Profese před vyhynutím: Hláskaře v Holasovicích nahradí automatika

Holasovice - Povolání hláskař nebo hradlař už většina lidí nezná. Dříve to byl důležitý člověk, který zajišťoval bezpečný sled vlaků na trati a ochranu železnice při křížení se silnicemi. Jeho hlavní pracovní náplní bylo ručně zvedat a spouštět závory a ovládat návěstidla. Jedni z posledních hláskařů v zemi pracují na železniční zastávce v Holasovicích na Opavsku. Už příští rok i tam nahradí zastaralé zabezpečovací zařízení automatika a tamní hláskaři skončí.

V Holasovicích pracují nejen hláskaři, ale také hláskařky. Pro tuto práci není potřeba zvláštní fyzické síly ani speciálního vzdělání. Lada Nezvalová spouští závory šedesátkrát za den. Pořád ji to baví. Vytáhne závory a rychle běží postavit návěstidla. Hotovo musí být za tři minuty. Nesmí zapomenout na komunikaci se sousedními stanicemi. „Dávám vědět kolegům na stanici Opava západ a lidem ze Skrochovic, když vlak projede a úsek je volný,“ uvedla žena, která se střídá s dalšími čtyřmi hláskaři. „Je to práce, která mne baví. Určitě mi bude líto, až to tady budeme muset zabalit,“ říká žena, která se u závor střídá s dalšími čtyřmi lidmi.

Jenže modernizace zabezpečovacího zařízení se Holasovicím nevyhne, i když sentiment k tomuto povolání a zanikajícím tradicím tam nemají jen hláskaři. „Průjezd budeme modernizovat podle současných norem a trendů, takže tady budou výstražná světla a automatické závory,“ potvrdil mluvčí Správy železniční a dopravní cesty Marek Illiaš.

Předsedkyně občanského sdružení Slezský venkov Dobroslava Klusáková chce, aby zabezpečovací zařízení na ruční pohon, kterých funguje v zemi posledních pár desítek, bylo vystaveno v tamním muzeu. A bude usilovat, aby zůstala zachována stará nádražní budova. „Tato budova měla význam pro nás i naše předky. Chceme proto, aby tady zůstala,“ řekla Klusáková.

U železniční dráhy v minulosti existovaly i další zajímavé funkce jako třeba brzdaři, kteří obsluhovali ruční brzdy ve vagónech. Člověk vykonávající profesi avizéra zase chodil v dobách, kdy neexistovaly telefony, po domácnostech nádražáků a informoval je o mimořádných nástupech do práce a změnách. Na železnici se v minulosti uplatnili také lampaři, krmiči nebo ledaři.

Připravujeme reperotáž. V Holasovicích natáčela redaktorka Alexandra Přečková.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...