České dráhy už vybírají kupce nádraží v Ostravě Vítkovicích

Ostrava - České dráhy už vybírají mezi zájemci o koupi nádraží v Ostravě Vítkovicích. Zatím ale nechtějí prozradit, kolik nabídek dostali. Tají i cenu, kterou případní kupci nabídli. Prodej majetku Českých drah se ale nelíbí konkurenčnímu RegioJetu. Jeho zástupci si myslí, že takto získané peníze Čeké dráhy neoprávněně na trhu zvýhodňují.

Tak velké nádraží, jako je to Vítkovické, zatím České dráhy neprodávaly. Je jim na obtíž. Cestujících tam jezdí stále méně a náklady na údržbu naopak rostou. Zchátralá budova potřebuje důkladnou rekonstrukci. Nádraží by měl získat ten, kdo nabídne nejvíc. České dráhy ale požadují, aby to bylo minimálně čtrnáct a půl milionu korun. „To byla cena stanovená znaleckým posudkem. Jsou v tom zahrnuté i nutné vestavby a úpravy, protože nový majitel bude kupovat budovu s věcnými břemeny,“ uvedla mluvčí ČD Kateřina Šubová. České dráhy si totiž na Vítkovickém nádraží chtějí pro cestující ponechat malý vestibul s prodejnou jízdenek a sociálním zařízením. To je podmínka, se kterou kupec musí počítat. Konkurenčí dopravce RegioJet ale kritizuje, že České dráhy tak získají peníze za majetek, který jim dal stát. „Někdo, kdo majetek získal zdarma, ho nemůže využít pro své zvýhodnění na trhu. Teď se prodává jedno nádraží, ale na prodej jich je víc. Je to jeden z mála majetků, který ČD ještě vlastní,“ poukazuje mluvčí společnosti RegioJet Aleš Ondrůj.

2 minuty
Reportáž Dagmar Famfulíkové
Zdroj: ČT24

Společnost RegioJet odhaduje, že prodejem nádražních budov by jejich konkurent mohl získat desítky miliard korun. České dráhy ale říkají, že prodávají jen to, co nepotřebují. Ministerstvo dopravy to schvaluje. Upozorňuje pouze, že získané peníze by České dráhy neměly použít např. na nákup nových vlaků. V tom souhlasí se zástupci RegioJetu, že by to mohla být nedovolená podpora. „Je rozhodně lepší ten majetek prodat, pokud pro to nemají použití, než aby to udržovali na své náklady,“ vyjádřil se mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

O vítězi rozhodne výběrová komise během několika týdnů. Vybraného nového majitele Vítkovického nádraží ale ještě musí schválit představenstvo a dozorčí rada ČD.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Archiv

Válka na Blízkém východě minutu po minutě: říjen 2023

1. 12. 2023

Za smrt pacientky ve zlínské nemocnici může personál, konkrétního viníka ale policisté nenašli

Krajská nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně pochybila při endoskopickém výkonu, po kterém jedna pacientka zemřela a jedna byla těžce zraněna. Podle policie selhal zdravotnický personál, když zaměnil sterilní látku za desinfekci. Konkrétního viníka se ale nepodařilo najít a kriminalisté tak případ odložili. Informovala o tom mluvčí zlínské policie Monika Kozumplíková. Nemocnice je v současnosti vyšetřována také kvůli nákaze pacientů a personálu salmonelózou – celkem onemocnělo 68 lidí.
16. 1. 2020

Před 30 lety se snídalo u Mitterranda. Husák musel počkat, přednost dostal Havel

Za tradiční prvenství Francoise Mitterranda bývá považován fakt, že se stal prvním socialistickým prezidentem v dějinách Francie. Výrazná osobnost evropské politiky 20. století má ovšem význam i pro dějiny české, potažmo československé – Mitterrand byl totiž prvním západním státníkem, který před rokem 1989 jednal s představiteli tuzemského disentu, a postavil je tak téměř na roveň Husákovy a Jakešovy nomenklatury.
9. 12. 2018

Ferdinand Peroutka. Muž střední cesty, kterou zavály dějiny

Novinář Ferdinand Peroutka, nejzvučnější hlas české názorové publicistiky 20. století a břitký kritik nacistické i komunistické totality, označil svého předchůdce Karla Havlíčka Borovského v dobrém slova smyslu za muže střední cesty. On sám jím byl také - jen mu ji zavály dějiny. Od jeho smrti právě uplynulo čtyřicet let.
25. 2. 2015Aktualizováno20. 4. 2018
Načítání...