V Hradci i Pardubicích chystají změny v MHD. Důvodem je nedostatek řidičů

2 minuty
V některých městech bude MHD omezena i po prázdninách
Zdroj: ČT24

Dopravní podniky v Hradci Králové a Pardubicích chystají změny v provozu MHD, a to kvůli nedostatku řidičů. Už dříve docházelo ve městech v Česku k omezování linek, se začátkem školního roku se však většinou provoz vrátí do normálu. V Pardubicích se ale od 1. září chystají na další omezení autobusů či trolejbusů, v Hradci Králové zase zavedou dopravu v taktu.

S nedostatkem řidičů se potýká například pardubický dopravní podnik (DPMP). Momentálně je problém například v tom, jak sestavit směny řidičů tak, aby do ulic vyjely všechny autobusy a trolejbusy. 

„V první řadě voláme brigádníkům. Obvoláváme i ty lidi, kteří mají dovolenou,“ popsal současnou situaci dispečer provozu pardubického dopravního podniku Luboš Moravec. 

Ve městě momentálně chybí asi dvacítka řidičů. Dopravce se proto rozhodl, že dočasně zruší provoz trolejbusové linky 4. „Ušetříme tím ale jenom dva řidiče denně, i to je však pro nás důležité. Od 1. září budeme muset pravděpodobně přistoupit k dalším omezením,“ uvedl ředitel DPMP Tomáš Pelikán.

Se začátkem školního roku by tak měly jezdit méně i páteřní linky v Pardubicích. Dopravní podnik totiž nebude schopen za tak krátkou dobu sehnat dostatek řidičů. 

V Hradci budou jezdit další spoje v taktu

Podobná situace je momentálně i v nedalekém Hradci Králové, kde také hledají nové řidiče. Jenom letos jich totiž odejde do důchodu osmnáct. Od září tam tak zavedou nové jízdní řády, takzvané taktové. Podnik je zavedl už 1. července na čtyřech linkách, nyní se rozšíří o další.

Taktové jízdní řády ale nebudou mít vliv na počet spojů. Taktová doprava má cestujícím zjednodušit orientaci v jízdních řádech, dopravnímu podniku zase zajistí efektivnější střídání řidičů. Hradecké linky by tak měly jezdit po patnácti či dvaceti minutách. 

„Taktová doprava se snadno zapamatovatelnými odjezdy se již stává standardem v Evropě ve vlakové i meziměstské dopravě,“ uvedl ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham. Ujistil, že záměrem není uspořit kilometry. „Budeme se snažit udržet rozsah dopravy na stejné výši, tedy 5,5 až 6 milionů kilometrů ročně,“ dodal. 

Problémem jsou i ceny energií

Kromě chybějícího personálu se ale dopravní podniky v Česku potýkají i s rekordně vysokými náklady na energie. Ztráty by měly podle Sdružení dopravních podniků kompenzovat zřizovatelé, tedy města. Jenže na to často samosprávy nemají peníze. 

„Pokud velkým městům nepřijde žádný kompenzační balíček z pozice vlády, budou muset vedení měst zdražit jízdné, omezit dopravu nebo zásadně omezit investice a opravu svého majetku,“ uvedl pardubický primátor Martin Charvát (ANO). 

Zdražení jízdného zatím ale města většinou odmítají. Případné zvýšení cen by tak mohlo pravděpodobně přijít až po komunálních volbách.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka, varovali meteorologové

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci na neděli riziko mrznoucích srážek pomine.
před 1 hhodinou

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 3 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 5 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 5 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 6 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 15 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 16 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami
Načítání...