Škoda loni dosáhla rekordních tržeb i zisků

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk o 6,5 procenta na rekordních 708 milionů eur, tedy v přepočtu asi 19,1 miliardy korun. Tržby byly rovněž nejvyšší v historii, když stouply o 6,2 procenta na 12,49 miliardy eur, což je zhruba 338 miliard korun.

„K tomuto ziskovému růstu přispěly zvýšené prodeje vozů, lepší mix prodávaných modelových verzí a optimalizované náklady,“ vysvětlil člen představenstva zodpovědný za finance Winfried Krause.

Škoda loni dodala zákazníkům rekordních 1 055 500 vozů, meziročně o 1,8 procenta více, a udržela si tak celosvětový tržní podíl 1,4 procenta. Za první dva měsíce letošního roku Škoda zvýšila prodej o 4,5 procenta na 170 300 aut, což jsou podle předsedy představenstva Bernharda Maiera rovněž dosud nejlepší výsledky. V roce 2016 chce automobilka dále růst.

  • Do zemí západní Evropy v roce 2015 dodala Škoda Auto 430 900 vozů, meziročně o 4,3 procenta více. 
  • V Číně prodala 281 700 aut, což je o 0,1 procenta více než v předchozím roce. 
  • V Rusku prodej naopak klesl o třetinu na 55 tisíc aut. 
  • Východní Evropa bez Ruska zaznamenala pokles o šest procent na 32 700 aut. 
  • Ve střední Evropě včetně Česka naopak rostla o 15 procent na 172 100 vozů.
Kudela: Škoda dále spoléhá na čínský trh (zdroj: ČT24)

Růstové impulzy v dalších letech by měly zajistit zejména plánované modely kategorie SUV. Již letos má přijít s velkým sedmimístným terénním vozem. Jeho sériovou podobu představí v září na autosalonu v Paříži, v říjnu zahájí výrobu a se zahájením prodeje počítá na začátku příštího roku. Naopak Roomster mít následovníka nebude. 

  • Firma loni prodala 40 200 vozů Citigo, což je o šest procent méně než v roce 2014.  
  • Prodej končícího Roomsteru klesl o 44 procent na 16 600 vozů. 
  • Zájem o model Fabia stoupl o pětinu na 192 400 prodaných aut. 
  • Rapid poklesl o 12 procent na 194 300 aut.  
  • Prodej modelu Yeti se snížil o tři procenta na 99 500 vozů. 
  • Prodej Octavie vzrostl o 11 procent na 432 tisíc aut. 
  • Superb si vybralo 80 200 zájemců, což je pokles o 12 procent. Byl zřejmě způsobený náběhem nové generace v polovině minulého roku.

Škoda hledá nové trhy

Maier dodal, že Škoda zřejmě do roku 2018 nedosáhne prodeje 1,5 milionu aut, s nímž ještě před několika lety počítala. Důvodem je hlavně pokles trhu v Rusku, na Ukrajině a v dalších zemích východní Evropy. Škoda se ale rozhlíží po nových trzích, zvažuje například prodej v severní Africe nebo Íránu.

„Pro Škodu je ale už dlouho trhem číslo jedna Čína, to se potvrdilo i loni, byť byl růst minimální. Čínský trh je tedy další z oblastí, která znamená pro Škodu velkou výzvu díky tomu, že se tam nedají očekávat již takové nárůsty jaké byly v minulých letech. Nicméně, plán Škody je ambiciozní, chystá se uvést nové SUV a modely, které budou přímo pro čínký trh,“ konstatuje šéfredaktor Auto, motor a sport Michael Kudela.

Automobilový průmysl stojí před velkými výzvami. Škoda bude v tomto prostředí v roce 2016 nadále sledovat růstový kurz a bude v rámci Strategie 2025 investovat do budoucnosti značky. V centru pozornosti přitom jsou nové alternativní automobilové koncepce, digitalizace individuální mobility s novými nabídkami pro naše zákazníky a rozšíření palety vozů kategorie SUV.
Bernhard Maier
předseda představenstva Škoda Auto

Investice primárně do nových produktů bez aktivovaných vývojových nákladů loni klesly o 15 procent na 591 milionů eur, což je v přepočtu asi 16 miliard korun. Počet zaměstnanců Škody bez Číny se loni zvýšil téměř o tři procenta na 26 646 lidí. Celosvětově Škoda zaměstnávala 28 500 lidí. 

Vydáno pod