Starý Hrozenkov - Tranzit stovek kamionů přes vesnici v pohraničí den co den likviduje normální život ve Starém Hrozenkově. Je to poslední vesnice před česko-slovenskou státní hranicí a taky poslední vesnice na mezinárodní silnici I/50, která na více než stokilometrové trase z Brna až na státní hranici nemá obchvat.
Starý Hrozenkov hledá ideální trasu obchvatu
Jeho trasa už přitom dlouhá léta v územním plánu vesnice figuruje, jeho jižní varianta by ale přinesla velké oběti. „Muselo by být zbouráno 23 domů, památkově chráněná kaplička, kempink a pravděpodobně by nepřežil ani náš rybník,“ vypočítává starosta Milan Vaculík (KDU-ČSL).
Obec proto začala pracovat na alternativním územním plánu s novou trasou obchvatu, tentokrát po severním svahu. Jeho trasa by byla o něco delší, avšak dopady menší. „Na trase jsou jen 2 domy, z toho jeden není obýván pravidelně,“ podotkl starosta.
Obecní zastupitelstvo preferuje právě tuto variantu a nechce nic slyšet o takzvanné variantě nula – ta by znamenala rezignaci na jakýkoliv obchvat, kamiony by tak i nadále jezdily přes centrum Starého Hrozenkova.
Veřejné projednávání nového územního plánu proběhlo minulý čtvrtek. „Všichni víme, že všechny varianty jsou špatné, jen musíme vybrat to nejmenší zlo pro přírodu i lidi. Obec dělá ze severní trasy jedinou správnou variantu, to ale správné také není. Musí se zvážit všechna pro a proti,“ říká obyvatel Starého Hrozenkova Jan Miko.
Za pravdu mu dává také soused z nedalekého Vyškovce. Tradiční bělokarpatskou obec tvoří roztroušené samoty a v jedné z nich bydlí také Bohumír Kubík a ten z preferované severní varianty není nijak nadšený. „Při této variantě by byl hluk mnohonásobně zesílený a z některých obydlí by byl tento obchvat dokonce i vidět. Pohled na panenskou přírodu by tak byl jednoznačně znehodnocen,“ říká obyvatel jedné ze samot v Bílých Karpatech.
Svůj verdikt zcela jistě vynese i Správa CHKO Bílé Karpaty. Starý Hrozenkov i obě obchvatové varianty leží na chráněném území a stanovisko ochranářů bude nejspíše důležitým jazýčkem na vahách. „Na zaslání námitek máme od veřejného projednání 15 dnů, ale je velmi pravděpodobné, že stejně jako vedení obce podpoříme spíše severní variantu. Je rozhodně šetrnější vůči životnímu prostředí než jižní, která například počítá s přemostěním krajiny. Takový most by byl zcela jistě vážným zásahem do vzhledu krajiny,“ dodala vedoucí Správy CHKO Bílé Karpaty Jiřina Gaťáková.
S výstavbou obchvatu se nedá počítat dříve než v horizontu 10-15 let, přesto obec chce být na tuto možnost co nejdříve připravena. Ještě letos rozešle do všech domácností ve Starém Hrozenkově anketní lístky a každý obyvatel starší 18 let bude mít možnost vyslovit se pro jednu z variant obchvatu.