Soul – Čechům, kteří mají zájem objevovat Asii, se nyní zjednoduší plánování, a to konkrétně těm turistům, kteří chtějí zamířit do Jižní Koreje. České aerolinie (ČSA) totiž budou už od června létat do jihokorejského Soulu. Využijí k tomu nově získané dálkové letadlo Airbus A 330. Po tříleté pauze se tak vracejí k dálkovým letům. Aerolinky na druhou stranu zruší lety do Pobaltí a Lvova. ČSA rovněž zjednodušily rezervační a odbavovací systém. Odbavit se tak bude od příštího roku možné i přes mobil.
ČSA zamíří s novým airbusem do Soulu, odbavování i přes mobil
Celkem budou ČSA v letním řádu pro rok 2013 provozovat linky do 45 měst ve 24 zemích. Ve srovnání s letošním létem se tak počet destinací sníží o osm. Kromě Soulu přibudou pravidelná spojení například do Nice nebo Mnichova. Aerolinky počítají na letní sezonu už jen s airbusy a vrtulovými letadly ATR. Boeingy by měly být vyřazeny a nabídnuty k prodeji. „Hledáme kupce, pokud se to nepodaří, prodáme součástky, které jsou použitelné, především motory,“ řekl Philippe Moreels, prezident ČSA.
Na začátek letní letové sezony 2013 chystají České aerolinie rovněž zahájení pravidelných letů do Permu v Rusku. Společnost plánuje do Permu vypravovat dva zpáteční spoje týdně, přičemž první let z Prahy by měl odstartovat 31. března 2013. Pro České aerolinie to bude po Moskvě, Petrohradu, Jekatěrinburgu, Samaře, Rostovu na Donu, Ufě a Nižném Novgorodu již osmá destinace a jedenáctá pravidelná linka operovaná společností.
Do USA zřejmě nový airbus nezamíří
ČSA změnily celý letový řád. „Udělaly to tak, aby navazoval na dálkový let ze Soulu a aby lidé z Asie mohli bez většího zdržení přestoupit a pokračovat v dalších letadlech ČSA do východní a západní Evropy,“ prohlásil redaktor ČT Jakub Linka.
Dálkový airbus Českých aerolinií bude do korejské metropole létat dvakrát v týdnu. Letadlo chtějí aerolinie pořídit prostřednictvím operačního leasingu. ČSA si prý uvědomují možná rizika spojená s tím, že v případě poruchy nebudou mít za toto dálkové letadlo náhradu. Proto se dopravce rozhodl využívat letadlo na lince do Soulu, kde už spolupracuje s místními Korean Air, u nichž očekává, že zajistí dostatečný servis. „My budeme létat dvakrát týdně a Korejci čtyřikrát, takže celkem šestkrát týdně,“ podotkl Moreels.
ČSA neuvažuje letadlo využívat například pro lety do USA. "V době, kdy nový letoun nebude létat na lince Praha–Soul, budou jej aerolinie využívat pro lety do Moskvy a do Jekatěrinburgu," prohlásil viceprezident ČSA pro obchod a marketing Jiří Marek. Jeho použití na těchto destinacích ale podléhá schválení z ruské strany.
Počet frekvencí na linkách provozovaných Českými aeroliniemi se proti loňskému létu zvýší o 33 letů týdně. O sedm letů týdně by se například měla zvýšit frekvence letů do Milána, o tři lety se navýší počet spojení s Kodaní, dva týdenní spoje přibudou do Barcelony nebo Milána. Z nových destinací přibude osm týdenních spojů do Nice, 18 do Mnichova a společně s Darwin Airlines přibude deset frekvencí do Curychu a čtyři do Florencie.
České aerolinie letos očekávají téměř 11procentní propad počtu cestujících. Společnost podle předpokladu přepraví 3,8 milionu pasažérů. Vedení ČSA tyto propady vysvětluje plánovaným zeštíhlováním firmy, které je provázeno snižováním počtu letových frekvencí a zmenšováním letecké flotily.
Privatizace ČSA: Kalousek představí nabídky
Ministr financí Miroslav Kalousek zítra vládě představí nabídky světových dopravců na prodej ČSA. Český Aeroholding, který je mateřskou společností aerolinek, oslovil padesát největších leteckých společností. Pokud bude mít některá zájem, zahájí výběrové řízení. Podmínky, za kterých by chtěl zájemce jakkoliv velký podíl v ČSA odkoupit, se budou posuzovat i v případě, že by se o národní aerolinky přihlásil jediný zájemce.
Dosud se v médiích spekulovalo o zájmu společností Korean Air, Air France, Turkish Airlines a Etihad Airways. K prodeji stát nabízí až 96 procent akcií aerolinií, které aeroholding vlastní. To ale platí pouze pro evropské dopravce. Ostatní aerolinky mohou koupit pouze necelou polovinu akcií, aby bylo zaručeno, že ČSA zůstanou národním dopravcem.
Historie privatizace Českých aerolinií
Vláda se ČSA snažila prodat už v lednu 2009. Ve druhém kole výběrového řízení zůstalo pouze konsorcium Unimex a Travel Servis, které za aerolinie nabídlo miliardu korun s podmínkou, že vlastní jmění ČSA bude alespoň na nule. V pololetí ale bylo v minusu přes 700 milionů korun. Původně se očekával výnos z privatizace ČSA v rozmezí tří až pěti miliard korun. Vláda posléze rozhodla, že ČSA konsorciu neprodá.