Čína je poprvé největším obchodním partnerem Evropské unie, předstihla Spojené státy

Čína se poprvé stala největším obchodním partnerem Evropské unie, a předstihla tak loni na této pozici Spojené státy. Obchod mezi Čínou a Unií loni dosáhl hodnoty 709 miliard dolarů (15,2 bilionu korun), zatímco hodnota obchodní výměny Unie s USA činila 671 miliard dolarů. Peking zároveň překonal obecný trend –⁠ loni obchod s většinou evropských partnerů klesl kvůli pandemii covidu-19, napsal zpravodajský server BBC.

Ačkoliv čínská ekonomika v prvním čtvrtletí zaznamenala pokles o 6,8 procenta, její následné hospodářské oživení vyvolalo poptávku po autech a luxusním zboží z EU. Export z Číny do Evropy se také těšil silné poptávce po lékařském vybavení a elektronice. Čína je jedinou velkou ekonomikou, která loni vykázala růst.

„V roce 2020 byla Čína pro EU hlavním partnerem. K tomuto výsledku přispělo zvýšení importu o 5,6 procenta a exportu o 2,2 procenta,“ uvedl evropský statistický úřad Eurostat.

Zmíněné hodnoty se blíží oficiálním údajům, které v lednu zveřejnila Čína. Obchod s EU podle nich loni vzrostl o 5,3 procenta na 696,4 miliardy dolarů. Obchodní deficit EU s Čínou vystoupil na 219 miliard z předchozích 199 miliard dolarů, vyplývá z pondělních dat Eurostatu.

Na obchodu s USA se odrazila cla

Třebaže Spojené státy a Británie zůstávají největšími exportními trhy EU, obchod bloku s oběma zeměmi loni výrazně klesl. „Obchod se Spojenými státy zaznamenal významný pokles importu (o 13,2 procenta) i exportu (o 8,2 procenta),“ uvádí unijní statistika.

Na transatlantickém obchodě se odrazila řada sporů, které vedly k zavedení cel na ocel a další zboží, jako je například francouzský koňak anebo americké motocykly Harley-Davidson. Loni dosáhl objem obchodu mezi USA a EU 671 miliard dolarů, rok předtím činil 746 miliard dolarů. Zatím není jasné, zda nový americký prezident Joe Biden obchodní přístup k Evropě přehodnotí.

Evropská unie a Čína se pokoušejí své ekonomické vazby prohloubit. Na konci minulého roku dojednala sedmadvacítka s Pekingem úvodní dohodu o investicích, která usnadní investorům z obou regionů vzájemný přístup na trhy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
před 1 mminutou

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánopřed 23 hhodinami

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...