Mátl zůstává v čele ŘSD, ministr Kupka sází na kontinuitu. Slibuje až 60 kilometrů nových dálnic za rok

Až šedesát kilometrů nových dálnic chce otevírat každý rok nový ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Řekl to po návštěvě na Ředitelství silnic a dálnic, v jehož transformaci ze státní příspěvkové organizace na státní organizaci chce Kupka pokročit. Zároveň ujistil, že nynější generální ředitel ŘSD Radek Mátl má jeho důvěru.

Bývalo takřka standardem, že když se vyměnil ministr dopravy, záhy následovala i výměna generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic. Nynější ředitel Radek Mátl však „přežil“ nahrazení Vladimíra Kremlíka Karlem Havlíčkem (ANO) v roce 2020 a zřejmě i nynější nástup Martina Kupky do čela resortu dopravy.

„Rád bych řekl, že pan ředitel Radek Mátl má moji důvěru. Rád bych, aby se dařilo navazovat na připravené projekty, připravenou práci a podařilo se i díky konktinuitě rozšiřovat aktivity Ředitelství silnic a dálnic o další kilometry jak dálničních tahů, tak silnic první třídy,“ avizoval.

Plány nového ministra: Za jedno volební období více nových kilometrů než za minulé desetiletí

Kontinuita příprav staveb je pro Kupku důležitá vzhledem k tomu, že jeho ambice co do počtu nově otevíraných úseků jsou nemalé. Kdyby se je podařilo naplnit, patrně by dokázal počtem nových dálničních kilometrů za jedno volební období předstihnout celé minulé desetiletí.

Již dříve hovořil o tom, že by jich chtěl zprovoznit na dvě stě, zatímco mezi lety 2011 a 2020 to bylo 175. Začátek přitom bude mít Kupka nesnadný, protože v roce 2022 tempo otevírání nových dálnic oproti letošku zpomalí. Zatímco letos se může ŘSD pochlubit bezmála padesáti čerstvě zprovozněnými kilometry, napřesrok to bude zhruba polovina.

„V dalším roce (2023) bude číslo vyšší než 40 kilometrů a v dalších letech se pokusíme dostat i k číslu 60 kilometrů nových zprovozněných dálnic na zelené louce. Výhled je ambiciózní, ale doufám, že se ho podaří naplnit, aby se během čtyř let významně posunula splátka historického dluhu,“ plánuje.

Radek Mátl ujistil, že jeho lidé nyní pracují na tom, aby bylo možné v budoucnu dostavět všechny plánované dálnice. Každý úsek z 600 chybějících kilometrů je podle něj v některé části přípravy, je proto přesvědčen, že se základní dálniční síť podaří dokončit do roku 2030.

Obdobné plány jako nyní Kupka ovšem měli i jeho předchůdci. Historicky nejdéle sloužící ministr dopravy Dan Ťok svoji éru završil více než neslavně. V posledním úplném roce ve funkci, tedy roce 2018, otevřel jen čtyři nové dálniční kilometry v podobě úseku D7 poblíž Postoloprt.

Úspěšnější sice byl v počtu nově zahájených staveb, ale ani v tomto ohledu to nebylo slavné. Po neúspěšném roce 2018 sliboval více než šest desítek kilometrů, které se rozestaví v roce následujícím, nakonec z nich bylo jen 40 kilometrů nově zahájených staveb.

Kupka bude pokračovat v transformaci ŘSD, věří, že rozpočtové škrty dopravu neohrozí

Kromě zahajování nových staveb a hlavně jejich zprovozňování má před sebou nový ministr ve vztahu k Ředitelství silnic a dálnic i jinou práci. Již předchozí ministři hovořili o jeho transformaci ze státní příspěvkové organizace na státní organizaci, což je krok, který zdaleka nespočívá jen ve škrtnutí jednoho slova.

Ministerstvo si od nové podoby ŘSD (respektive Správy dálnic a silnic, jak by se nová organizace měla jmenovat) slibuje, že bude vlastními silami zajišťovat například hlavní inženýry projektů, správu staveb nebo technický dozor a nebude je outsourcovat.

„Je potřeba změnit fungování Ředitelství silnic a dálnic v daleko efektivnější podnik, aby všechny cíle byly naplněny, aby se česká dopravní infrastruktura v následujících letech zlepšovala,“ poznamenal Mátl.

Kupka je přesvědčen, že jeho ambice neohrozí nedostatek peněz, ačkoli vládní koalice hovoří o potřebě šetřit. Dopravní stavby jsou podle něj prioritou v programovém prohlášení. „Je před námi závazek splatit historický dluh, posunout se do rodiny evropských států, které mají dopravní infrastrukturu vyřešenou,“ ujistil.

Problémy podle něj nezpůsobí ani rozpočtové provizorium. Peníze ve Státním fondu dopravní infrastruktury budou, ujistil ministr dopravy, a všechny stavby, které se na vánoční svátky zastavily, budou po Novém roce nerušeně pokračovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Právníci považují Babišův způsob řešení střetu zájmů za přijatelný

Právníci považují řešení střetu zájmů, které ve čtvrtek představil majitel holdingu Agrofert Andrej Babiš (ANO), za přijatelné a vyhovující. Vyplývá to z vyjádření ústavních právníků Jana Kysely a Ondřeje Preusse, děkana brněnské právnické fakulty Martina Škopa, ústavního právníka z pražské Univerzity Karlovy Aleše Gerlocha pro televizi Prima a Jana Kudrny z katedry ústavního práva Právnické fakulty UK pro Českou televizi. Podstatné ale budou detaily, upozornil Škop.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Do vrcholové politiky se nevrátím, říká Nečas

Bývalý premiér a předseda ODS Petr Nečas se nehodlá vrátit do vrcholové politiky. Vyjádřil se tak v pořadu Interview ČT24 moderovaném Terezou Řezníčkovou. Nikdy neviděl politiku jako celoživotní profesi a navíc po jeho návratu prý není poptávka. Nečas se pozastavil také nad aktuálním odchodem jihočeského hejtmana Martina Kuby z ODS. Bývalému premiérovi nedává smysl, že Kuba oznámil svůj úmysl před kongresem strany, na kterém mohl případně uspět se svou vizí pro ODS. Občanská demokracie by se podle Nečase měla jasně vyprofilovat jako pravicová eurorealistická strana s ekonomickou kompetencí.
před 8 hhodinami

Důležité bude dodržení závazku, reaguje budoucí opozice na Babišův krok ohledně Agrofertu

Politici napříč politickým spektrem uvítali rozhodnutí předsedy ANO Andreje Babiše vzdát se holdingu Agrofert a vyřešit tak svůj střet zájmů. „Je dobře, že Babiš konečně představil nějaké řešení (...). Snad alespoň tentokrát dodrží, co veřejnosti slíbil,“ uvedl premiér v demisi Petr Fiala (ODS). Jeho koaliční partneři z končící vlády za klíčové považují naplnění Babišova závazku a jeho důslednou kontrolu. Předseda Motoristů Petr Macinka, jehož hnutí zasedne s ANO a SPD ve vládě, Babišův krok ocenil.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Babiš se rozhodl vzdát Agrofertu

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš se rozhodl vzdát holdingu Agrofert. Ve videu zveřejněném na sociálních sítích uvedl, že s firmou nebude mít nic společného a nevrátí se mu ani po konci v politice. Akcie holdingu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce, kontrolovat ho bude nezávislý protektor. Oba určí nezávislá osoba. Babišovi potomci získají Agrofert až po jeho smrti.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Prezident jmenuje Babiše premiérem 9. prosince

Prezident Petr Pavel jmenuje šéfa hnutí ANO Andreje Babiše premiérem v úterý 9. prosince. Ocenil, že dostál dohodě a veřejně oznámil způsob řešení svého střetu zájmů. Babiš ve čtvrtek večer oznámil, že se vzdá svého holdingu Agrofert. Nevrátí se mu ani po konci v politice. Firmu dostanou jeho potomci zpět, až zemře.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Neočekávám zásadně rozdílné postoje Pavla a vlády, řekl Macinka po schůzce na Hradě

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek na Pražském hradě přijal další tři kandidáty na ministry. Jako poslední za ním dorazil předseda Motoristů a nominant této strany na pozici šéfa diplomacie Petr Macinka, který schůzku označil za věcnou, korektní a seriózní. Dominantním tématem byla dle něj zahraniční politika. Předseda Motoristů sdělil, že neočekává zásadní rozdíly v zahraničně-politických postojích mezi vznikající vládou a hlavou státu.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pavel o Turkovi: Kompetenční žaloba by byla užitečná

Prezident Petr Pavel pokládá za málo pravděpodobné, že poslanec Motoristů Filip Turek se stane ministrem životního prostředí. Nakonec možná podle něj bude dobré, když v této věci dojde ke kompetenční žalobě, kterou pak Ústavní soud rozhodne. Motoristé podle svého předsedy Petra Macinky o kompetenční žalobě neuvažují, nominace do vlády se podle něj nemění.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Soud uložil Švachulovi z kauzy Stoka trest sedm let a osm měsíců vězení

Krajský soud v Brně schválil dohodu bývalého místostarosty brněnské části Brno-střed Jiřího Švachuly (dříve ANO), obžalovaného v korupční kauze Stoka. Švachula si v dohodě o vině a trestu vyjednal se státním zástupcem trest sedm let a osm měsíců vězení, také propadnutí části majetku za miliony korun, sdělil žalobce Petr Šereda. Další z obžalovaných podnikatel Lubomír Smolka a bývalý vedoucí technik správy Petr Kosmák dostali podmínku a peněžitý trest. Podnikateli Pavlu Ovčarčinovi soud uložil trest pět let vězení.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami
Načítání...