Pravčice (Kroměřížsko) – Zastupitelé východomoravských Pravčic rozhodli, že obec nepřevezme most přes rychlostní silnici R55, který postavilo Ředitelství silnic a dálnic, nesmí ho však provozovat. Z deseti členů zastupitelstva se proti převzetí stavby postavilo devět. Ředitelství silnic a dálnic proto nepoužitelný most za 24 milionů korun buď nadobro zablokuje, nebo demontuje.
Pravčice most nechtějí, nejspíš tak o něj přijdou
ŘSD most sice postavilo, protože přes něj ale vede jenom místní komunikace, nesmí se o něj starat. „Už v roce 2002, kdy jsme se s obcí na stavbě mostu dohodli, jsme upozorňovali na to, že jsme vlastníkem a správcem pouze dálnic a silnic první třídy. Silnice z Pravčic do Hulína je místní komunikací, kterou ŘSD ani nemůže mít ve správě,“ vysvětlila mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Proto ŘSD trvá na tom, že si obec most musí převzít.
Nyní správce státních komunikací zvažuje, co s pravčickým mostem udělá. „Jsem v šoku. Je to pro nás dost čerstvé. Musíme si rozmyslet, jak se zachováme,“ řekl po hlasování zastupitelů Radomír Štamberg, vedoucí úseku výstavby dálnic ŘSD. Existují dvě alternativy – buď do něj napevno zapustí betonové kvádry, které brání průjezdu po nezkolaudované stavbě, nebo most demontuje a umístí jinde, kde budou lidé ochotni využívat ho.
Vedení Pravčic i místní lidé se obávají, že nebudou mít peníze na opravy a budou se muset kvůli mostu v budoucnu zadlužit. Na předchozích schůzkách se ŘSD pokoušelo obavy obce zmírnit. Náklady prý nebudou závratné, most nepotřebuje rozsáhlejší zásahy. Prohlídky, které probíhají přibližně jednou za šest let, vyjdou asi na pět tisíc korun. „Garantuji, že most je udělaný dobře, nepotřebuje téměř žádnou údržbu. Ve frekvenci přibližně 15 let je například nutné natřít a opravit zábradlí,“ zdůraznila stavební expertka ŘSD Květuše Kuncová při setkání s občany. Most má podle ní životnost 100 let, během této doby bude potřebovat jednu nebo dvě generální opravy. Ta sice bude drahá, ale obce na podobné opravy obvykle dostávají dotace.
Ani toto ubezpečení však zástupce Pravčic neobměkčilo. Poslední východisko ještě viděli ve vedení Zlínského kraje. Snažili se kraj přesvědčit, aby si most vzal do správy on, kraj to ale odmítl. Most nechce ani sousední Hulín. Podle starosty Romana Hozy hulínští most nepotřebují. „Co mám signály od jednotlivých zastupitelů, tak stanoviska jsou zamítavá. Most se stavěl především pro obyvatele Pravčic. Navíc cesta, která z Hulína k mostu vede, není v našem vlastnictví,“ reagoval.
Podle Květuše Kuncové, expertky na mosty, kterou si ŘSD najímá, Pravčice nejsou první obcí, která odmítla převzít nově postavený most do svého majetku. „Už se to stalo na D2. Most zůstal uzavřený 15 let. Pak lidé přišli na to, že most potřebují, ŘSD jej ještě na své náklady opravilo a obci předalo,“ připomněla.