Lávka z pražského Smíchovského nádraží je už v Mladé Boleslavi, převezena byla v noci na pátek. Vedení středočeského města chce kontsrukci použít jako lávku pro pěší a cyklisty přes řeku Jizeru. Místním by mohla sloužit už na konci příštího roku. Na Smíchovském nádraží lávka sloužila více než sto let, ustoupit musela rekonstrukci stanice.
Víc než sto let stála lávka na Smíchovském nádraží v Praze. Teď bude sloužit v Mladé Boleslavi
Zbourání lávky bylo součástí kompletní proměny nádraží, kde vznikne nový terminál. „Pro pěší se lávka definitivně uzavřela 9. října, k její demontáži pak došlo v noci týden nato,“ uvedla redaktorka ČT Andrea Grubnerová.
„Není to náš denodenní chleba, my se většinou věnujeme kolejím nebo výpravním budovám, takže určitě je to pro nás kuriozita,“ řekl už dříve Patrik Karadi ze Správy železnic (SŽ).
Na Smíchově se opraví celý železniční uzel. V rámci toho vznikne i lávka nová, která propojí výpravní budovu se všemi nástupišti. Součástí modernizace bude i nový nadzemní autobusový terminál.
Část konstrukce skončí v muzeu, zbytek bude opět lávkou
Národní technické muzeum si část konstrukce nechá, převeze ji do své železniční expozice v Chomutově. Zbytek lávky měl skončit ve šrotu, alespoň podle původních plánů. Ty ale „narušil“ primátor Mladé Boleslavi Raduan Nwelati (ODS), když si ve vysílání ČT24 všiml reportáže o likvidaci lávky.
„Dávat technickou památku, i když jenom část, do šrotu není z mého pohledu ideální. My tady máme pilíře v Jizeře, kde byl železniční most, který byl odstraněn už před několika lety. Napadlo mě, že bychom to mohli využít tak, že tam uděláme cyklostezku a lávku pro pěší,“ popsal primátor.
Nwelati okamžitě zavolal na ministerstvo dopravy, kde se dozvěděl, že lávku nevlastní SŽ, ale že ji má ve svém majetku Technická správa komunikací Praha. „Spojil jsem se s ředitelem TSK Praha, který to přivítal, a komunikoval jsem i s panem primátorem Bohuslavem Svobodou,“ popsal.
Následovalo vyřízení veškeré dokumentace, také kvůli samotnému převozu, jelikož jde o nadměrný náklad. „No a dneska ji máme tady,“ dodal mladoboleslavský primátor.
Smíchovská lávka se dál bude jmenovat Smíchovská
Lávka se však hned na pilíře neusadí, momentálně jsou její části uloženy na okraji Mladé Boleslavi. „Technický stav je lepší, než jsme předpokládali, ale i tak bude vyžadovat nějakou drobnou opravu. U té opravy předpokládáme, že se vejdeme do částky 10 až 12 milionů,“ uvedl primátor s tím, že nový most by stál podstatně víc.
Vedení města doufá, že první chodci a cyklisté budou moci lávku využít už na konci příštího roku. „Lávku chceme pojmenovat Smíchovská lávka, abychom měli v Mladé Boleslavi kus Prahy,“ řekl Nwelati.