Obce hledají využití pro bývalé nádražní budovy

Kyjovsko - Do mapy regionální sítě cyklostezek přibyl další zápis. Nová trasa pro kola spojila Kyjov s Mutěnicemi. Vede přesně tam, kde v minulosti protínala region vlaková trať Mutěnka. Svazek místních obcí dokázal oživit tato opuštěná místa. Obce teď chtějí najít využití i pro tři opuštěné nádražní budovy.

Nevyužívané nádražní budovy by se mohly proměnit v občerstvení, ubytování a poskytovaly by cyklistům také základní servis v případě, že budou potřebovat vyměnit pneumatiku. „Možnou variantou je také informační centrum, ve kterém by cyklisté získali doporučení na další trasy v okolí,“ plánoval starosta Kyjova František Lukl (nez.).

První krok už obce podnikly, když nabídly Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) odkoupení. „V současné době je schválen prodej správní radou SŽDC. Následně návrh na prodej putoval na Ministerstvo dopravy, které má prodej připravený na nejbližším zasedání Rady vlády,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Obce ještě čeká shánění peněz. „Naším úkolem bude získat peníze z dotačních titulů, případně z jiných zdrojů, včetně donátorů. Nejpozději do dvou let bychom tady ale rádi měli fungující zázemí,“ řekl starosta.

1 minuta
NO COMMENT: Zchátralé nádražní budovy
Zdroj: ČT24

V některých budovách dodnes bydlí nájemníci a i s těmi mají některé obce svůj záměr předjednaný. „Jde nám o to využít prostory, které teď nikdo nepotřebuje. Pokud někde budou nájemníci, budovu převezmeme i s nimi,“ dodal Lukl.

Například Martina Nejezchlebová ze Svatobořic záměr obcí vítá, i když se možná bude muset stěhovat do náhradního bydlení. „Určitě by to tady potřebovalo renovaci, aby se zachoval dobrý stav – budova tady stojí od roku 1895. Po čtyřech letech, co je budova prázdná, hodně zchátrala. Kvůli nestabilnímu podloží jedna část budovy dokonce praská,“ popsala situaci žena.

Plán na vybudování cyklostezky se rodil od roku 2009 

Trasu Kyjov, Svatobořice-Mistřín, Dubňany a Mutěnice ještě před pár lety bylo možné kromě auta zdolat právě vlakem. Poté, co byla tato železniční trať zrušena, koleje už jen v tichosti chátraly. To byl také důvod, proč se dobrovolný svazek obcí Mutěnka rozhodl připravit plán, který by počítal s využitím právě této trasy. Téměř patnáctikilometrová asfaltobetonová cesta vedoucí přes Svatobořice a Dubňany nahradí starou železniční trať, kterou dráhy přestaly využívat před několika lety a železniční svršek tak bezútěšně chátral.

Jednokolejné trati číslo 257 místní snad odjakživa přezdívají Mutěnka. První lokomotivy se po ní začaly prohánět v roce 1900, v minulém století měla v Kyjově dokonce samostatné nádraží. Po sto letech však železniční úsek začal ztrácet na významu pro nákladní i osobní dopravu, a tak byl 30. dubna 2009 úředně zrušen.

„Myslím si, že cyklostezka bude poměrně atraktivní i pro turisty. Povede převážně lesem a také kolem dvou vyhlášených vinařských lokalit Pod dubňanskú horú a Mutěnické búdy,“ doplnil starosta Mutěnic Dušan Tříska (nez.). 

S podobnými projekty na proměnu starých kolejí a cest přišly i další obce v kraji, například Hrušovany a Nezamyslice. Jinde však zatím zůstávají pouze u plánů. Mutěnické cyklostezce totiž nechybí to nejdůležitější – peníze. Dotaci ve výši 75 procent z přibližně 20 milionů korun projektu poskytne Státní fond dopravní infrastruktury, zbývající statisíce z vlastních rozpočtů doplatí přilehlé obce. Ty na podporu cyklostezky vytvořily dobrovolný svazek Mutěnka.

Podobný osud mají i opuštěné celnice. Na řadě míst našly nové využití

Celnice před čtyřmi lety opustili poslední úředníci, dnes se pro ně města snaží využít jako kanceláře, sklady, muzea nebo domy s pečovatelskou službou. Například v obci Střelná na Vsetínsku chtějí prázdný dům využít multifunkčně. „Vzniknou tam kancelářské prostory, pneuservis, autooprava či ubytovna pro dělníky, kteří budou pracovat na chystaných investičních akcích obce,“ uvedl starosta obce Petr Kráčmar. Část ubytovny by mohla sloužit i pro turisty. Obec tak chce získat nové příjmy do svého rozpočtu. Budovu má v pronájmu od Zlínského kraje za symbolickou jednu korunu.

Oživit prostor bývalých celnic už se povedlo ve Strání, kde ji využívá hned několik firem, nebo ve Starém Hrozenkově, kde sídlí velkosklad čajů a opravna aut. Naopak v Březové celnici považují za danajský dar. Projekt na využití sice obec má, na jeho uskutečnění ale chybí peníze. Budova proto už několik let chátrá a stává se cílem vandalů.

Na některých místech jižní Moravy se některé celnice rozhodli využít nekomerčně. Ve Valticích otevřeli Muzeum železné opony symbolicky v místech, kde za totality přišli o život Češi prchající za svobodou. Muzeum o historii celnictví má vzniknout v Hatích, na projekt zatím chybí peníze.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...