Přes dražší benzin a naftu města opět trápí kolony. Situaci zhoršují i probíhající opravy

8 minut
Události ČT: Opravy silnic v Česku běží ve velkém
Zdroj: ČT24

Po zimní pauze se v Česku opět naplno rozjely opravy silnic. Od začátku dubna se kvůli pracím dostaly počty a délky kolon na hodnoty, které byly běžné před nástupem pandemie covidu, a to i přesto, že jsou výrazně dražší pohonné hmoty a také stavební materiál. V obou případech je ale jejich dopad na průjezdnost silnic minimální. Silničáři nyní odkládají jenom nové projekty, opravy však pokračují.

Dopravu teď komplikuje například oprava tunelu v Jihlavě, který je součástí obchvatu města. Tunel má projít kompletní rekonstrukcí. Doprava ve městě kvůli tomu znatelně vzrostla, a to zejména v odpoledních špičkách.  

Husté dopravě má ulevit opatření, které zakazuje vjezd do Jihlavy nákladním vozidlům a kamionům. Na to dohlížejí policisté. Dopravu hlídají na všech vjezdech do krajského města. 

Jenže v Jihlavě je aktuálně osm dalších uzavírek a omezení, což situaci komplikuje. „Co šlo, to jsme se snažili zkoordinovat, ale ne všechno zkoordinovat šlo. A všechny ty ulice to (opravu –⁠ pozn. red.) potřebují,“ uvedl jihlavský radní Jaroslav Vymazal (ODS). 

Kolony se vrátily i do Prahy, a bude hůř

Nárůst dopravy ukazují telematické systémy i ve větších městech Česka. Výrazně přibylo kolon v Brně či hlavním městě. Kdyby se sečetlo zdržení ve všech větších kolonách v Praze, byla by to začátkem března necelá hodina, teď už je to ale šest hodin. 

Největší zkoušku nervů však mají řidiči v Praze teprve před sebou. Už za dva týdny začínají čtyřleté opravy Barrandovského mostu, který je klíčovou spojnicí obou břehů řeky Vltavy. „Je to potřeba, omlouváme se všem řidičům,“ řekl k připravovaným opravám pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).  

Silničáři teď hledají způsoby, jak alespoň ulevit přetíženému vltavskému údolí. Už v neděli ráno by mohlo pomoci otevření doteď nepoužitelného sjezdu z Pražského okruhu, jehož uzavření si vybojovala nedaleká Písnice. Jak velký efekt to bude mít, se nedá odhadnout. Na dopravní kolaps v metropoli totiž stačí, když se kopne v jednom ze sjezdů z mostu. 

Zatímco dálnice D1 je od loňského podzimu opravená, zásah nyní potřebuje západní část pražského okruhu. „Tady byla podélná trhlina v celé délce stoupajícího pruhu pro kamiony, proto se deska vybourala,“ popsal práce hlavní stavbyvedoucí společnosti Strabag Daniel Houštecký.

Rozsah opravy je výjimečný. Dělníci museli odfrézovat nejen cementobetonový kryt, ale i podkladní vrstvu. „Museli jsme odstranit i cementovou izolaci, protože byla taky poškozená,“ dodal stavbyvedoucí. „My už jsme se do toho museli pustit, ta vozovka nesplňovala parametry, které má mít z hlediska rovinatosti a protismykových vlastností,“ sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Mátl: D1 vydrží 25 až 30 let

Betonové dálnice se v Česku staví tam, kde se předpokládá největší provoz kamionů. Nejdřív v roce 1997 to byla dálnice D5 od Plzně po Rozvadov, pak Pražský okruh. V obou případech po dvaceti letech provozu potřebují komunikace opravit. Betonový povrch je prakticky na celé D1. První modernizované úseky jsou v provozu už osmým rokem.

„To, že by se neobjevily problémy, to se určitě objeví, ale nepředpokládám, že by to mělo být hromadně, že bychom do té dálnice D1 měli vstupovat nějakým zásadním způsobem příštích 25 až 30 let,“ řekl k nestarší české dálnici Mátl.  

Zdražení materiálu některé stavby odložilo

Pro letošní stavební sezonu je specifické i odkládání nebo rušení investic na silnicích, důvodem je dražší stavební materiál. Firmy, které cenu nabídly, nyní nejsou schopné za deklarované finance práce provést. 

Příkladem může být obchvat Nové Paky na silnici číslo 16, což je projekt ŘSD. Podobný problém mají i kraje a jejich plánované stavby, jednou z největších je východní obchvat Jihlavy.

Situace se během dubna dynamicky vyvíjí, momentálně se jedná i o kompenzacích. Například ŘSD podle zákona nesmí zvýšit cenu o více než čtyři procenta. Problémy s cenou se často týkají zejména mostů, na kterých má největší podíl ocel a železo. Tyto materiály zdražovaly v poslední době asi nejvíce. Dražší je však i asfalt a další produkty, které zavísí na cenách energie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Soud vyhověl odvolání psychiatra Cimického

Případem psychiatra Jana Cimického viněného ze znásilnění a vydírání se bude muset znovu zabývat obvodní soud. Odvolací senát v úterý vyhověl Cimického odvolání proti předchozímu verdiktu. Sedmasedmdesátiletý lékař a spisovatel obžalobu dlouhodobě odmítá, úterního jednání se nezúčastnil.
včeraAktualizovánopřed 1 hhodinou

Nové proměnné značky na D3 umožní jízdu až 150kilometrovou rychlostí

Proměnné dopravní značky, které umožní zvýšení rychlostního limitu na dálnici D3 mezi Táborem a Českými Budějovicemi na 150 kilometrů za hodinu, dodá státu za 54,4 milionu korun sdružení firem Mobility and Intelligence a Značky Morava. Výběrové řízení, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), vyhrálo s nejkratší nabídnutou dobou realizace v délce osmdesát dní, oznámil generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Řidiči by poprvé mohli jezdit zvýšenou rychlostí během letních prázdnin.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Učitelé v Praze protestovali proti změnám ve výuce uměleckých oborů v ZŠ

Učitelé hudební a výtvarné výchovy protestovali v centru Prahy proti podobě nového vzdělávacího programu. Ten do výuky přináší i další umělecké výchovy jako divadlo nebo tanec. Podle autorů revize a zástupců nových oborů je jejich propojení přirozené. Kritici ale mluví o paskvilu, kdy na žádný z předmětů nebude dost času.
před 3 hhodinami

Novým předváděcím pilotem gripenu je kapitán Ratz

Místo Ondřeje Španka usedl do kokpitu stíhačky Gripen jako předváděcí pilot letectva Jan Ratz. Na základně v Čáslavi skládal zkoušku pro vydání osvědčení, aby mohl vystupovat před veřejností. Ratz se poprvé lidem představí během otevřených dveří na základně v Čáslavi v sobotu 17. května, později letos pak ještě ve Velké Británii, Belgii, Francii i na Dnech NATO v Ostravě.
před 3 hhodinami

Po dvou dekádách příprav začala miliardová stavba Černé kostky

V Ostravě začala stavba Černé kostky – Centra digitalizace, vědy a inovací. Projekt za 2,6 miliardy korun má být hotov v roce 2027. Stavba, jejíž příprava začala před víc než dvaceti lety, má být symbolem proměny Moravskoslezského kraje. Devítipatrová budova se dvěma podzemními podlažími patří k největším krajským investicím a je financována s pomocí programu Spravedlivá transformace. Bude sídlem Moravskoslezské vědecké knihovny.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Den před osvobozením zavraždili nacisté na Slovácku dvacet lidí

Konec druhé světové války přinesl, kromě radosti z blížícího se vítězství, i řadu tragédií, které stály stovky lidských životů. Jedna z nich se odehrála před 80 lety, 29. dubna 1945, poblíž obce Salaš na Uherskohradišťsku. Nacisté a jejich pomocníci z řad takzvaných vlasovců povraždili dvacet lidí. Všichni zemřeli pouhý den před příchodem Rumunů, kteří obec osvobodili.
před 8 hhodinami

ÚS odmítl stížnost Stačilo! na liberecké krajské volby

Koalice Stačilo! nedosáhla přepočtu všech hlasů v loňských krajských volbách v Libereckém kraji. Získala 4,99 procenta hlasů, v zastupitelstvu tedy není. Na základě úspěšné první ústavní stížnosti liberecký soud na přelomu roku přepočítal hlasy v pěti okrscích, zjistil několik pochybení, ani to však koalici nepomohlo. Druhou stížnost nyní Ústavní soud (ÚS) odmítl a usnesení zpřístupnil ve své databázi.
před 13 hhodinami

Protipovodňová opatření v Brně nabírají další zpoždění

Dělníci v Brně dokončují první etapu protipovodňových opatření na řece Svratce. Upravují břehy i dno koryta řeky. Stavba je zdražila asi o tři sta milionů, nakonec vyjde na 1,5 miliardy korun. Termín dokončení se několikrát odkládal a nestihne se ani dubnový. Hotovo zřejmě bude až v průběhu června. Práce se protáhly i kvůli loňským zářijovým povodním.
před 14 hhodinami
Načítání...