Průtrž mračen, nedostatek deštníků a běsnící davy fanoušků hokejové Komety jen o pár ulicí dál – nic z toho nedokázalo příznivcům divadla zkazit zážitek z dalšího lunaparkového představení. Větrovcův KočéBR se pokusil o zdánlivě nemožné – nacpat dlouhý a komplikovaný příběh do sotva čtyřicetiminutového představení. Když se jim to loni podařilo s celou Erbenovou Kyticí, letos si troufli rovnou na Homéra. I přes nepřízeň počasí se hrálo venku, a kdo neváhal riskovat mokrý šat, nelitoval.
Homér a Větrovec: Hektor s Achillem se utkali v dešti
Před bránou Cafe Podnebí zaparkovala postarší bílá dodávka. Dopravní prostředek herců byl zároveň zamýšlen jako hlavní kulisa. „Agamemnón, Achilles, Patrokles, Hektor, Paris, Odyseus, Priamos, Aeneas, Ajax, Nestor a desítky a desítky dalších reků a hrdinů ve čtyřiceti minutách dobývání Tróje na motivy Homérovy Iliady. A možná přijdou i bohové,“ slibovali organizátoři.
Začátek byl však více než rozpačitý. Zvědavcům, kteří nahlíželi ven z kavárny, kdy už se konečně něco začne dít, do „kávy (piva, vína, kofoly) k divadlu“ šplouchaly čím dál větší dešťové kapky. Také herci se silnou vrstvou líčidel na tvářích se poněkud zdráhali opustit svůj kočovný povoz. Náhradní plán nula. Očekávání v očích lidí, kteří sháněli deštníky, kde se dalo, nasazovali kapuce, kšiltovky a obestupovali výklenky protějšího domu, umělce nakonec přesvědčilo.
„Berte to tak, že v nejhorším vás jenom navnadíme a na zbytek se přijdete podívat příště. Stejně to ještě moc neumíme,“ uvedl začátek hry jeden z herců s humorem. „Zeus“ si na hlavu nasadil čelenku s papírovými blesky, jedna z divaček za ním přispěchala s deštníkem, aby mu nenavlhla harmonika. Epický maraton mohl začít.
Hercům se v dešti rozpíjel make-up a každý druhý padlý bojovník se poctivě vyválel v kaluži před chodníkem. Podotýkám, že celé dvě armády Řeků a Trojanů se vším všudy ztvárnili pouze dva herci. Přes to všechno hýřili energií, verše recitovali bez zaváhání a hravě do děje zapojovali diváky.
Jak vměstnat patnáct tisíc veršů do deseti stran
Podle principála Kočébru Vítězslava Větrovce je to hlavně o sehranosti. „Jak dlouho jsme to nacvičovali? Kdybych to měl rozpočítat na dny, tak asi týden,“ přiznává. „Všichni se dobře známe. V předchozích dvou letech jsme už dělali podobně laděné inscenace, takže v tom máme nějakou praxi,“ tvrdí Větrovec.
Originál Iliady má 24 zpěvů a 15 tisíc veršů. Nejtěžší bylo zkrátit epos tak, aby hra nebyla příliš dlouhá, ale zároveň aby diváci o nic nepřišli. „Postupně jsme ten text seškrtávali. Vytvořili jsme tři verze hry, než na to vůbec přistoupili herci, a další tři při zkoušení,“ popsal Větrovec. KočéBR si ve svých inscenacích hraje s principy zkratky a filmového střihu. V některých scénách Iliady se herci převtělili do role reportérů a některé události odvyprávěli zpravodajskou dikcí, aby zůstalo dost prostoru pro akčnější scény.
A jaké má soubor nejbližší plány? Připravuje novou inscenaci Individual City o brněnské kultuře. V létě se chystá na spoustu festivalů a nevynechá ani tradiční dvoutýdenní divadelní kočování po vesnicích na Vysočině. Z jejich loňského putování s hrou Kytice vznikl dokonce dokument, který KočéBŘi představí premiérou v pondělí 23. dubna v Divadelním studiu Marta. Hned v úterý všechny zvou do Cafe Tunsgram na reprízu Iliady. Zda jim počasí opět pomůže dotvořit kouzelnou atmosféru s deštěm, to se ovšem zaručit nedá.