Dočkají se Frýdlantské mosty rekonstrukce?

Ostrava – Snad každý, kdo někdy musel projít pod Frýdlantskými mosty potvrdí, že v Ostravě existuje jen velmi málo podobně zanedbaných, a přitom frekventovaných míst. Špína, smrad, posprejované zdi a opilí bezdomovci. Město si je své chyby vědomo, studie na kompletní rekonstrukci už existuje.

Dopravním terminálem přitom denně prochází tisíce lidí. Podchod spojuje Obchodní centrum Karolína, Ústřední autobusové nádraží a zastávku Náměstí Republiky – zkrátka jde o jedno z klíčových míst infrastruktury veřejné dopravy.

Že jsou Frýdlantské mosty v katastrofálním stavu, je jasné už při pohledu z venku. Uvnitř pak člověka přivítá špína, drolící se beton, posprejované zdi a odpadky. Uvnitř se nikdo nezdržuje – i většina bezdomovců radši postává před vchody, jen občas procházejí na druhou stranu.

Lidí v podchodech dlouhodobě ubývá. Důvodem není jen katastrofální stav objektu, ale i složitější přestupování přes podchod. Čím dál více lidí nyní raději pohodlněji přesedá na nové zastávce areálu Forum Nová Karolina.

Vedení města si je problému dobře vědomo. Řešení se již nějaký čas hledá a v současnosti má město k dispozici hned dvě studie, které by měly Frýdlantským mostům dát novou a výrazně atraktivnější podobu. Výsledek by mohl být podobný rekonstrukci, kterou nedávno prošly Svinovské mosty v Porubě.

Problém je s financováním. „Realizace opravy Frýdlantských mostů je jednou z našich priorit. Vzhledem k finanční náročnosti stavby bude ale nezbytné financování z rozpočtu města,„ řekl místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu Dalibor Mouka s tím, že technické služby obvodu v pracovní dny zajišťují aspoň strojní čištění podchodů a ruční úklid. „Na jaře vyměníme madla zábradlí u výstupů na jednotlivé peróny,“ doplnil Mouka.

„Současný stav tohoto místa je neutěšený. Útvar hlavního architekta proto ve spolupráci s centrálním městským obvodem pořídil dopravně urbanistickou studii, která posuzuje a hledá novou tvář tohoto významného dopravního uzlu," potvrdila mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.

Připomněla také, že v roce 2009 proběhla rekonstrukce kolejí na Frýdlantských mostech za více než 60 miliónů korun, a silnice dostaly nový koberec ještě o několik let dříve. Na nový kabát tak čekají už „jen" zastávky a podchody.

„Chtěli jsme si prověřit, zda v současné době neexistuje nějaké jiné řešení, které by občanům jeho používání zjednodušilo, zpříjemnilo a odstranilo bariéry, které se v něm za tu dobu nahromadily. Samozřejmě se nabízí i otázka, zda je vůbec dnes mimoúrovňový podchod ještě potřebný,“ vysvětluje existenci dvou různých studií Cyril Vltavský, hlavní architekt města Ostravy.

První studie navrhuje řešení, podle kterého by se veškeré přestupy odehrávaly na povrchu a bezbariérově.  „Součástí této studie je i nová úprava Náměstí Republiky tak, aby jako náměstí skutečně vypadalo a bylo užíváno. Druhou variantou je zachování jisté mimoúrovňové podoby, ale silně omezené na nezbytnou míru. Tato varianta upravuje celý prostor tak, aby byl stávající podchod rozšířen a doplněn o denní světlo, eskalátory a nutnou estetickou úroveň," nastínila ještě Vojkovská.

Odpověď na otázku, která studie bude nakonec realizována a kdy, stále není známa.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...