Brexit by mohl vést k nadměrnému posílení české měny, uvedl člen vedení ČNB Dědek

27 minut
Byznys ČT24: Oldřich Dědek o dopadech brexitu
Zdroj: ČT24

Pokud by se ukázalo, že situace v Británii je ve slepé uličce a hrozí tvrdý brexit, zareagovaly by finanční trhy bouřlivým způsobem, uvedl v pořadu Byznys ČT24 člen bankovní rady ČNB a bývalý národní koordinátor pro euro Oldřich Dědek. Zároveň očekává, že odchod Velké Británie z Evropské unie by zasáhl především britský trh se službami, zejména finančními. Významně může také dopadnout na českou měnu.

Česká měna má při současné nejistotě ve světě pověst bezpečného útočiště a úrokové sazby v Česku jsou relativně vysoké oproti nastavení sazeb v eurozóně, zmínil Dědek.

„To by mohlo přilákat více kapitálu do Česka, což by nám mohlo udělat vrásky, protože koruna by rychle posilovala,“ řekl s tím, že jsou připraveny různé scénáře, jak reagovat. 

Dopady brexitu se podle něj odvozují od toho, kdo je pro koho důležitějším obchodním partnerem. V tomto srovnání si lépe než Británie stojí Evropská unie. Celkově se však Dědek domnívá, že horší by byl nepřímý dopad brexitu než ten přímý, který by se projevil ve formě potíží Británie s exportem, kurzem britské libry či ztrátou prestiže Londýna jako dosavadního světového finančního centra. 

V nepřímém dopadu by se projevila současná značná provázanost jednotného trhu Unie. Dědek to ukázal na příkladu, kdy Česko je významným vývozcem do Německa, to zase vyváží do Británie. „Je velmi obtížné vidět na konec tunelu, jaký to bude mít následek. Ale každý věří, že ten dopad může být významný.“

Současná situace se projevuje i v tom, že Dědek na třech předchozích zasedáních ČNB nezvedl ruku pro zvyšování úrokových sazeb. „ČNB provádí normalizaci měnové politiky, a já vždy argumentoval, že normalizace probíhá v nenormální situaci,“ zdůvodnil svůj postoj. 

Připomněl situaci, kdy Evropská centrální banka udržuje záporné úrokové sazby, hrozí brexit, zpomaluje růst v Číně, která se navíc může dostat do obchodní války se Spojenými státy. V eurozóně jsou pak potíže s Itálií

„My plníme inflační cíl, jsme přesně na (určených) dvou procentech. Nemáme tedy důvod výrazně manipulovat s měnovou politikou,“ řekl Dědek. Zmínil i domácí proinflační rizika: napjatý trh práce, rychlý růst a donedávna ještě oslabující kurz koruny. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

ČNB ponechala základní úrokovou sazbu beze změny

Bankovní rada České národní banky (ČNB) ponechala základní úrokovou sazbu beze změny na 3,5 procentech. Informoval o tom ředitel odboru komunikace ČNB Jakub Holas. Finanční trh stabilitu úrokových sazeb očekával.
15:19Aktualizovánopřed 46 mminutami

Europoslanci schválili postupný zákaz dovozu ruského plynu

Evropský parlament (EP) ve středu ve Štrasburku schválil zákaz dovozu ruského plynu do Evropy nejpozději do podzimu roku 2027. Nařízení se týká zkapalněného zemního plynu (LNG), jehož dovoz by měl skončit nejpozději k 1. lednu 2027, i dovozu potrubního plynu, kdy je nejzazší termín za určitých podmínek 1. listopadu téhož roku.
včeraAktualizovánovčera v 15:26

Spotřeba uhlí bude letos rekordní, předpovídá agentura IEA

Spotřeba uhlí bude letos opět rekordní, proti loňsku se zvýší o půl procenta a dosáhne 8,85 miliardy tun. Částečně je to způsobeno politikou vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ve svém výhledu o vývoji poptávky po tomto palivu to píše Mezinárodní agentura pro energii (IEA). Spalování uhlí je přitom jedním z největších zdrojů skleníkových plynů, které významně přispívají ke změně klimatu.
včera v 11:53

Přesunutí poplatků za zelené zdroje je dle Davida správné. Na dluh, míní Hladík

„Nepochybuji o tom, že to je krok správným směrem, ale nebude to stačit,“ reagoval europoslanec Ivan David (SPD) na krok vlády, která počítá s tím, že bude ze státního rozpočtu hradit poplatky za obnovitelné zdroje energie. Vyjít by to mělo na sedmnáct miliard korun, což bude každoročně na dluh budoucích generací, varoval exministr životního prostředí a poslanec Petr Hladík (KDU-ČSL). Vyzval k pomoci energeticky náročným odvětvím. Převedení poplatků na stát je podle prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje „extrémně důležitý krok“ pro energeticky náročný průmysl, po němž svaz volal mnoho let. Pozvání do Událostí, komentářů přijala také ředitelka Masarykova ústavu vyšších studií ČVUT Vladimíra Dvořáková. Moderoval Daniel Takáč.
včera v 09:08

EK zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory

Evropská komise (EK) zmírnila plán na zákaz prodeje automobilů se spalovacími motory v Evropské unii od roku 2035. Nový návrh požaduje, aby se emise oxidu uhličitého (CO2) u nových aut snížily o devadesát procent proti úrovni z roku 2021, tedy nikoli o sto procent, jak bylo původně plánováno.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Cenový tlak na potraviny polevuje, ve stavebnictví však sílí

Čeští spotřebitelé stále čelí rychlému růstu cen hovězího, vajec nebo drůbeže, méně si naopak připlatí za brambory, ovoce a zeleninu. Potraviny obecně nezdražují podle Českého statistického úřadu tak rychle jako dříve. Podle hlavního ekonoma Moneta Money Bank Petra Gapka by tak jejich ceny mohly být stabilnější. Tlak na ceny naopak nepolevuje ve stavebnictví, které se potýká s vysokými náklady na materiál a energie. Sektoru se také nedostává kvalifikované pracovní síly, jako jsou zedníci, tesaři nebo stavbyvedoucí. Rostou i nároky na pracovníky, kteří potřebují znát nové technologie.
16. 12. 2025

Platby za obnovitelné zdroje se zcela přesunou na stát

Stát v příštím roce převezme veškeré financování podporovaných zdrojů energie (POZE). Státní rozpočet to nově zatíží dalšími zhruba sedmnácti miliardami korun, celkově tak stát za poplatky dá více než 41 miliard korun. Schválila to vláda ANO, SPD a Motoristů, která tím chce snížit regulované ceny elektřiny. Domácnostem by toto opatření mělo regulovanou část energií oproti letošku snížit o více než patnáct procent, firmám ještě výrazněji. Dosud bylo financování POZE rozděleno mezi stát a odběratele.
16. 12. 2025Aktualizováno16. 12. 2025

Volkswagen po 24 letech uzavřel svou továrnu v Drážďanech

Továrna německé automobilky Volkswagen v Drážďanech ukončila po 24 letech provoz. Stroje se v takzvané Skleněné manufaktuře zastavily, jakmile vyrobily poslední vůz – červený Volkswagen ID.3. Automobil, na který se podepsali všichni zaměstnanci, se stane muzejním exponátem. Samotná drážďanská továrna se za padesát milionů eur (1,2 miliardy korun) změní v centrum inovací. Německá média upozornila, že to je poprvé v 88leté historii, kdy Volkswagen uzavřel některou ze svých továren v Německu.
16. 12. 2025
Načítání...