Lounské divadlení ve znamení komedií

Letošní už 8. ročník Lounského divadlení je minulostí. I tentokrát přijala pozvání pětice ochotnických souborů, navíc před slavnostním vyhlášením vystoupilo nesoutěžně kadaňské divadlo Navenek s Havlovou Vernisáží. O ochotnické divadlo je stále velký zájem, a to jak u herců, tak i u diváků. To potvrdila i návštěvnost ve Vrchlického divadle.

Pokud bych porovnal letošní a loňský ročník, musím konstatovat, že až na jeden soubor byla úroveň slabší. Klobouk dolů před každým ochotníkem, který hraje pro potěšení, po práci a většinou i za vlastní peníze. Ale přehlídka je přehlídka, navíc tato soutěžní a ta je o hodnocení. Nakonec to dokazuje i fakt, že byly porotou oceněny jen dvě, respektive tři inscenace.

V podstatě všechny soubory se představily nějakým druhem komedie, ovšem ne všem se to povedlo. U některých herců byl problém v nastudování textu, rozdílné byly i herecké výkony a místy byla představení dlouhá a ztrácela se hlavní myšlenka. Byl jsem také nemile překvapen, že téměř většina souborů použila v textu až moc nejvulgárnějších výrazů a sprostých slov. Když, jak se říká „sednou“, proč ne, ale místy to bylo docela trapné…

Výjimkou byl terezínský soubor TMA divadlo. Loňského roku v Lounech terezínští vyhráli u diváků na celé čáře, ovšem porota byla jiného názoru a tlačila při hodnocení ochotnická divadla k jinému než komediálnímu žánru. Ale terezínští letos opět přijeli s komedií a opět to u diváků s převahou vyhráli. Jejich hra Blbec k večeři daleko převyšovala ostatní soubory ve všech směrech, což ocenila i porota. Představení bylo vybráno k postupu, oceněni byli i herci a režisérka představení. Až na malé drobnosti se tomuto představení nedalo nic vytknout.

A kdo získal na letošním ročníku Lounského divadlení ocenění: Nejlepší ženský herecký výkon - Simoně Matouškové za roli Augusty v inscenaci hry Roberta Thomase Osm žen.

Nejlepší mužský herecký výkon - Františku Hosovi za roli Francoise Pignona v inscenaci hry Francise Vebera Blbec k večeři.

Mužský herecký výkon – Martinovi Soudskému za roli Pierra Brochanta v inscenaci hry Francise Vebera Blbec k večeři.

Cena poroty - Aleně Burdové za dramaturgii (Salcburský guláš),

Petru Matouškovi za scénu k inscenaci hry Roberta Thomase Osm žen a

Evě Andělové za režii hry Francise Vebera Blbec k večeři.

Cena diváka - TMA divadlu, Terezín za inscenaci hry Francise Vebera Blbec k večeři.

Cena ředitele divadla - Redakčnímu týmu Zrcadlení Lounského divadlení za udržování zpravodajské tradice.

Odborná porota Lounského divadlení 2012 doporučuje hru Francise Vebera Blbec k večeři v podání TMA divadla, Terezín k postupu na Celostátní přehlídku amatérského činoherního a hudebního divadla Divadelní piknik Volyně.

Ladislav Bába, Louny

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...