Připravují se nová pravidla pro mladé řidiče. Během prvních dvou let za volantem by mohli nasbírat nejvýš šest trestných bodů, pak by o čerstvé doklady přišli. Návrh je součástí novely, která upravuje bodový systém a pokuty. Podle policie a ministerstva dopravy to pomůže, protože šoféři s malou praxí zaviní přes pětinu nehod.
Chystají se přísnější pravidla pro nezkušené řidiče
Ročně řidiči s praxí od jednoho roku do pěti let zaviní 21 procent nehod. Letos už to bylo přes 12 tisíc případů, při kterých zahynulo 95 lidí. Ještě častěji ale bourají šoféři, kteří jezdí méně než rok. „Podle výzkumu je uvědomování si rizika u starších řidičů mnohem vyšší než u mladých, ale ta nezkušenost je zhruba do jednoho, dvou let praxe s rizikovým faktorem u všech věkových skupin,“ konstatuje dopravní psycholožka.
Jiřímu Kučerovi z Ústí nad Labem je 20 let. Začátky za volantem prý byly těžké. „Řazení, jízda po městě, auto mi pořád chcípalo. Jezdil jsem strašně pomalu, protože jsem se bál,“ vysvětluje Kučera. A problémy měl i při předjíždění „V autoškole mě nenaučili, že při předjíždění musím podřazovat, to jsem se naučil až později,“ dodává Kučera.
Podle předsedy Asociace autoškol Ondřeje Horázného některé autoškoly učí dobře, jiné ale ne. „Tak pak je tam potřeba udělat nějaké opatření. A jediným opatřením je zkouška taková, jak má být. Co se zkouší, to se učí,“ říká.
Ministerstvo dopravy se teď ale soustředí na samotné šoféry. Prosadit chce takzvaný řidičák na zkoušku. Fungovalo by to tak, že začátečník by měl po dobu dvou let možnost posbírat jen šest trestných bodů. „Nezkušený řidič si pak dvakrát rozmyslí, než něco udělá. Pokud by způsobil závažný přestupek, tak by se mohli vybodovat už za jeden,“ říká ministr dopravy Daniel Ťok.
Podle kritiků to však povede k tomu, že žák řidičský průkaz hodí do šuplíku a dva roky jezdit nebude, než získá plnohodnotné oprávnění. „Například v Británii, kde ten systém přesně takto funguje, naopak mají s tím ty zkušenosti, že to na řidiče platí,“ oponuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.
Kritici by však nejvíce přivítali rakouský model - ten prý skutečně řidiče vychovává. „Během dvou let musí absolvovat tři kurzy, když je neabsolvují, skončí platnost řidičáku. Tam jsou nuceni absolvovat zdokonalovací kurzy,“ vysvětluje Horázný.
Podobné kurzy ministerstvo plánuje. Mají být součástí nového zákona o autoškolách. Jenže ten se připravuje už několik let. O řidičáku na zkoušku a změnách v bodovém systému bude vláda jednat ještě do konce roku.