Praha / Třemešná ve Slezsku – V pražském Braníku začala letošní parní sezona. První vlak vyrazil na Křivoklát a do jeho čela se postavila 64letá lokomotiva Šlechtična. Podobné jízdy do okolí Prahy se přitom plánují i na další jarní a letní víkendy. Poprvé po 40 letech také vyjela znovu na trať unikátní úzkorozchodná parní lokomotiva s názvem Gontkulák. Její náročnou rekonstrukci právě dokončil tým odborníků z Krnova.
V Česku začíná parní sezona
Syčící pára, tendr plný uhlí a stovky přihlížejících – tak vypadal odjezd Křivoklátského expresu z nádraží Praha-Braník. Největší zájem byl samozřejmě o unikátní lokomotivu, která patří mezi nejobdivovanější stroje svého druhu na světě. Lokomotiva vyjela z plzeňské Škodovky už v roce 1947, váží 99 tun a na svém kontě má i překonání rychlosti 115 km/h.
Dnes sice Šlechtična sídlí v děčínském depu, ale tento rok bude vozit železniční fanoušky hlavně po Praze a okolí. Křivoklátský expres má 14 vagonů různých kategorií a vejde se do něj přes 600 cestujících. Zájem o nostalgické jízdy je vždy ohromný. První jarní spoje tak byly prakticky okamžitě vyprodané.
V plánu na příští měsíce je ale podobných jízd velké množství – na všechny zájemce by se tak mělo dostat. Pořadatelé navíc často výlety spojují s dalšími kulturními akcemi v cílové stanici. „Důležité je nabídnout lidem kromě jízdy parního vláčku ještě určitý program, jako právě nyní Velikonoce na Křivoklátě,“ říká dozorčí provozu ve stanici Praha-Vršovice Petr Pavlík.
Šlechtičnu mohou fanoušci potkat i příští týden. 30. dubna poveze vlak do Zlonic a v neděli se vydá přes Brandýs nad Labem do Mělníka.
Gontkulák se po 40 letech vydal na cestu
Poprvé po 40 letech vyjela znovu na trať unikátní úzkorozchodná parní lokomotiva s názvem Gontkulák. Její náročnou rekonstrukci právě dokončil tým odborníků z Krnova. Gontkulák byl v roce 1928 vyroben v Praze, do 70. let minulého století ale jezdil na slovenské lesní železnici. Po zprovoznění bude u našich východních sousedů vozit turisty.
Nepojízdná lokomotiva byla v havarijním stavu. Dvouleté opravy se ale vyplatily. Některé díly sháněli opraváři až v Anglii. „Vše to byla velká improvizace, protože plány neexistují – jde o prototyp úzkorozchodné parní lokomotivy, kterou vyráběla firma ČKD,“ informoval jednatel firmy Olpas Moravia Jaromír Foltýn.
Gontkulák dostal název podle lokality Gontkula na oravské části slovenské železnice. Od 70. let byla lokomotiva vystavena na podstavci před nádražím v Žilině. Před dvěma lety se ale našel mecenáš, který zaplatil její opravu, jak prozradil člen slovenského občanského sdružení Krúžok Martin Kouřil. O zprovoznění lokomotivy snil 20 let.
Tým opravářů poprvé vyzkoušel lokomotivu na úzkorozchodné trati v Třemešné ve Slezsku, v létě už se bude Gontkulák prohánět na zrekonstruované kusucko-oravské lesní železnici. Ředitelka slovenského Oravského muzea Mária Jagnešáková sdělila, že lokomotiva bude jezdit o víkendech a hlavně přes letní turistickou sezonu.
V nejbližších dnech převeze kamion parní lokomotivu na Slovensko. Gontkulák tam potom začne vozit turisty od 5. června.