Evropu čeká ostrá debata o přestávkách pro řidiče kamionů

Kamionoví dopravci chtějí pro své řidiče prosadit lepší rozložení pracovní doby. Měli by více odpočívat doma a méně na parkovištích, kde se navíc v parných letních měsících prakticky nedá spát a místa k pauze jsou ke všemu často přeplněná. Změny by měly být součástí takzvaného silničního balíčku zákonů, který bude v zimě projednávat Evropský parlament. Některé státy se snaží pro řidiče prosadit i minimální mzdu. Čeká se proto velmi ostrá debata.

Pravidla pro řidiče kamionů jsou nyní nekompromisní. Maximálně 90 hodin řízení za dva kalendářní týdny. Doba strávená za volantem musí být ale rovnoměrně rozložená a denně nesmí přesáhnout devět hodin.

Řidiči musí dodržovat i pauzy. Po devíti hodinách jízdy je povinná jedna velká minimálně jedenáctihodinová přestávka, kterou jde třikrát za týden zkrátit na devět hodin. Pokud řidič pauzu nedodrží, hrozí mu vysoká pokuta. V Česku se přestupek trestá až čtyřmi body a pěti tisíci korunami. V zahraničí jsou postihy ještě tvrdší, v přepočtu vyjdou i na několik desítek tisíc.

Řidič kamionu Tomáš Novotný tak musí například čekat jedenáct hodin v areálu polského skladu. V industriálních kulisách se čas nesnesitelně vleče. Venku je 35 stupňů Celsia a v kabině ještě víc. Jediná zábava je zavolat domů rodině a pak si zapnout počítač. Spát se jde až před půlnocí, kdy je trochu chladněji a v šest ráno se zase vstává. Z pauzy tak na spánek zbývá polovina.

Trasa, která se za normálních okolností dá projet za jedenáct hodin, se kvůli nuceným pauzám protáhne na pětadvacet hodin.
Jan Beránek
redaktor ČT

Svazy dopravců to teď chtějí změnit a jednají s odbory a Evropskou komisí. Na základních principech podle nich už panuje shoda. „Zejména řidiči v mezinárodní kamionové dopravě by měli být víc doma, aby se jim to nerozkouskovávalo,“ řekl ČT zástupce generálního tajemníka ze sdružení dopravců ČESMAD Bohemia Jan Medveď.

6 minut
Události: Kamionoví přepravci chtějí lepší pracovní dobu pro řidiče
Zdroj: ČT24

Dohoda by se měla odrazit na změnách takzvaného silničního balíčku norem, který by měl Evropský parlament projednávat příští rok. Debata v parlamentu ale může být velmi ostrá a schvalování složité. Některé státy se totiž snaží prosadit například i minimální mzdu pro řidiče. Další jednání mezi dopravci a odbory jsou naplánovaná na září.

Rozhodně nejsme pro to, aby se přestávky zkracovaly. Zaznamenáváme stále větší počet nehod zaviněných řidiči nákladních vozidel, kdy únava může hrát velmi výraznou roli.
Tomáš Lerch
ředitel dopravní policie

České úřady jednání příliš ovlivnit nemohou. Úpravám pracovní doby ale moc nakloněné nejsou. Upozorňují, že řidiči kamionů mají na svědomí stále více nehod. Jde například o nárazy do aut, která jsou před nimi. Za prvních sedm měsíců se jich obvykle stávalo okolo 30, letos je to už přes padesát. I tyto statistiky mohou nakonec rozhodnout, jestli řidiči kamionů budou dál spát hlavně v autech.

Střet nákladních aut s vozidly jedoucími před nimi
Zdroj: ČT24

Míst k odpočinku je ale podle řidičů málo a často jsou přeplněná a nevyhovující. Hlavně v tuzemsku hledají řidiči vhodné místo pro oddech jen těžko. Jediná vhodná parkoviště u benzinek se plní většinou už okolo páté odpoledne. Nejhorší je podle řidičů situace na dálnici D1.

Místo k odpočinku hledají řidiči marně

Stovky řidičů tak každou noc volí mezi tím, zda nestihnou povinnou přestávku, nebo zaparkují na zákazu stání. Špatné parkování je ale z pohledu předpisů menším zlem - nehrozí za něj tak veliké pokuty ani trestné body. Řidiči se sice mohou vyhnout pokutám za nedodržení přestávek, ale jen v případě, že měli na cestě nečekanou kolonu. Policie je jinak nesmlouvavá. „V tomto případě není možná tolerance,“ potvrzuje Lerch.

Na rozdíl od sousedního Německa nebo Rakouska v Česku prakticky neexistují velká veřejná odpočivadla a stát je zatím ani nemůže stavět. Změnit by to měla chystaná novela silničního zákona. Z neutěšené situace tak zřejmě začnou těžit soukromí investoři. Okolo dálnice D1 už se chystá hned několik parkovacích center. Vjezd do nich ale bude jen za poplatek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 52 mminutami

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 2 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 2 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 6 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 8 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 9 hhodinami
Načítání...