Liga vozíčkářů musela kvůli nedostatku peněz omezit dopravu

Brno – Dražší pohonné hmoty a snížení příspěvků od pojišťovny dovedly Ligu vozíčkářů do patové situace. Doprava tělesně postižených klientů je kvůli tomu od května ztrátová. Liga dokonce uvažovala o jejím zrušení. Sdružení ještě usiluje o poslední záchranu – mimořádnou dotaci od Jihomoravského kraje.

Josef Král je na vozíku téměř pět let. „Mám sice nárok na sanitku, ale do té se elektrický vozík nevejde. Navíc s sebou vozím další věci, třeba šlapadlo. Ani to by se do sanitky nevešlo,“ vysvětlil Král důvody, proč využívá služby Ligy vozíčkářů.

Liga svoje klienty převáží ve speciálně upravených minibusech. „V autě je dostatek místa, je vybavené speciálními úchyty. U nás je člověk absolutně samostatný a připadá si rozhodně důstojněji. Na to má nárok každý,“ tvrdil řidič upraveného auta Karel Hrůza.

1 minuta
Řidič mikrobusu Karel Hrůza o nevýhodách sanitky
Zdroj: ČT24

Liga ročně přepravila přes 800 klientů. Teď hrozí, že kvůli vysokým nákladům služba skončí. „Zdravotní pojišťovny snížily svoje platby pro naše klienty skoro na polovinu. Protože jsme nedosáhli na žádnou dotaci ani příspěvek magistrátu, je služba výrazně ztrátová. Zatím jsme ji kvůli prosbám některých lidí nezrušili, ale museli jsme zvýšit platbu klientů ze 14 na 15 korun za kilometr,“ popsala projektová manažerka Ligy Hana Valová.

Josefa Krále by tak dnešní jízda k lékaři a zpět, která je dlouhá přes 80 kilometrů, stála téměř tisíc korun. „Jezdím k lékaři i několikrát měsíčně, takže to bych si nemohl dovolit. Nebudou mi na to stačit peníze z důchodu,“ řekl čtyřiapadesátiletý muž. Podobně jako Josef Král jsou na tom i ostatní klienti Ligy. Už zhruba dvacet lidí zaměstnancům ohlásilo, že si jejich služby nemohou dovolit.

Speciální služba ročně Ligu stojí 300 tisíc korun

Sdružení potřebuje sehnat sto tisíc korun na letošní provoz minibusu, jinak bude muset službu zrušit. Kritizuje především fakt, že za celou dobu fungování této služby na ni vedení Brna nepřispělo ani korunu. „Problémem je, že doprava pro tělesně postižené není v žádné kategorii sociálních služeb, takže o peníze určené na tyto účely nemůžeme žádat. V dalších titulech není tolik prostředků. Je to obrovská škoda a ostuda města, že nás nepodporuje, protože my touto službou lepíme díru v systému,“ uvedla Valová. 

Podle města je problém v tom, že Liga žádala o víc prostředků, než město v dotačních titulech nabízí. „V té kolonce v rozpočtu města je 150 tisíc korun. Liga vozíčkářů podala žádost o 203 tisíc korun. Logicky vzato musela být tato žádost odmítnuta i kvůli tomu, že o podporu žádalo dalších dvacet podobných subjektů,“ hájil město mluvčí Pavel Žára.

Řada tělesně postižených přitom nemá jinou možnost, jak se dostat k lékaři nebo na nákupy. Bezbariérové autobusy a tramvaje sice po Brně jezdí, ale není možné se s nimi dostat všude. Navíc to neřeší problém mimobrněnských vozíčkářů.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...