Jižní Morava – Nebezpečné křižovatky si na jižní Moravě stále vybírají svou daň. A to i přesto, že o jejich stavu ví jak policie, tak i majitelé příslušných silnic. Některé úseky se podle pokynů dopravních odborníků daří přebudovat. Příkladem může být křižovatka u Bezměrova, kde vyhaslo pět lidských životů. Další navzdory riziku zůstávají stejné – jako křižovatka u Ostrovačic.
Některé „křižovatky smrti“ na jižní Moravě stále zůstávají
Tři desítky dopravních nehod, které si vyžádaly pět mrtvých a 55 zraněných. Taková byla bilance křižovatky u Bezměrova na Kroměřížsku, než prošla v roce 2011 rekonstrukcí. Přednost v jízdě nahradily dvě reflexní stopky, zmizely odbočovací pruhy a naopak přibyly akustické pásy. A statistiky už potvrzují, že se křižovatka opravou stala bezpečnější. „Po rekonstrukci se počet dopravních nehod na křižovatce rapidně snížil. K žádné smrtelné nehodně zde již nedošlo,“ potvrdila kroměřížská policejní mluvčí Simona Kyšnerová.
Křižovatka u Bezměrova (Kroměřížsko)
Křižovatka u Bezměrova mátla řidiče tím, že vzbuzovala dojem, že jedou po hlavní, nikoliv po vedlejší silnici. Příčinou většiny nehod bylo nedání přednosti v jízdě.
Tragické události jako nehoda autobusu, při které v roce 2002 zemřela mladá žena a 38 lidí bylo zraněno, by se měly do budoucna vyhnout i křižovatce u Dobšic na Znojemsku. Křižovatku nahradí kruhový objezd, silničáři by mohli začít stavět příští rok.
Křižovatka u Dobšic (Znojemsko)
Na ulici Dyjská ve Znojmě má nebezpečnou křižovatku nahradit kruhový objezd. Silničáři už dostali územní rozhodnutí, práce by mohly začít příští rok. Kruhový objezd by měla v budoucnu nahradit mimoúrovňová křižovatka. Její budování, které souvisí s dokončením třetí etapy obchvatu Znojma, je ale hudbou daleké budoucnosti – mimoúrovňová křižovatka by objezd mohla nahradit řádově za 20 let.
Ne všechny nebezpečné úseky ale čeká úprava. „V případě, že se stane vážná dopravní nehoda s úmrtím, děláme inspekce a vyhodnocujeme možná rizika, která mohla nehodě předcházet. Výsledky inspekce postupujeme vlastníkovi komunikace, aby mohl na situaci reagovat,“ vysvětlil šéf jihomoravské dopravní policie Jindřich Rybka. Na otázku, zda správci silnic na podobná varování slyší, policista odpovídá, že ano. „Jen reagují pomaleji, než bychom si představovali. Ale rozumím tomu, že finanční situace není snadná,“ dodal Rybka.
Křižovatka u Ostrovačic (Brněnsko)
Křížení silnic I/23 a II/602 je zrádné hlavně pro nákladní auta a autobusy. Ty se nemohou kvůli silnému provozu včas zařadit do správného pruhu a vznikají tak nebezpečné situace. Za rok 2010/11 eviduje policie v úseku 30 vážných dopravních nehod, při kterých se těžce zranilo několik lidí, jeden člověk zemřel.
Křižovatka u Sebranic (Blanensko)
Odbočka u Sebranic směrem na Boskovice stála už několik řidičů život. Příčinou téměř všech dopravních nehod bylo nedání přednosti v jízdě – chybovali tedy hlavně řidiči, kteří přijížděli po vedlejší silnici II/150 vedoucí od Boskovic. Dopláceli na nepřehlednost rozlehlé křižovatky, kde chybí jakékoliv prvky, které by jim napověděly, kam až mohou s autem zajet. Na boční silnici od Boskovic například chybí i tak základní věc, jako je stop čára.
V některých případech není ovšem volání policistů vyslyšeno vůbec. Například u výjezdu od autokempu Merkur u novomlýnských nádrží. „My jsme navrhovali, aby tam byla okružní křižovatka. Následně jsme byli svolní k tomu, aby tam byla světelná křižovatka,“ uvedl Rybka. Ani jeden z návrhů nakonec neprošel. Místem má v budoucnu procházet rychlostní silnice R52, na které podobné úpravy nejsou možné. V místě je tak obyčejný nájezd z vedlejší silnice na hlavní. „Vzhledem k tomu, že se jedná o hodně navštěvované místo, předpokládáme, že zejména výjezd od kempu Merkur směrem na Brno bude velmi komplikovaný,“ upozornil Rybka.
Výjezd z akvaparku Pasohlávky
Na křížení silnice I/52 s výjezdem z nově otevřeného akvaparku Pasohlávky policisté prosazovali kruhový objezd nebo světelnou křižovatku. Nakonec ale došlo jen na klasickou křižovatku.