Plány na splavnění řek a propojení tří moří plní archivy už léta. Realizace je stále na vodě

Plánů a představ o splavnění řek a propojení moří je přes pět set kartonů. Víc než šedesát metrů regálů v Moravském zemském archivu plní vize minulých vládců a stavitelů. Projekt průplavu Dunaj–Odra–Labe měla do konce dubna projednat vláda, termín se ale posunul. Ministerstvo dopravy chce průplav za téměř šest set miliard korun začít stavět po roce 2030.

Jako první se Dunaj se severním mořem pokusil propojit už Karel IV. Podle Dubraviovy kroniky začal stavět v roce 1375. Průplav ale nedokončil. Archivářka Martina Vodová našla záznamy o dalších pokusech. „Není to ojedinělý případ v souvislosti se splavněním řeky Moravy a propojení s řekou Odrou, tam je několik plánů. V tom sedmnáctém, osmnáctém století většinou ztroskotaly na finančních prostředcích,“ řekla archivářka z Moravského zemského archivu Martina Vodová.

Plány vždy ztroskotaly na finanční náročnosti

Nejblíž k postavení měl průplav ve třicátých letech minulého století, právě z této doby pochází většina kartonů s plány, projekty a propočty. Jednu z map splavnění řeky Moravy z roku 1931 mají i v archivu ve Zlíně. Z tohoto města pocházejí velcí propagátoři lodní dopravy u nás, Tomáš a posléze Jan Antonín Baťovi. Ti hledali alternativu k tehdejší drahé železnici. „Nikdo na tento kanál nechtěl čekat, protože to je dlouhodobá záležitost vyžadující už tehdy stamiliony,“ řekl Martin Marek ze Státního archivu ve Zlíně.

V roce 1934 proto firma Baťa podpořila stavbu takzvaného Baťova kanálu, šestkrát menšího, než měl být plánovaný průplav Dunaj–Odra. V plném provozu byl jen šest plavebních sezon, potom ho poničila válka. Jeho jediným účelem bylo převážet po vodě uhlí z dolů u Rohatce do továren v Otrokovicích. „V momentě, kdy byl tento převoz ukončen, tak stavba přestala mít význam. Takže se nevyplácelo po ní nic převážet a další zboží na převoz tady nebylo. Převoz po vodě potřebuje nějaké velkokapacitní zboží. Sypké zboží nebo obiloviny a podobně,“ popsal Martin Marek.

Studie proveditelnosti projekt podpořila

Nový, turistický účel stavba našla až v devadesátých letech. Letos jde do dvaadvacáté sezony a počet návštěvníků pořád roste. Vizi o splavnění sousední řeky Moravy oživil znovu prezident Miloš Zeman. Dlouhodobě se netají tím, že průplav Dunaj–Odra–Labe je jeho oblíbeným projektem, kterému fandí. „Já mám, dámy a pánové, také svůj sen a to je kanál Dunaj–Odra–Labe. Jsem rád, že ho studie proveditelnosti podpořila,“ řekl v minulosti prezident Miloš Zeman.

Podle ředitele obecně prospěšné společnosti Baťův kanál by sousedství velké vodní cesty přineslo plusy i minusy. „Baťův kanál by nebyl izolovanou vodní cestou, jako je teď, ty možnosti vodní plavby by se výrazně navýšily. Otázka je, co by to udělalo s naší krásnou krajinou, kterou tady máme. A také, jestli bychom teď měli dostatek vody. Trošku převažují negativa. Nicméně vzhledem k tomu jak probíhá příprava těchto staveb v rámci České republiky, nebojím se, že by se toho kdokoliv z nás dožil,“ řekl ředitel společnosti Baťův Kanál Vojtěch Bártek.

Ministerstvo dopravy má ale jiné prognózy, průplav za 582 miliard korun chce začít stavět po roce 2030. Je to podruhé v historii, kdy padl termín začátku propojení tří moří. Otázky, které projekt otevřel v minulosti (obrovská finanční nákladnost stavby, technické složitosti nebo jaké zboží a odkud kam vlastně vozit), ale zůstávají stále otevřené.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
před 12 hhodinami

Soud zrušil Praze pokutu za loterijní vyhlášku, vše se bude znovu posuzovat

Krajský soud v Brně zrušil pokutu 2,679 milionu korun, kterou v roce 2022 vyměřil Praze Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a o rok později ji potvrdil předseda úřadu Petr Mlsna. V pátek o tom informovala mluvčí soudu Klára Belkovová. Soud zrušil rozhodnutí první i druhé instance a věc vrátil úřadu k novému posouzení.
před 13 hhodinami

Za letní blackout mohl souběh nesouvisejících událostí, uvedl ČEPS

Společnost ČEPS oznámila, že masivní výpadek elektřiny v Česku z letošního 4. července způsobil unikátní souběh dvou nesouvisejících událostí. Jednou byl mimo jiné pád fázového kabelu na vedení V411 kvůli chybné montáži, další pak náhlý pokles výkonu elektráren a výpadek zdrojů v severozápadních Čechách. Výpadek v létě postihl velkou část tuzemska – bez elektřiny se dočasně ocitla část Prahy a čtyři další kraje.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Těžbě lithia na Cínovci nestojí nic v cestě, uvádí studie

Těžbě lithia na Cínovci v Krušných horách a zpracovatelskému závodu v Prunéřově na Chomutovsku nebrání žádné technologické překážky, ukázala studie proveditelnosti. Informoval o tom mluvčí Skupiny ČEZ Roman Gazdík. O realizaci rozhodnou akcionáři Geometu, kterými jsou Severočeské doly a australská EMH. Celková investice je odhadována na více než 42 miliard korun, což by ji řadilo mezi tři největší investice do tuzemského průmyslu v posledních letech.
před 14 hhodinami

V Liberci končí po deseti měsících omezení na průtahu městem

V Liberci po deseti měsících skončí večer omezení na průtahu, který je nejvytíženější silnicí ve stotisícovém městě. Na silnici I/35 se opravovaly zhruba za čtvrt miliardy korun bez daně dva mosty a Liberecký tunel mezi nimi. Tento úsek byl 1,8 kilometru dlouhý. Doprava byla kvůli opravě od poloviny února svedena vždy na jednu stranu průtahu s dvěma jízdními pruhy. Stejné omezení bude na průtahu i příští rok. V plánu je oprava mostů na vjezdu do Liberce.
před 15 hhodinami

Otevírá se nový úsek D55 u Olomouce, má ulevit souběžné silnici

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek zprovoznilo novou osmikilometrovou část dálnice D55 mezi Olomoucí a Kokory na Přerovsku. Úsek má snížit počet automobilů na souběžné silnici první třídy, která vede přes Krčmaň. Obcí na frekventované trase z Olomouce do Přerova dosud denně projížděly tisíce vozidel. Na chystanou další část D55 mezi obcí Kokory a Přerovem získalo ŘSD nedávno stavební povolení. Tento úsek by měl být dokončený v roce 2029.
před 15 hhodinami
Načítání...