V Česku začíná parní sezona

Praha / Třemešná ve Slezsku – V pražském Braníku začala letošní parní sezona. První vlak vyrazil na Křivoklát a do jeho čela se postavila 64letá lokomotiva Šlechtična. Podobné jízdy do okolí Prahy se přitom plánují i na další jarní a letní víkendy. Poprvé po 40 letech také vyjela znovu na trať unikátní úzkorozchodná parní lokomotiva s názvem Gontkulák. Její náročnou rekonstrukci právě dokončil tým odborníků z Krnova.

Syčící pára, tendr plný uhlí a stovky přihlížejících – tak vypadal odjezd Křivoklátského expresu z nádraží Praha-Braník. Největší zájem byl samozřejmě o unikátní lokomotivu, která patří mezi nejobdivovanější stroje svého druhu na světě. Lokomotiva vyjela z plzeňské Škodovky už v roce 1947, váží 99 tun a na svém kontě má i překonání rychlosti 115 km/h.

Dnes sice Šlechtična sídlí v děčínském depu, ale tento rok bude vozit železniční fanoušky hlavně po Praze a okolí. Křivoklátský expres má 14 vagonů různých kategorií a vejde se do něj přes 600 cestujících. Zájem o nostalgické jízdy je vždy ohromný. První jarní spoje tak byly prakticky okamžitě vyprodané.

4 minuty
Reportáže Jakuba Kajtmana a Veroniky Glötzerové
Zdroj: ČT24

V plánu na příští měsíce je ale podobných jízd velké množství – na všechny zájemce by se tak mělo dostat. Pořadatelé navíc často výlety spojují s dalšími kulturními akcemi v cílové stanici. „Důležité je nabídnout lidem kromě jízdy parního vláčku ještě určitý program, jako právě nyní Velikonoce na Křivoklátě,“ říká dozorčí provozu ve stanici Praha-Vršovice Petr Pavlík.

Šlechtičnu mohou fanoušci potkat i příští týden. 30. dubna poveze vlak do Zlonic a v neděli se vydá přes Brandýs nad Labem do Mělníka.

Gontkulák se po 40 letech vydal na cestu

Poprvé po 40 letech vyjela znovu na trať unikátní úzkorozchodná parní lokomotiva s názvem Gontkulák. Její náročnou rekonstrukci právě dokončil tým odborníků z Krnova. Gontkulák byl v roce 1928 vyroben v Praze, do 70. let minulého století ale jezdil na slovenské lesní železnici. Po zprovoznění bude u našich východních sousedů vozit turisty.

Nepojízdná lokomotiva byla v havarijním stavu. Dvouleté opravy se ale vyplatily. Některé díly sháněli opraváři až v Anglii. „Vše to byla velká improvizace, protože plány neexistují – jde o prototyp úzkorozchodné parní lokomotivy, kterou vyráběla firma ČKD,“ informoval jednatel firmy Olpas Moravia Jaromír Foltýn.

Gontkulák dostal název podle lokality Gontkula na oravské části slovenské železnice. Od 70. let byla lokomotiva vystavena na podstavci před nádražím v Žilině. Před dvěma lety se ale našel mecenáš, který zaplatil její opravu, jak prozradil člen slovenského občanského sdružení Krúžok Martin Kouřil. O zprovoznění lokomotivy snil 20 let.

Tým opravářů poprvé vyzkoušel lokomotivu na úzkorozchodné trati v Třemešné ve Slezsku, v létě už se bude Gontkulák prohánět na zrekonstruované kusucko-oravské lesní železnici. Ředitelka slovenského Oravského muzea Mária Jagnešáková sdělila, že lokomotiva bude jezdit o víkendech a hlavně přes letní turistickou sezonu.

V nejbližších dnech převeze kamion parní lokomotivu na Slovensko. Gontkulák tam potom začne vozit turisty od 5. června.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...