Praha - České aerolinie (ČSA), které byly ještě předloni ve ztrátě, se nyní nebojí riskovat a zavádějí sedm nových linek. Nově by se měli cestující využívající služeb českého národního dopravce dostat přímo do Štrasburku, Marseille, a také do některých východních destinací. Letní letový řád začíná platit od 30. března.
ČSA rozšíří seznam destinací
Do Marseille dnes ČSA létají nepřímo přes Barcelonu. Díky novým letadlům společnost zavede dva přímé lety z Prahy do Barcelony a z Prahy do Marseille. Další nové lety míří na východ. Cestující se dostanou přímo do syrského Damašku, Heraklionu na Krétě, největšího kazašského města Almaty, ruského Rostova na Donu a gruzínského hlavního města Tbilisi. Nové trasy jsou určeny především pro obchodní cestující, kteří létají častěji, než obyčejní turisté.
„ČSA jsou dnes ve stavu, kdy si mohou dovolit zdravé obchodní riziko a Almata přesně tohle reprezentuje. Je tam potenciál velkých výnosů. Co se týče linek do Řecka, tam máme situaci velmi dobře zmapovanou, protože jsme tam létali chartery a teď přidáváme naši vlastní linku pro individuální cestující,“ vysvětlil pohnutky společnosti viceprezident pro marketing Petr Pištělák.
Kromě nových destinací posílí ČSA také stávající spojení. Jde například o lety do Osla, Milána, Stockholmu, Stuttgartu a nebo do Žiliny. „Důvodem rozšíření služby do Žiliny je provoz a výstavba továrny KIA. Ukazuje se nám tam velké množství obchodních cestujících. Tímto způsobem posuzujeme všechny ostatní linky po Evropě, kde se nám počet cestujících potenciálně zvedá, tam zahušťujeme,“ dodává Pištělák.
V neposlední řadě rozšiřují ČSA takzvanou codesharovou spolupráci, tedy systém pronajímání sedaček v letadlech jiných společností. Zatím takto nabízely letenky do osmdesáti míst, a to hlavně na dálkových linkách. V současnosti jsou před dohodou s tchajvanskou China Airlines, díky čemuž se čeští cestující snadno dostanou do hlavního města ostrova Tchaj-peje.
ČSA vykázaly loni poprvé po dvou letech v červených číslech zisk 111 milionů korun. V roce 2005 se společnost propadla do téměř půlmiliardové ztráty a o rok později byla ještě v minusu bezmála 400 milionů. Flotila Českých aerolinií čítá dohromady 50 strojů určených převážně pro lety na krátké a střední vzdálenosti. V létě bude v nabídce společnosti 70 destinací.