Transat 6,50: Milan Koláček doplul v Pornichet na 4. místě

Brno/La Rochelle - Milan Koláček na své jachtě Gaben > Follow Me skončil v regatě Pornichet Select na 4. místě. Milan sice dojel do cíle jako pátý, ale závodní komise podala protest na Guillauma Le Brec, který dojel na 2. místě, za špatné objetí točné bóje v polovině závodu. Penalizace 60 minut Le Breca odsunula až na 7. místo. Ve Francii se Milan Koláček připravuje na sólový závod jachet z Francie do Brazílie, který startuje na podzim. Součástí přípravy je i několik menších závodů, z nichž jedním z nich je i zmiňovaná regata.

Jak takový vícedenní závod jachet na moři vypadá, České televizi popsal sám Milan Koláček.

Závod startoval ve slabém větru, který na několik minut docela ustal. Na návětrné bóji jsem byl druhý mezi prototypy za Sebem Rogues a za několika sériovkami. Ty však v bezvětří udělaly na bóji špunt, za kterým jsem zůstal schován. Když začalo pofukovat, ostatní jachty nás objely a já se propadl až do středu startovního pole.

Code 5, genaker, spinaker - názvy plachet
Code 5  - 43m2
genaker - 23m2
spinaker  - 85m2

Po další točné bóji vytahuji Code 5. Všichni ostatní tahají genakery. Pomalu stahuji náskok a je mi jasné, že musím jet na 200 %, aby se mi podařilo dotáhnout čelo závodu dříve, než se změní povětrnostní podmínky. Přichází další změna kurzu u Belle Ile a rozhoduji se pro velký spinaker. Přichází bouřka a vítr sílí nad 20 uzlů. Těsně před příchodem bouřky rychle přesouvám veškerý materiál a zavazadla na záď lodi, maximálně nakláním stěžeň dozadu a do boku. Je mi jasné, že během bouřky nebude čas na výměnu plachty a že bude třeba jet na hranici možností s velkým spinakrem. Na hladké vodě s přicházející bouřkou letí jachta vpřed a stahuji náskok vedoucí skupiny.

Kolem bóje Birvideaux letím na plný plyn a doháním další dvojici jachet. Na palubě je připraven genaker. Padá tma a před sebou vidím jen 8 světel. Znamená to, že soupeři nejsou dále než 2 míle. Přichází předpokládaná změna směru větru a já mám jako první rozbalený genaker. Získávám další metry na lodě, které ztratily výšku.

zrefovat = zmenšit oplachtění

Viditelnost je mizerná a zdá se mi, že pluji přímo do ostrova Belle Ile. Doufám, že jsem do GPS zadal všechny pozice útesů správně. Na palubě jsou zakázané mapové plottery, proto si pomocí waypointů vytváříme slepou mapu na displeji GPS. Pro jistotu se na chvíli podívám na zalaminovanou papírovou mapu a doufám, že bezpečně projedu. Kolem ostrova je i několik neosvětlených bójí a stačila by srážka s ní a je to konec. Riskuji, ale vychází to. Za Belle Ile následuje stoupačka k bóji před Les Sables, kde se otáčíme zpět. Vítr dosahuje až 18 uzlů, plujeme na hraně s plnými balastovými tanky těsně před zarefováním hlavní plachty.

Ráno vidím loď Aquarium La Rochelle, jak mě míjí těsně za zádí. To je dobrá
zpráva, byla mezi prvními. Bojujeme společně proti větru a daří se mi
získávat malý náskok. Ostatní lodě nejsou vidět. Když se dostáváme
k otočnému bodu u Les Sables, zjišťuji, že i další lodě jsou za námi a daří se mi točit na 4. místě v polovině závodu.
 

Cesta zpět je však dlouhá. Je třeba si zvolit správnou trasu. Vítr se navíc otáčí a znovu stoupáme. Až v noci mění vítr znovu směr a na stěžeň jdou genakery a Code 5. Stále držím s ostatními rychlost. To je dobrá zpráva, dříve jsem to nedokázal. Ráno je další z favoritů za mnou. Souboje jsou těsné a lodě se dělí do 2 skupin. Nejsem sice schopen tak ostře stoupat jako ostatní, ale doháním to rychlostí.

Rozhoduji se pro plavbu jižně od Belle Ile a je to dobré rozhodnutí. Skupina severně od ostrova se dostává do nepříznivého proudu a zpomaluje.
K ostrovu Groix se dostávám na 4. místě. Mám dokonce míli náskok na mare.de Jorga Riecherse. Je to povzbuzení, do cíle však chybí ještě 60 mil.

Plujeme do cíle s velkými spinakery, v jednu chvíli se dokonce dostávám před Teamwork Evolution. Zdá se, že bych mohl dojet na 3. místě. Před cílem však lehá vítr a posledních 5 mil je utrpením. Přichází třetí noc a za sebou mám jen 6 x 12 minut spánku během noci druhé. Jsem na hraně se silami. Do cíle se nakonec dostáváme v lehoučkých závanech větru. Dostává se však přede mne Thomas Normand a tak nakonec, po penalizaci Le Breca, končím na 4. místě jen 2 minuty za medailí.

Milan Koláček, La Rochelle, Francie

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...