Praha - Přípravy na den svatého Martina jsou hotovy. Mladé víno je v lahvích a v restauracích začínají vonět husí pečínky. Letošní rok bude v množství svatomartinského vína rekordní. Na pultech se objeví celkem 2,2 milionu lahví. Mladý mok přitom výrobci začali opravdu masivně propagovat teprve před sedmi lety.
Svatomartinské hody: Začíná den husích pečínek a výborného vína
Svatomartinská husa jako tradiční pokrm
V některých hotelech kuchaři přichystali téměř 1 000 porcí. Na svatomartinské menu lákají stovky restaurací - tradiční kombinace se zelím a knedlíkem stále láká. Jedna porce vyjde v průměru na 200 až 400 korun.
Vinařství hlásí: Jsme připraveni
Vína, která mohou nosit značku Svatomartinské, musí projít přes odbornou porotu. Letos jich uspělo 380. Počet takových lahví rok od roku roste. Zatímco před pěti lety jich bylo 500 tisíc, letos to jsou 2,2 milionu. Vinařský fond však upozorňuje na to, že někteří prodejci čas od času nabízejí jako Svatomartinská i vína, která nedosahují požadované kvality. Spotřebitelé poznají pravé Svatomartinské víno podle loga v podobě Martina na koni na etiketě a jednotné záklopky s nápisem Svatomartinské 2011 na hrdle.
Značka Svatomartinské byla registrována v roce 1995 a od roku 2005 je jejím vlastníkem Vinařský fond. Značku mohou využít všichni vinaři registrovaní v České republice. Jejich vzorky musely projít odborným hodnocením.
Do restaurací se první lahve dostaly už ve čtvrtek. Zůstaly ale zavřené, poprvé si je totiž podle tradice možné vínem připít až na svatého Martina v 11 hodin dopoledne.
Svatomartinské jako dobrý marketingový tah
Cena vína se pohybuje mezi 70 až 100 korunami a zájem Čechů o Svatomartinské se dá přičítat i dobrému marketingu. „Je to výborný marketingový tah. Výrobci vína se vlastně snaží přivést zákazníka dopředu k procesu výroby,“ vysvětluje reklamní expert z firmy Konektor Petr Rydl. Letos poprvé budou mít mladé víno na palubě i České aerolinie a své zásoby po zkušenostech z předchozích let rozšířily i obchodní řetězce.