Po řece Odře až do Ostravy? Vodní koridor by mohl být hotový už v roce 2030

Řeka Odra by mohla být splavná až do Ostravy možná už v roce 2030. Prohlásili to zástupci České i Polské republiky na konferenci v Bohumíně a Ratiboři. Projekt vodního koridoru Dunaj–Odra–Labe podle nich opět získává reálnou podobu, za necelé tři týdny by se měl projednávat v Senátu. Poté ještě proběhne posouzení vlivu stavby na životní prostředí.

Část plánovaného koridoru mezi Odrou a Dunajem už teď funguje v Polsku. Konkrétně jde o dvanáctikilometrový úsek, který byl postaven už ve 40. letech minulého století. Dnes kanál slouží jako plavební cesta do chemických závodů. 

Oderská vodní cesta se postupně modernizuje a momentálně se staví přehrada Ratiboř kousek za polskou hranicí. Pokud jde o řeku Odru na Ostravsku, má Asociace Dunaj–Odra–Labe v rukou zatím jenom studii proveditelnosti. „Studie vyšla, takže my teď budeme velmi tlačit na vládu a jednotlivá ministerstva, aby navázala a aby se celá věc posouvala, abychom neotáleli další rok,“ řekl předseda asociace Jan Skalický. 

Čeká nás ještě příprava analýzy dopadu na životní prostředí, aby polská vláda mohla v budoucnu zavést, přijmout celý program, jehož součástí je také spojení přeshraničního úseku Kedzierzyna-Koźle a Ostravy.
Gabriela Tomik
zmocněnkyně ministra námořního hospodářství a vnitrozemské plavby Polské republiky

Polsko už dnes tvrdí, že řeka Odra z Koźle do Ostravy by mohla být splavná do roku 2030. Výstavbu vodního koridoru vítá také Moravskoslezský kraj, získat peníze prý nebude složité. Horší to bude se získáním stavebního povolení. 

„Buďme optimističtí, protože jedna věc je jasná, že tento projekt je vizionářský. Ovšem pokud by se podařil, tak si myslím, že by to mohlo přispět k rozvoji našeho regionu,“ řekla náměstkyně moravskoslezského hejtmana Jarmila Uvírová (ANO).

Ekology zatím propagátoři nepřesvědčili

Vybudování vodní cesty má však stále spoustů odpůrců z řad ekologů. Krajinu v Poodří by podle nich taková stavba výrazně proměnila. „Ta krásná prameniště, kterých je tady pás několika set metrů, budou bez vody, protože ten kanál a jeho koryto je vlastně od spodní vody odřízne. Promění se to v suché, štěrkové pole,“ řekl ekolog Ivan Bartoš. 

Labská větev je údajně nereálná

Přípravy vodního kanálu budou podle redaktora ČT Marka Slavíka zřejmě dále pokračovat jenom na propojení Dunaje a Odry. Centrální komise ministerstva dopravy totiž navrhla kvůli vysokým nákladům nesledovat takzvanou labskou větev, která by stála 300 miliard korun, dunajsko-oderská část by stála o sedmnáct miliard méně. 

Samotná labská větev by byla dražší zejména kvůli tomu, že by bylo nutné vybudovat dlouhé plavební tunely a to podle centrální komise snižuje efektivitu celého projektu. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 22 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 31 mminutami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 1 hhodinou

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 15 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 16 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...