Zastavení stavby Královopolských tunelů bude stát poplatníky stovky milionů

Brno - Stavba velkého městského okruhu, jehož nedílnou součástí jsou i Královopolské tunely, se prodraží o stovky milionů. Byla totiž na příkaz Městského soudu v Praze zastavena a vypadá to, že bude stát minimálně pět měsíců. Může za to jeho zpožděné rozhodnutí, kterým dal soud za pravdu občanskému sdružení VMO Brno, podle kterého ministerstvo dopravy nedostatečně zdůvodnilo zamítavé stanovisko vůči jejich námitkám o přílišném hluku ze stavby. A tak se teď strategická část obchvatu Brna, která od 22. prosince stojí daňové poplatníky 58 milionů měsíčně, nedokončí včas. A pokud nevydrží provizorní silnice kolem stavby, hrozí dopravní kolaps Brna.

O dubnu přitom všichni mluví jako o optimistické variantě. „Říkáme to v lepším případě, pokud se ministerstvo dopravy s lidmi z občanských sdružení domluví a přesně jim vysvětlí, proč jejich námitky proti stavbě nemůže přijmout,“ vysvětlil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnici (ŘSD) Jiří Švorc.

Finanční ztráty mezitím budou narůstat a stavitel z OHL ŽS, který má pronajaté stroje, je bude podrobně sčítat, aby je mohl dát investorovi k úhradě. „A nebude se platit jen za nevyužité stroje, ale také za náklady úvěrů, nájmy pozemků, nájmy budov, odkanalizování tunelu, ale také třeba za hlídání stavby,“ vysvětlil ředitel výstavby ze společnosti OHL ŽS Vladimír Macík.

Zpoždění stavby může zapřičinit dopravní kolaps

ŘSD si mezitím podalo kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu a žádá o vydání rozhodnutí, které by zajistilo pokračování stavby. Než ale soud vydá jakékoliv rozhodnutí, zhoršuje se podle Švorce stav na provizorních komunikacích pro řidiče. V první polovině letošního roku přitom měly být právě provizorní komunikace nahrazeny uvedením některých částí velkého městského okruhu do provozu.

„Nastávají další problémy včetně zimní údržby provizorních komunikací. Nemůžeme je opravit ani zrekonstruovat, nemáme stavební povolení. Pokud by došlo k havarijnímu stavu a musela by být uzavřena křižovatka na ulici Hradecké, mělo by to dopad na území celého města,“ uvedl Švorc.

Soud rozhodl se zpožděnín, s jeho odvážným rozhodnutím nikdo nepočítal

A co na celou situaci říkají lidé, kteří se před lety proti povolení stavby Králopolských tunelů odvolali? Podle Karla Štěpaníka ze sdružení Velký městský okruh není zajištěna dostatečná ochrana před hlukem pro obyvatele sídliště v okolí křižovatek ve výstavbě. A nikdo z „velkých“ stavebníků zjevně na jejich názory nebral zřetel. Proto také rozhodnutí pražského soudu všechny zaskočilo a stěžují si na jeho nekompetentnost. Nikdo ze soudu se na stavbu nepřijel podívat - zní nejčastější věta. Pro místní, kteří se léta domnívali, že proti velkým strategickým stavbám hází hrách, je naopak verdikt soudu potěšující.

„Odvolali jsme se proti vydání stavebního povolení. To ovšem ministerstvo dopravy zamítlo. Proti tomuto zamítnutí jsme tedy podali žalobu a soud teď po třech letech naznal, že ministerstvo udělalo chybu,“ vysvětlil Štěpaník.

„Nechceme stavbě tunelů bránit, snažíme se jen ochránit své zdraví a majetky. Myslím, že jsme vyčerpali všechny možnosti, jak se vyhnout konfliktu. Do poslední chvíle jsme se snažili slušně jednat s dodavatelem, když to nešlo, obrátili jsme se na soud,“ dodal Štěpaník, který připomněl, že na připomínky nejen sdružení, ale i městské části Brno-Žabovřesky nikdy nikdo dřív řádně nereagoval. A dokonce ani hygientická stanice, která tvrdí, že stavba nepřekročí zákonné limity 58 decibelů. Prověřovat to však začně až se zahájením provozu v tunelech, takže případná náprava protihlukových opatření bude stát další peníze. 

Proti projektu místní obyvatelé protestovali téměř sedmnáct let. Samotná ražba tunelů začala na jaře 2007. Zpoždění způsobily jednak specifické geologické podmínky - tunely se razily do nestabilních vrstev neogenních jílů, ale také protesty obyvatel okolních domů. Lidé se obávali toho, že ražba naruší statiku jejich domů.

Budu žádat změnu zákona, soudy musí rozhodnout včas

Na současnou situaci se zastavením stavby chce hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek (ČSSD) reagovat návrhem legislativních změn, podle nichž by soudy v takovýchto případech musely rozhodovat daleko dříve, než pražský městský soud. Kvůli jeho „zpožděnému“ rozhodnutí totiž nebude stavba, která je z osmdesáti procent hotová, dokončena včas (podzim 2011). Navíc bude muset každý z daňových poplatníků sáhnout do kapsy pro peníze za vzniklou škodu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...