Švédský obchod bez obsluhy i ostrahy - vše obstará mobil

Do obchodu s mobilem, bez obsluhy (zdroj: ČT24)

Důvěra k zákazníkům dovedená do krajností – k netradiční formě „samoobsluhy“ sáhli majitelé obchodu v jednom švédském městečku. Vyrostl zde obchod, kde nenajdete jediného prodavače. Kombinací předregistrace zákazníků, bezpečnostních kamer a sofistikovaných aplikací tak vznikl dokonalý systém: na straně obchodníků maximální důvěry, u zákazníků pak možnost nakupovat i 24 hodin denně.

Obyvatelé čtyřtisícového městečka Viken to mají do nejbližšího obchodního centra 20 minut. Nyní ale přímo u sebe testují nakupování budoucnosti. Dveře zde po dřívější registraci otevřou pomocí mobilní aplikace. Uvnitř není jediný prodavač ani asistent. Všechno ale pro jistotu kontroluje šest bezpečnostních kamer.

„Díky aplikaci vím, kdo přišel do obchodu. Mám kamery, které sledují regály a registrují, když někdo něco z police sejme. Vědí, kdo to vzal, kdy to vzal a co vzal,“ popisuje autor projektu Robert Ilijason.

Švédský obchod s netradičním konceptem obsluhy
Zdroj: ČT24

Snaha o maximální transparentnost má ale i tady své meze – například co se týká alkoholu, léků či cigaret. Majitelé je vůbec nenabízejí kvůli nebezpečí vloupání. Přitom ani vidina lehkého nabytí peněz případné zloděje příliš neláká. Celý systém funguje bez hotovosti - zákazníci jednoduše snímají zboží přes čárový kód a vše uhradí jednou za měsíc převodem.

I přes počáteční otazníky koncept budí pozornost. Mohl by zvrátit trend, kdy malé podniky na venkově vedle těžké městské konkurence zanikají. Bez dostatečných příjmů totiž náklady na personál většinou vedou k bankrotu. „Zákazníků je velice málo, a vy musíte být schopni udělat zisk, i když jich máte jen 50 nebo 100 denně,“ uvádí starosta obce Peter Kovacs. Právě tento problém zdejší nápad řeší.