Najít a především dál inspirativně rozvíjet nadané děti už by pro učitele neměl být oříšek. Pomůže jim nová koncepce ministerstva školství, která považuje podporu a rozvíjení nadání za jednu ze svých hlavních priorit. Soustředí se hlavně na přírodní vědy, matematiku a techniku – tedy obory, které jsou podle ministerstva nejvíc potřebné.
Stát chce hledat a rozvíjet nadané děti, ve škole už se nemají nudit
Nadané děti mají v běžné třídě často problémy. V látce jsou většinou napřed před ostatními a v hodině se pak nudí. Důležitou roli v takovém případě hraje hlavně učitel. Kamila Poláková například začala počítat o rok dřív než ostatní děti. Aby se ve škole při hodině nenudila, pomáhá učitelce a dostává práci navíc. „Ostatní děti nestačí jejímu pracovnímu tempu, takže Kamilka si jde svým tempem, je daleko před dětmi,“ dodává učitelka Fakultní základní školy Trávníčkova v Praze Dagmar Říhová.
V ideálním případě by to mělo podobně fungovat ve všech školách. Ministerstvo proto vydalo koncepci podpory nadání, která učitelům radí, jak takové dítě ve třídě najít a jak mu pomoci v dalším rozvoji. „Pokud si pedagog nebude vědět rady, ale přesto bude chtít dítě uspokojit, naplnit jeho potřeby, tak ho pošle do organizace, která to bude umět,“ řekla ČT Irena Hošková z Národního institutu dětí a mládeže.
Učitelům institut nabízí školení i rady, kam dítě s konkrétním talentem poslat. „Podpora přírodovědných a technických oborů je důležitá, v tomto směru vysoké školy mají deficit studentů,“ uvedl předseda Mensy Tomáš Blumenstein.
Pro talentované žáky už proto nyní funguje například projekt Talnet, který nabízí rozšíření nabídky vzdělávání v přírodních a technických vědách. Aby se ale dítě mohlo oboru věnovat na špičkové úrovni, je lepší, když se mu začne věnovat co nejdříve – tedy už v mateřské nebo na základní škole.