Bém však tvrdí, že smlouvy platí a Hudečka označil za lháře. Firma Metrostav se kvůli dluhům, které jí hlavní město nechce proplatit, chce obrátit na rozhodčí soud – ten se však může protáhnout na roky, což dopravě v Praze rozhodně neprospěje. Blankou se původně mělo dát projet již v roce 2011.

Tunel Blanka jako synonymum pro utopené peníze, chaos a problémy

Stavbu provázely problémy s propady země. Byly podány žaloby, viníci se ovšem nenašli. Navíc se ukázalo, že nesedí ani údaje v účetnictví - nesouhlasí částky v dokladech předložených odborem účetnictví s částkami vedenými odborem městského investora. Problémy se objevily i s vyplácením faktur za vícepráce. Minulý týden Metrostav oznámil termín zastavení prací, Praha mu dluží přes dvě miliardy korun. Vedení města reagovalo oznámením, že smlouvy s Metrostavem jsou s největší pravděpodobností neplatné. Podle primátora totiž smlouvu nikdy neprojednala Rada ani zastupitelstvo hlavního města Prahy. Firma proto případ předala k rozhodčímu soudu.

Kolik měl tunel opravdu stát?

Bývalý primátor Pavel Bém hovořil ve svých vystoupeních o ceně za tunel Blanka 21,5 miliardy korun. V reálu se však jedná pouze o stavební práce a celková cena se tedy blížila 31 miliardám. Ve svých výpovědích tak vynechal například technologickou část, která se blížila hranici 5 miliard korun.

Původní rozpočet stavby (dle prezentace současného primátora Tomáše Hudečka)

  • 21 miliard stavební část (Metrostav).
  • 4 miliardy technologie (ČKD).
  • 4 miliardy valorizace ve smlouvách.
  • 2 miliardy inženýring, výkupy.

Celková suma tedy dělá 31 miliard korun (pro rok 2006/7).

Už když se Blanka plánovala, bylo jasné, kolik to bude stát. Pavel Bém tak opticky mluvil o nižší částce. „Plácání v historii mi přijde nesmyslné a absurdní. Pražany dnes trápí, že tunel je zavřen a stavba je zastavena,“ řekl v OVM Pavel Bém.

O kolik se stavba prodraží?

  • 4,5 miliardy za stavební část Metrostavu (propady půdy, Trojský most, snížení nivelity).
  • 1 miliarda za dodatečné výkupy pozemků a projektování.
  • 0,5 miliardy za technologickou část pro ČKD.

Celkem se tedy jedná o 6 miliard korun.

Celková cena se tedy vyšplhala na 37 miliard korun. „Toto se vědělo v únoru 2011 za primátorování Bohuslava Svobody,“ řekl v OVM Tomáš Hudeček. Podle něj byly veškeré vícepráce na tunelu objednány v éře Pavla Béma.

Hlasovala Praha o smlouvách na dostavbu tunelu?

„Za stavbu tunelu Blanka nesu odpovědnost do roku 2010. Tam končí má politická, osobní a právní odpovědnost. Od roku 2007 rozhodovalo Zastupitelstvo hl. m. Prahy šestkrát o rozpočtu na stavbu tunelu Blanka, vždycky v nich byla částka 29 miliard korun. Nevím, kde se vzalo číslo 31 miliard (pravděpodobně nárůstem inflace, protože se dílo o tři roky prodlouží),“ řekl v OVM Bém.

„Je to čirá demagogie, v Zastupitelstvu hl. města se schvaloval rozpočet, což není to, co zákon požaduje. Zákon říká, že o majetkových věcech má hlasovat zastupitelstvo – smlouva je proto neplatná, neboť v zastupitelstvu nebyla. Byl tak porušen zákon o hlavním městě Praha,“ uvedl Hudeček. Bém však tvrdí, že jsou smlouvy platné: „Vy jste prohlásil smlouvu za neplatnou ale to může jen soud, ta smlouva samozřejmě je platná, pan Hudeček je neuvěřitelný lhář.“  

Je stavba ve slepé uličce?

„Dostavba tunelu Blanka je ve slepé uličce. Je stěžejní, abychom měli peníze v rozpočtu a dostavěli tunel podle zákona. Když byla smlouva zadána, tak byla zadána nezákonně, vícepráce byly nezákonné, chodí nám faktury za vícepráce, ale nemá je kdo schválit, protože je to nezákonné,“ doplnil v OVM Hudeček.

Město se tak pravděpodobně obrátí na rozhodčí soud, i když jednání s Metrostavem stále probíhají. Pokud se však obě strany nedohodnou, tak chce firma k 7. prosinci zastavit stavební práce. U rozhodčího soudu by se případ mohl táhnout i roky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Sněmovní výbor projednává návrh státního rozpočtu

V Poslanecké sněmovně ve středu poprvé zasedá rozpočtový výbor, aby v novém povolebním složení poprvé projednával poslední návrh státního rozpočtu, který předložila končící koaliční vláda Petra Fialy (ODS). Vláda v demisi navrhla schodek 286 miliard korun.
11:06Aktualizovánopřed 38 mminutami

I o vstupu do EU jedná prezident Pavel na Hradě s albánskou hlavou státu

Prezident Petr Pavel s manželkou Evou ve středu dopoledne na Pražském hradě přivítal albánského prezidenta Bajrama Begaje s chotí Armandou. Hlavy států budou jednat například o perspektivě vstupu Albánie do Evropské unie, situaci na západním Balkáně či o posílení spolupráce obou zemí v obchodu, dopravě či ve vzdělávání.
před 1 hhodinou

Soud zrušil zastavení stíhání Viktoriagruppe v kauze podvodu s naftou

Německá společnost Viktoriagruppe (VG) čelí i nadále trestnímu stíhání v kauze stomilionového podvodu s českou naftou. Pražský vrchní soud totiž vyhověl stížnosti státního zástupce a dřívější zastavení jejího stíhání zrušil. Sdělil to ve středu dozorující státní zástupce Tomáš Minx. Městský soud v Praze stíhání VG v září zastavil s odůvodněním, že firma zanikla.
před 1 hhodinou

Prezidentově hře nerozumím, říká Pokorná Jermanová. Vondra mluví o ochraně zákonů

ANO je přesvědčeno, že příštím předsedou vlády bude jeho předseda Andrej Babiš, uvedla europoslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO). Argumentovala jak výsledkem voleb, tak dohodou partnerů možné koalice. Poznamenala, že nerozumí prezidentu Petru Pavlovi, který po Babišovi žádá zveřejnění toho, jak se vypořádá se střetem zájmů. Dle europoslance Alexandra Vondry (ODS) je prezidentův požadavek zcela legitimní. Jde prý o ochranu ústavnosti a zákonů, jmenování premiérem je prý Pavlova zodpovědnost. Debatou v Událostech, komentářích provázela Jana Peroutková.
před 3 hhodinami

Nechceme s prezidentem vykopávat válečnou sekeru, říká Havlíček

Podmínka prezidenta Petra Pavla, aby šéf ANO Andrej Babiš sdělil před jmenováním premiérem, jak vyřeší svůj střet zájmů, podle prvního místopředsedy hnutí Karla Havlíčka nevyplývá ze zákona, ale přesto bude akceptována. „Z mého pohledu se jedná o seriózní přístup, jedná se o vstřícný krok a my nechceme vykopávat žádnou válečnou sekeru s panem prezidentem,“ zdůraznil Havlíček v pořadu Interview ČT24 moderovaném Danielem Takáčem.
před 4 hhodinami

Firmy obtížně hledají pracovníky pro zimní sezonu

Už 143 zaměstnavatelů ohlásilo letos do října hromadné propouštění. O práci tímto způsobem přijde více než jedenáct tisíc lidí, o dva tisíce méně než loni. Firmám se ale i tak obtížně shánějí pracovníci pro zimní sezonu. Personalisté uvádějí, že za to může větší nabídka sezonních prací a malá ochota Čechů dojíždět za prací. Pracovní trh přesto prochází změnou, podle generální ředitelky ManpowerGroup a prezidentky Asociace personalistů ČR Jaroslavy Rezlerové klesá počet pracovníků v průmyslu a naopak roste ve službách. Tento trend podle ní potrvá dalších deset až patnáct let. Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček (ODS) uvádí, že kvalifikovaní zaměstnanci na trhu nejsou. Firmám tak podle něj nezbývá než svým zaměstnancům zvýšit mzdy. Průzkum komory zjistil, že se k tomuto kroku chystá v příštím roce většina firem.
před 5 hhodinami

Vznikající vláda by mohla nová pravidla sněmovny předložit do konce roku

Vznikající koalice chce změnu pravidel jednání sněmovny, předložit by ji mohla ještě do konce roku. První návrh už mají politici připravený – řeší například časové limity pro vystoupení poslanců. O parametrech chtějí jednat i s nastupující opozicí, s níž se mají sejít ve středu odpoledne. Široká shoda se rýsuje u omezení pro takzvaná přednostní práva.
před 6 hhodinami

„Na silnici jako doma.“ Nový pořad má za cíl přispět k bezpečnosti i pobavit

Nová minisérie České televize, platformy Vize 0 a agentury GEN nazvaná „Na silnici jako doma“ má přispět k větší bezpečnosti na českých silnicích a zároveň pobavit. Desetidílný seriál sleduje běžné dopravní prohřešky pohledem jedné rodiny a ty nejčastější s humorem analyzuje. Většina řidičů pravidla neporušuje, výjimky ale vyčnívají. Až za čtyřicet procent smrtelných nehod může agresivita. I proto se jí věnuje hned několik dílů edukativního pořadu, který se na obrazovkách objeví už příští týden. Pomoci zlepšit bezpečnost by ale mohly také úpravy legislativy. Odborníci i policie usilují mimo jiné o to, aby se úmyslné agresivní chování za volantem v některých případech řešilo jako trestný čin. Právě kvůli změně trestního zákona už vznikla i pracovní skupina.
před 15 hhodinami
Načítání...