Polovina nádraží chátrá. Vláda je převedla na SŽDC

Vláda schválila dlouhodobě připravovaný převod nádraží z Českých drah (ČD) na Správu železniční dopravní cesty (SŽDC). Drahám by se díky tomu mohl vylepšit rozpočet o tři a čtvrt miliardy korun. Téměř polovina nádraží potřebuje rozsáhlou rekonstrukci a podle všech podstatných okolností byla transakce pro jejich opravu zásadní podmínkou.

Dopravce má podle návrhu za více než 1500 budov získat 3,24 miliardy korun, což je cena stanovená znaleckým posudkem. „Je to krok správným směrem a umožní ČD věnovat se svému hlavnímu podnikání, což je osobní přeprava,“ řekl po jednání vlády ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Jedním z důvodů převedení nádraží na SŽDC je podle materiálu ministerstva dopravy snaha najít efektivnější financování oprav a provozu tohoto majetku, protože státní správce kolejí může na jejich rekonstrukce získat z fondů Evropské unie více peněz než dopravce.

Část nádraží v transakci není

Nádraží však nebudou převedena všechna. Plán nezahrnuje ty budovy, kde jsou komplikované vlastnické vztahy, například budovu Masarykova nádraží v Praze, které České dráhy vlastní se společností Penta, nebo budovu brněnského nádraží, kde zatím není rozhodnuto o zvažované variantě přesunu.

V dobrém stavu je necelá polovina nádraží, zbytek potřebuje rozsáhlé rekonstrukce. Zhruba čtyřicet objektů, například v Plzni, Sokolově, Bílině, v Berouně a ve Strakonicích, patří mezi nejvíce zdevastovaná nádraží. Na jejich stavu se podepsala právě zdlouhavá jednání o tom, kdo má v Česku nádraží vlastnit.

České dráhy čekaly dvakrát více

S převodem majetku ale musí ještě souhlasit představenstvo a dozorčí rada Českých drah. Důvodem je rozdíl v oceňování majetku státního dopravce. Zatímco koleje a další pozemky převáděly ČD za účetní hodnotu, nádraží se stát chystá převést za cenu soukromého investora. Jde o sumu, kterou by byl ochotný za tento majetek zaplatit soukromý investor a která je výrazně nižší než účetní hodnota majetku.

České dráhy původně očekávaly, že za nádraží dostanou minimálně dvojnásobek nyní uvažované částky. Cenu kolem tří miliard kritizují železniční odbory, které už avizovaly, že pro tenhle návrh jejich zástupci v dozorčí radě ruku nezvednou. 

  • Diskuse o převedení nemovitostí na správce kolejí trvají už několik let. Největším přelomem z poslední doby je vyjádření Evropské komise, která v červnu stanovila limit zhruba tří miliard korun jako částku, za kterou nebude prodej nádraží státní SŽDC považovat za nedovolenou státní podporu.
  • Původně se měla vláda převodem nádraží zabývat v termínu do konce října, pokračovalo však ještě připomínkové řízení. Podle ministra dopravy k převodu nádraží nemusí dojít od začátku příštího roku, mělo by se tak ale stát během následujících měsíců.
  • Odbory podle předsedy Odborového sdružení železničářů Jaroslava Pejši převod v dozorčí radě nepodpoří. Pokud se však rada nebo představenstvo ČD proti převodu skutečně postaví, nevylučuje ministr dopravy Dan Ťok personální změny. „Já nechci vyhrožovat, to není můj styl," uvedl.

Ovšem převod podle účetní hodnoty, který by Českým drahám vynesl podstatně více, napadá soukromá železniční společnost podnikatele Radima Jančury RegioJet. Ta je největším konkurentem Českých drah a zpochybňuje cenu za převod kolejí na SŽDC v roce 2008. Podala na státní dráhy žalobu a požaduje, aby vrátily sumu okolo sedmi miliard korun.

Pokud České dráhy prodej nádraží nakonec zastaví, bude po managementu firmy ministr požadovat vypracování plánu, jak budou dráhy tento majetek spravovat, aby dopravci přinášel zisk a dále nechátral. Ťok přitom opakovaně upozornil, že pokud dopravce tyto požadavky nesplní, není možné vyloučit změny v jeho vedení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Policie během adventu posiluje hlídky, aktivnější jsou ale i kapsáři

Ozbrojení policisté jsou tradiční a již standardní součástí bezpečnostních opatření během období adventu. Na řadě míst je doplňují i městští strážníci. Vlastní bezpečnostní opatření zavádějí i některá města. Například vjezdy na náměstí, kde jsou trhy, osazují zábranami. Podle policie jde nicméně v celé šíři o preventivní opatření.
před 1 hhodinou

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 2 hhodinami

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 3 hhodinami

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 4 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 7 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 9 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 9 hhodinami
Načítání...