Z Prahy až do Bratislavy se po dálnici jezdí už třicet let

Brno – Přesně před třiceti lety se konečně podařilo propojit všechny úseky dálnic D1 a D2 na ose Praha – Brno – Bratislava. Dálničního spojení se tak dočkala tři největší města tehdejšího Československa. Oslavy částečně kalí fakt, že současný stav dálnice už moderním standardům rozhodně neodpovídá.

I když počátky výstavby dálniční sítě v českých zemích sahají až do třicátých let dvacátého století, teprve motoristický boom v šedesátých letech opět dálniční nadšení nastartoval. „Výstavba pokračovala postupně až do osmdesátých let, kdy se konečně podařilo propojit i Prahu, Brno a Bratislavu,“ připomíná podnět k dnešního výročí bývalý zaměstnanec Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Vladimír Klein.

Na svou dobu měla dálnice vynikající úroveň. Protože ale třicátiny znamenají v životě silnic a dálnic věk spíše důchodový, její současný stav je velmi špatný. „Panely, ze kterých je dálnice sestavená, jsou obrovským provozem místy poškozeny natolik, že praskají a dopravu velmi komplikují. Řidičům dobře známý pocit, jako by jel člověk po schodech, je ještě ten méně podstatný problém,“ popisuje neradostný stav ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil.

1 minuta
Výročí stavby D1
Zdroj: ČT24

Při výstavbě dálnice bylo přemístěno 40 milionů kubíků zeminy. Stavbaři položili okolo 9 milionů čtverečních kilometrů asfaltu, betonu a cementu. Vystavěli 280 mostů a 141 nadjezdů nad dálnicí. Momentálně auta jezdí po 335 km autostrády, přes kterou vede 176 mostů a 36 křižovatek.

Kvůli častým nehodám bývá dálnice spojující hlavní města dvou sousedních států často připisován primát nejnebezpečnější silnice. To ale podle odborníků není pravda a paradoxně platí spíše opak. „Vzhledem k obrovskému provozu na dálnici je počet nehod spíše podprůměrný. Mezi silnicemi se tak řadí k  nejbezpečnějším,“ dodává Pospíšil.

Dálnice by na mnoha místech potřeboval také rozšířit na tři pruhy v obou směrech, zatím ale na většině úseků zůstává pouze u plánů, na razantní výstavbu totiž Ředitelství silnic a dálnic chybí peníze.

  • Stavba dálnice D1 autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2083/208273.jpg
  • Zvlněná dálnice autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2002/200182.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...