Auta se stále více kupují na operativní leasing, meziročně o polovinu

Zájem o pořízení vozu na operativní leasing se meziročně zvýšil o polovinu. Zatímco loni tento způsob volilo kolem šesti procent zájemců, letos je to více než devět procent. Většina lidí, 54 procent, stále dává přednost nákupu z vlastních zdrojů. Celkem 16 procent pak využívá půjčku a desetina finanční leasing, vyplývá z dubnového průzkumu společnosti EY.

Podle údajů Svazu dovozců aut se podíl vozů pořízených na operativní leasing, tedy pronajatých na určitou dobu za měsíční splátky, pohybuje okolo pěti procent z 250 tisíc prodaných nových vozidel za rok. Měsíční splátka začíná na zhruba třech tisících korun.

Z průzkumu dál plyne, že téměř tři čtvrtiny Čechů si dokážou představit sdílení aut jako způsob půjčení vozidla. „Sdílení aut je dokonce populárnější než půjčování vozů z půjčovny. To by využilo 64 procent lidí,“ uvedl partner EY Petr Knap.

Auta nákupy
Zdroj: ČT24

Hlavním kritériem, podle kterého se Češi při výběru vozu řídí, je stále cena, jde o dvě třetiny případů. Provozní náklady zajímají 41 procent zájemců, spolehlivost 32 procent a značka 17 procent. Důležitost značky jako hlavního výběrového kritéria klesla z loňských 31 procent. Při výběru obchodníka se Češi v 32 procentech případů řídí doporučením známých a z 24 procent vlastní zkušeností. S rostoucím věkem roste váha vlastní zkušenosti před doporučením.

Výroba Volkswagenu ve Wolfsburgu
Zdroj: Fabian Bimmer/Reuters

Každý čtvrtý Čech by byl ochotný koupit vůz přes internet, ve 44 procentech u autorizovaného prodejce, ve 28 procentech na webu konkrétní značky. Dva řidiči ze sta by si auto koupili ve velkých internetových obchodech, jako jsou Amazon a eBay. „Při nákupu přes internet by lidé nejvíce postrádali možnost osobní prohlídky. Mužům by navíc chyběl osobní kontakt s prodejcem a možnost smlouvání o ceně,“ dodal Knap.

Auto nákupy prodejny
Zdroj: ČT24

Roste zájem o elektromobily, lidé ale čekají na zlevnění nebo na vhodný model. Téměř polovina Čechů by akceptovala vyšší cenu, kterou by vyvážily nižší provozní náklady a pozitivní dopad na životní prostředí. Kolem 37 procent lidí by uvažovalo o nákupu autonomního vozidla.