Přes dražší benzin a naftu města opět trápí kolony. Situaci zhoršují i probíhající opravy

Události ČT: Opravy silnic v Česku běží ve velkém (zdroj: ČT24)

Po zimní pauze se v Česku opět naplno rozjely opravy silnic. Od začátku dubna se kvůli pracím dostaly počty a délky kolon na hodnoty, které byly běžné před nástupem pandemie covidu, a to i přesto, že jsou výrazně dražší pohonné hmoty a také stavební materiál. V obou případech je ale jejich dopad na průjezdnost silnic minimální. Silničáři nyní odkládají jenom nové projekty, opravy však pokračují.

Dopravu teď komplikuje například oprava tunelu v Jihlavě, který je součástí obchvatu města. Tunel má projít kompletní rekonstrukcí. Doprava ve městě kvůli tomu znatelně vzrostla, a to zejména v odpoledních špičkách.  

Husté dopravě má ulevit opatření, které zakazuje vjezd do Jihlavy nákladním vozidlům a kamionům. Na to dohlížejí policisté. Dopravu hlídají na všech vjezdech do krajského města. 

Jenže v Jihlavě je aktuálně osm dalších uzavírek a omezení, což situaci komplikuje. „Co šlo, to jsme se snažili zkoordinovat, ale ne všechno zkoordinovat šlo. A všechny ty ulice to (opravu –⁠ pozn. red.) potřebují,“ uvedl jihlavský radní Jaroslav Vymazal (ODS). 

Kolony se vrátily i do Prahy, a bude hůř

Nárůst dopravy ukazují telematické systémy i ve větších městech Česka. Výrazně přibylo kolon v Brně či hlavním městě. Kdyby se sečetlo zdržení ve všech větších kolonách v Praze, byla by to začátkem března necelá hodina, teď už je to ale šest hodin. 

Největší zkoušku nervů však mají řidiči v Praze teprve před sebou. Už za dva týdny začínají čtyřleté opravy Barrandovského mostu, který je klíčovou spojnicí obou břehů řeky Vltavy. „Je to potřeba, omlouváme se všem řidičům,“ řekl k připravovaným opravám pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).  

Silničáři teď hledají způsoby, jak alespoň ulevit přetíženému vltavskému údolí. Už v neděli ráno by mohlo pomoci otevření doteď nepoužitelného sjezdu z Pražského okruhu, jehož uzavření si vybojovala nedaleká Písnice. Jak velký efekt to bude mít, se nedá odhadnout. Na dopravní kolaps v metropoli totiž stačí, když se kopne v jednom ze sjezdů z mostu. 

Zatímco dálnice D1 je od loňského podzimu opravená, zásah nyní potřebuje západní část pražského okruhu. „Tady byla podélná trhlina v celé délce stoupajícího pruhu pro kamiony, proto se deska vybourala,“ popsal práce hlavní stavbyvedoucí společnosti Strabag Daniel Houštecký.

Rozsah opravy je výjimečný. Dělníci museli odfrézovat nejen cementobetonový kryt, ale i podkladní vrstvu. „Museli jsme odstranit i cementovou izolaci, protože byla taky poškozená,“ dodal stavbyvedoucí. „My už jsme se do toho museli pustit, ta vozovka nesplňovala parametry, které má mít z hlediska rovinatosti a protismykových vlastností,“ sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Mátl: D1 vydrží 25 až 30 let

Betonové dálnice se v Česku staví tam, kde se předpokládá největší provoz kamionů. Nejdřív v roce 1997 to byla dálnice D5 od Plzně po Rozvadov, pak Pražský okruh. V obou případech po dvaceti letech provozu potřebují komunikace opravit. Betonový povrch je prakticky na celé D1. První modernizované úseky jsou v provozu už osmým rokem.

„To, že by se neobjevily problémy, to se určitě objeví, ale nepředpokládám, že by to mělo být hromadně, že bychom do té dálnice D1 měli vstupovat nějakým zásadním způsobem příštích 25 až 30 let,“ řekl k nestarší české dálnici Mátl.  

Zdražení materiálu některé stavby odložilo

Pro letošní stavební sezonu je specifické i odkládání nebo rušení investic na silnicích, důvodem je dražší stavební materiál. Firmy, které cenu nabídly, nyní nejsou schopné za deklarované finance práce provést. 

Příkladem může být obchvat Nové Paky na silnici číslo 16, což je projekt ŘSD. Podobný problém mají i kraje a jejich plánované stavby, jednou z největších je východní obchvat Jihlavy.

Situace se během dubna dynamicky vyvíjí, momentálně se jedná i o kompenzacích. Například ŘSD podle zákona nesmí zvýšit cenu o více než čtyři procenta. Problémy s cenou se často týkají zejména mostů, na kterých má největší podíl ocel a železo. Tyto materiály zdražovaly v poslední době asi nejvíce. Dražší je však i asfalt a další produkty, které zavísí na cenách energie.