Dopravní podnik vs. vandalové: Kdo vyhraje souboj o tramvaje?

Brno - Nálepky s velkým nápisem No Tag! a přeškrtnutým vandalem budou ode dneška Brňané potkávat na tramvajích, autobusech i trolejbusech. Dopravní podnik doufá, že tím lidi vyburcuje k tomu, aby si víc všímali vandalů a na ničení tramvají nebo autobusů upozornili policii.  Dopravní podnik města Brna každý rok kvůli vandalům zbytečně utratí na pět milionů korun, ty by přitom mohl vynaložit na nové autobusy nebo opravy tratí.

Název kampaně No Tag! hovoří jasně – dopravní podnik vyrazil do boje s těmi, kteří vozy ničí svými „tagy“ neboli podpisy. Sprejují je na kapoty, škrábou je do oken a dokonce je i leptají. Pokud cestující něco takového uvidí, mají pachatele hlásit policii. „Stačí znát popis pachatele a navést policii na místo, kde ho viděli. Kampaní chceme lidi nabádat k tomu, aby vandaly zavčas hlásili,“ řekla mluvčí dopravního podniku Linda Hailichová.

Všímavý svědek pomohl strážníkům městské policie dopadnout šestadvacetiletého mladíka, který fixem pomaloval zadní okno autobusu. Svědek pachatele popsal a navíc strážníkům řekl, že ho viděl odejít do nákupního centra. Hlídka mladíka našla a ten se sám k vytvoření metrového graffiti přiznal. Muži hrozí v krajním případě až vězení, sprejerství je totiž trestný čin. Dopravní podnik doufá, že usvědčených vandalů díky kampani přibyde.

Vandové nejčastěji sprejují po kapotách nebo škrábou na okna. Do těch svoje tagy i leptají. „Vypadá to jako čmáranice světlým fixem, který se dá smýt. Okna jsou ale poleptaná, není jiné řešení než je celá vyměnit,“ vysvětlila Hailichová. Vandalové také ničí zastávky, vyvracejí stojany nebo pálí jízdní řády.  

Stačí chvilka nepřítomnosti. Sprejeři útočí ve chvíli, kdy si řidič zajde na toaletu

Sprejeři na vozy útočí zejména na konečných zastávkách. „Řidič opustí vůz, protože má přestávku.  Tehdy sprejeři útočí nejčastěji. Týká se to hlavně odlehlejších sídlištních částí města,“ řekla Hailichová. Vandalové ale vozy ničí kdekoli, i za bílého dne. „Dělají to i před zraky cestujících, protože ví, že si málokdo všimne, co se děje,“ dodala.

6 minut
Rozhovor s mluvčí dopravního podniku Lindou Hailichovou
Zdroj: ČT24

Kromě nálepek na vozech jsou součástí kampaně i silikonové náramky se stejným motivem. „Budeme také pořádat různé soutěže, lidé si například budou moct navrhnout svoji graffiti tramvaj. Chystáme i seminář o street artu ve spolupráci s výtvarnými školami a policií,“ prozradila Hailichová.

Kampaň vyjde zhruba na padesát tisíc korun. Jedná se přitom jen o náklady na samotnou výrobu materiálů, veškeré návrhy totiž vytvořili grafici podniku. Celou kampaň dopravní podnik platí z vlastního rozpočtu.

Už loni se dopravní podnik snažil problém s vandaly řešit. Na poškozených oknech se objevovaly malé žluté nálepky s dotazem, zda je lidé chtějí vyměnit nebo ponechat. „Tři čtvrtiny lidí si přálo okna ponechat, protože by je vandalové stejně znovu poničili. Letos jsme změnili přístup,“ uvedla Hailichová.

Až pět milionů korun ročně musí brněnský dopravní podnik každý rok vynaložit na to, aby dal vozy po řádění vandalů do pořádku. „Za tu částku bychom mohli koupit třeba nový autobus,“ řekla Hailichová.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...