Přes dražší benzin a naftu města opět trápí kolony. Situaci zhoršují i probíhající opravy

8 minut
Události ČT: Opravy silnic v Česku běží ve velkém
Zdroj: ČT24

Po zimní pauze se v Česku opět naplno rozjely opravy silnic. Od začátku dubna se kvůli pracím dostaly počty a délky kolon na hodnoty, které byly běžné před nástupem pandemie covidu, a to i přesto, že jsou výrazně dražší pohonné hmoty a také stavební materiál. V obou případech je ale jejich dopad na průjezdnost silnic minimální. Silničáři nyní odkládají jenom nové projekty, opravy však pokračují.

Dopravu teď komplikuje například oprava tunelu v Jihlavě, který je součástí obchvatu města. Tunel má projít kompletní rekonstrukcí. Doprava ve městě kvůli tomu znatelně vzrostla, a to zejména v odpoledních špičkách.  

Husté dopravě má ulevit opatření, které zakazuje vjezd do Jihlavy nákladním vozidlům a kamionům. Na to dohlížejí policisté. Dopravu hlídají na všech vjezdech do krajského města. 

Jenže v Jihlavě je aktuálně osm dalších uzavírek a omezení, což situaci komplikuje. „Co šlo, to jsme se snažili zkoordinovat, ale ne všechno zkoordinovat šlo. A všechny ty ulice to (opravu –⁠ pozn. red.) potřebují,“ uvedl jihlavský radní Jaroslav Vymazal (ODS). 

Kolony se vrátily i do Prahy, a bude hůř

Nárůst dopravy ukazují telematické systémy i ve větších městech Česka. Výrazně přibylo kolon v Brně či hlavním městě. Kdyby se sečetlo zdržení ve všech větších kolonách v Praze, byla by to začátkem března necelá hodina, teď už je to ale šest hodin. 

Největší zkoušku nervů však mají řidiči v Praze teprve před sebou. Už za dva týdny začínají čtyřleté opravy Barrandovského mostu, který je klíčovou spojnicí obou břehů řeky Vltavy. „Je to potřeba, omlouváme se všem řidičům,“ řekl k připravovaným opravám pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).  

Silničáři teď hledají způsoby, jak alespoň ulevit přetíženému vltavskému údolí. Už v neděli ráno by mohlo pomoci otevření doteď nepoužitelného sjezdu z Pražského okruhu, jehož uzavření si vybojovala nedaleká Písnice. Jak velký efekt to bude mít, se nedá odhadnout. Na dopravní kolaps v metropoli totiž stačí, když se kopne v jednom ze sjezdů z mostu. 

Zatímco dálnice D1 je od loňského podzimu opravená, zásah nyní potřebuje západní část pražského okruhu. „Tady byla podélná trhlina v celé délce stoupajícího pruhu pro kamiony, proto se deska vybourala,“ popsal práce hlavní stavbyvedoucí společnosti Strabag Daniel Houštecký.

Rozsah opravy je výjimečný. Dělníci museli odfrézovat nejen cementobetonový kryt, ale i podkladní vrstvu. „Museli jsme odstranit i cementovou izolaci, protože byla taky poškozená,“ dodal stavbyvedoucí. „My už jsme se do toho museli pustit, ta vozovka nesplňovala parametry, které má mít z hlediska rovinatosti a protismykových vlastností,“ sdělil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl.

Mátl: D1 vydrží 25 až 30 let

Betonové dálnice se v Česku staví tam, kde se předpokládá největší provoz kamionů. Nejdřív v roce 1997 to byla dálnice D5 od Plzně po Rozvadov, pak Pražský okruh. V obou případech po dvaceti letech provozu potřebují komunikace opravit. Betonový povrch je prakticky na celé D1. První modernizované úseky jsou v provozu už osmým rokem.

„To, že by se neobjevily problémy, to se určitě objeví, ale nepředpokládám, že by to mělo být hromadně, že bychom do té dálnice D1 měli vstupovat nějakým zásadním způsobem příštích 25 až 30 let,“ řekl k nestarší české dálnici Mátl.  

Zdražení materiálu některé stavby odložilo

Pro letošní stavební sezonu je specifické i odkládání nebo rušení investic na silnicích, důvodem je dražší stavební materiál. Firmy, které cenu nabídly, nyní nejsou schopné za deklarované finance práce provést. 

Příkladem může být obchvat Nové Paky na silnici číslo 16, což je projekt ŘSD. Podobný problém mají i kraje a jejich plánované stavby, jednou z největších je východní obchvat Jihlavy.

Situace se během dubna dynamicky vyvíjí, momentálně se jedná i o kompenzacích. Například ŘSD podle zákona nesmí zvýšit cenu o více než čtyři procenta. Problémy s cenou se často týkají zejména mostů, na kterých má největší podíl ocel a železo. Tyto materiály zdražovaly v poslední době asi nejvíce. Dražší je však i asfalt a další produkty, které zavísí na cenách energie.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Začínajícím lékařům by v regionech s nedostupnou péčí mohly přispět pojišťovny

Lékařům na startu kariéry by v příštím roce mohly začít přispívat zdravotní pojišťovny, rozdělit chtějí přes sto milionů do lokalit, kde je péče nedostatková. Po dokončení specializace by museli v regionu dál pracovat. Jde o peníze navíc k dotacím na takzvaná rezidenční místa pro začínající lékaře. Ministerstvo jich letos schválilo celkem 250, půjde na ně přes půl miliardy. Odborné společnosti ale dlouhodobě upozorňují, že to nestačí.
před 7 hhodinami

Řidiče v Praze čekají další omezení

Praha investuje příští rok do dopravy zhruba 10,5 miliardy korun. Jde o nejvýraznější položku v rozpočtu hlavního města. Nejvíc peněz spolkne trasa metra D, vzniknou ale i nové tramvajové tratě či mosty. Pro řidiče to bude znamenat další omezení.
před 7 hhodinami

PŘEHLEDNĚ: Změny v regionální dopravě s novými jízdními řády

S novými jízdními řády čeká cestující od neděle 14. prosince v krajích řada novinek. Dopravci zpravidla přidávají spoje, upravují návaznost spojení či nasazují modernější vozidla. Některé regiony zdražují či zavádějí nové typy jízdného.
před 21 hhodinami

Jedna z poškozených lokomotiv po nehodě na Českobudějovicku skončí nejspíš ve šrotu

Poškozené vlaky po železniční nehodě u Zlivi na Českobudějovicku z 20. listopadu jsou po komisní prohlídce. Podle prvních závěrů půjde zničená zastaralá lokomotiva rychlíku pravděpodobně do šrotu, tento typ stroje má už i tak z trati do dvou let zmizet. O opravě RegioPanteru, který byl v provozu teprve tři roky, České dráhy teprve rozhodnou. Škody se podle odhadu komisařů pohybují kolem 65 milionů korun. Vyšetřování nehody stále pokračuje. Několik zdrojů teď naznačuje, že se vyšetřovatelé zabývají verzí, podle které za nehodou nebylo jen lidské selhání.
12. 12. 2025

Kamion, z něhož se vysypaly klády na dálnici, byl přetížený o 13 tun

Nákladní vozidlo s kulatinami, které zapříčinilo čtvrteční tragickou nehodu na dálnici D56 u Ostravy, bylo přetížené. Náklad byl těžší zhruba o 13 tun, uvedla v pátek policie. Šedesátiletý muž, který při nehodě utrpěl vážná zranění, v nemocnici zemřel. Policie proto nyní případ vyšetřuje jako usmrcení z nedbalosti.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Primátor Olomouce Žbánek rezignoval kvůli zvolení poslancem. Nahradí ho Ferancová

Olomoucký primátor a poslanec Miroslav Žbánek (ANO) v pátek kvůli svému říjnovému zvolení do sněmovny složil funkci v čele stotisícového města. Z postu odejde k 31. prosinci. Novou primátorkou zastupitelstvo zvolilo dosavadní Žbánkovu náměstkyni Miroslavu Ferancovou (ANO), funkce se ujme 1. ledna. Stane se první primátorkou v historii Olomouce.
12. 12. 2025Aktualizováno12. 12. 2025

Na řece Opavě chtějí vodohospodáři nové protipovodňové zábrany

Na řece Opavě by měla mezi plánovanou přehradou Nové Heřminovy a městem Krnovem vyrůst nová protipovodňová opatření. Tři úseky, na kterých vzniknou, představil státní podnik Povodí Odry. Nejvíce jich je plánováno v obci Brantice. Návrh už vodohospodáři projednali s místními obyvateli a od příštího roku chtějí zahájit přípravu výkupů pozemků. Opatření by měla vyjít na dvě miliardy korun.
12. 12. 2025

Města stěhují kvůli novele novoroční ohňostroje. Někde i jen o pár metrů

Některá města zrušila klasické novoroční podvečerní ohňostroje a nahradila je například videomappingem nebo opékáním buřtů. Jinde pouze radnice mění místa konání, aby vyhověly novým pravidlům platným od prosince. Třeba v Dobřanech v Plzeňském kraji nebo v Karviné v Moravskoslezském kraji stačilo posunout odpaliště o pár desítek metrů.
12. 12. 2025
Načítání...