Concorde slaví 45 let od prvního zkušebního letu

Dnes uplynulo přesně 45 let od chvíle, kdy prototyp nadzvukového letounu Concorde Aérospatiale-BAC poprvé uskutečnil svůj zkušební let z letiště v Toulouse. První komerční let proběhl ale až o několik let později - na linkách Paříž - Dakar - Rio de Janeiro a Londýn - Bahrajn. Concorde byl vyvinut v 60. letech a v té době vzbudil u aerolinií velký zájem.

Concorde byl považován za krále vzduchu. Konstrukce byla navržena a postavena firmami Aérospatiale a British Aircraft Corporation, pohonná jednotka Olympus 593 byla navržena a vyrobena firmou Rolls-Royce (Bristol-Siddley) a SNECMA. Přelet přes Atlantik trval přibližně 3 až 3,5 hodiny, letová výška byla 15 km po startu a postupně stoupala na 18 km.

Na začátku svého provozu letoun létal i do Ria de Janiera a Singapuru, nakonec však létal jen na lince mezi Paříží, resp. Londýnem a New Yorkem. Jedním z důvodů byl krátký dolet (6 000 km) a na mnohých letištích nedostal povolení k přistání, protože byl příliš hlučný (startující Concorde byl slyšet ve vzdálenosti 8 km).

Od 15. do 17. srpna 1995 se Concordu podařil nejrychlejší let okolo světa za 31 hodin, 27 minut a 49 sekund. Měřil se přitom celkový čas, od startu v Paříži až po opětovné přistání v Paříži včetně všech mezipřistání. 7. února 1996 Concorde British Airways přeletěl trasu New York – Londýn za 2 hodiny, 52 minut a 59 sekund. To je dodnes rekord pro nejrychlejší přelet přes Atlantik v civilním letadle.

Při letu z Londýna do New Yorku letoun vyletěl do výšky 8 400 m podzvukovou rychlostí, potom jižně od Bristolu zapnul přídavné spalování – forsáž – a stoupal dál, aby zrychlil na nadzvukovou rychlost, které dosáhl přibližně nad ostrovem Lundy. Takto se mohl vyhnout tomu, aby zvukové vlny a zvukový náraz (supersonický třesk) při překonávaní nadzvukové rychlosti zasáhly pevninu. Letoun zrychlil dál na Mach 1,7, vypnul přídavné spalování a při dosažení výšky 15 000 m dosáhl rychlosti Mach 2, během letu stoupal dál pozvolna až na 17 700 m. To trvalo až do začátku klesání při přistání. Klasická proudová letadla létala pro srovnání ve výškách 12 000 m až 13 500 m.

Tragická havárie z 25. července 2000 však osud Concordu zpečetila. Při startu z pařížského letiště najel na dráze na titanovou lamelu, která předtím odpadla ze stroje společnosti Continental Airlines. Lamela protrhla pneumatiku a palivovou nádrž, v důsledku čehož se letoun vzňal. Kromě této oficiální příčiny ovšem existuje i verze, že skutečným důvodem roztržení pneumatiky byl špatně sesazený podvozek (chybějící distanční kroužek na hřídeli mezi koly), což způsobilo rozkmitání kol a jejich přehřátí. 

Vymrštěné gumové části pneumatiky prorazily elektrický kabel levého podvozku a levou spodní část křídla, které tím bylo zčásti také poškozeno. Kvůli nárazu vznikly v nádržích díry. Vytékající palivo se zapálilo o elektrický kabel v blízkosti pohonné jednotky a postupně se vzňalo v celém levém křídle. Start se už v tomto okamžiku nedal zastavit, letoun byl pro nouzové brzdění příliš rychlý. Pilot, alarmovaný palubními přístroji a řídící věží, měl jedinou možnost v pokusu o nouzové přistání. Asi jednu minutu po startu se stroj zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže. Všech 109 osob na palubě a čtyři osoby v hotelu přišly o život.

Letecká společnost Air France proto zastavila provoz všech Concordů. Lety byly obnoveny až po četných konstrukčních změnách. Britové vyvinuli zesílení nádrží pomocí vložené tkaniny z kevlarových vláken a francouzský výrobce pneumatik Michelin vyvinul stabilnější pneumatiky, odolné vůči prasknutí, které se používají i u Airbus A380. Kvůli změnám, které stály okolo 100 milionů euro, se stal Concorde těžší, což zmenšilo jeho šanci na hospodárné využití. Až na neštěstí v roce 2000 nedošlo během 27 let jeho provozu nikdy k větším nehodám nebo problémům.

4 minuty
První testovací let Concordu
Zdroj: ČT24

7. listopadu 2001 byla obnovena letecká linka mezi Paříží, resp. Londýnem a New Yorkem. Kvůli malému zájmu ze strany cestujících, ovlivněnému i leteckou krizí v souvislosti s událostmi 11. září 2001 a novým bezpečnostním nedostatkům, vyhlásily společnosti Air France a British Airways, že v průběhu roku 2003 budou letecké linky Concordu zrušeny.

Poslední let Concordu společnosti Air-France se uskutečnil 24. června 2003, British Airways ukončily lety Concordu 24. října 2003. Úplně poslední let Concordu s označením G-BOAF proběhl 26. listopadu 2003 pod vedením šéfpilota Mike Bannistera z londýnského Heathrow do Filtonu v Anglii.

Concorde několikrát zavítal i do České republiky, poprvé při příležitosti 50. výročí otevření leteckého spojení mezi Londýnem a Prahou společností British Airways.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Relax

V sobotu se veřejnosti otevře obnovená chata Bohumila Hrabala v Kersku

Od soboty se návštěvníkům po rekonstrukci otevírá chata spisovatele Bohumila Hrabala v Kersku. Rekonstrukce chatu navrátila do stavu z osmdesátých let, kdy Hrabal v chatě pobýval. Součástí návštěvnické expozice je původní vybavení ze sbírek Polabského muzea, včetně psacího stroje nebo malované skříně. K autentičnosti prostředí napomohli i dárci, kteří věnovali Středočeskému kraji dobové předměty. Celková cena rekonstrukce vyšla na šest milionů korun.
17. 5. 2024

Ze životně důležité mexické oázy mizí voda

Vojtěška je významným produktem zemědělství v severním státě Coahuila. Tato rostlina, bohatá na vlákninu a proteiny, je zde pěstována po staletí, především pro výkrm zvěře. Pěstování vojtěšky má ale negativní dopad na prastarou oázu Cuatro Ciénegas, nejvýznamnější mokřad v poušti Chihuahua. Tato oáza představuje geologickou anomálii, která podle vědců může přispět k lepšímu pochopení klimatických změn, původu Země a možnosti existence života na Marsu.
25. 3. 2024

Nejmenší únikovou místností je rakev. Majitele inspirovala povídka Edgara Allana Poea

Strach z pohřbení zaživa inspiroval například spisovatele Edgara Allana Poea k napsání povídky Předčasný pohřeb – a tato myšlenka zase majitele hororové únikové hry v Barceloně. Lidé si v ní mohou podobným zážitkem projít, cílem ovšem je se z rakve dostat. K tomu jim má pomoci vyřešení úkolů a spolupráce.
25. 1. 2024

Jóga, umění a tisíc let stará architektura. Nedaleko Londýna cvičili ve svatoalbanské katedrále

Katedrála svatého Albana se těší nejen velkému zájmu poutníků z celého světa, ale také neobvyklé akci –⁠⁠⁠⁠⁠ pod tisíc let starou věží v normanském slohu se v této době scházejí i místní, aby si zacvičili jógu. Už tak duchovní atmosféru podkresluje umělecká instalace Holubice míru sochaře Petera Walkera, sestávající z tisíců papírových holubic svěšených ze stropu.
23. 1. 2024

Setkání Spider-Manů a jezdec v plamenech. Výběr z nejpodivuhodnějších fotografií roku

Fotografové ze světových agentur zachycují nejen tragické porážky a triumfální vítězství, ale také drobné momenty, které by jinak mohly v záplavě palcových titulků uniknout pozornosti. I letos byl svět plný oslav a náhodilých událostí zachycených čočkou fotoaparátu. Připravili jsme pro vás výběr těchto zvláštních snímků.
31. 12. 2023

Sucho i záplavy uplynulého roku na snímcích fotografů napříč světem

Extrémní počasí se v roce 2023 často objevovalo v titulcích novin. Vyschla mnohá jezera, rekordní vedra vyvolala požáry, deště změnily ulice v řeky a smrtící bouře vymazaly celá města. Vědci tvrdí, že s oteplováním Země budou tyto extrémní projevy počasí stále častější a závažnější.
29. 12. 2023

Výběr nejzajímavějších fotografií z ptačí perspektivy za uplynulý rok

Moderní technologie otevírají nové perspektivy na okolní svět. Poskytují možnost zachytit širokou škálu událostí, ať už jsou velké či malé, a zaměřit se na širší kontext. Díky nim můžeme lépe sledovat dopady lidské činnosti i jevy, které jsou mimo naši kontrolu. V tomto článku přinášíme výběr nejzajímavějších fotografií za uplynulý rok.
27. 12. 2023

Od Blair Witch po dinosaury v Chicagu. Strašidelné příběhy se od táboráků přesunuly na internet

„Náš pes štěkal a škrábal na dveře každou noc. Dělal to celé dny, tak jsem si sedl k němu, abych zjistil proč. Když začal znovu štěkat, vyfotil jsem s bleskem zadní dveře. Buďte venku velmi opatrní, protože tohle nevypadá normálně,“ tak začíná vlákno příspěvků na síti X.com uživatele Archesuchus, které doposud vidělo přes 40 milionů lidí. I když po přečtení dalších pár příspěvků je jasné, že se jedná o smyšlený příběh opravdu zručného modeláře, prvotní reakce přiměly autora se k fikci přiznat. Podobné příběhy baví a děsí internet prakticky od jeho vzniku. Množství z nich inspirovalo filmy i knihy, některé povídky zakořenily ve společnosti jako možná pravda.
12. 10. 2023
Načítání...