Dopravní podniky v Hradci Králové a Pardubicích chystají změny v provozu MHD, a to kvůli nedostatku řidičů. Už dříve docházelo ve městech v Česku k omezování linek, se začátkem školního roku se však většinou provoz vrátí do normálu. V Pardubicích se ale od 1. září chystají na další omezení autobusů či trolejbusů, v Hradci Králové zase zavedou dopravu v taktu.
V Hradci i Pardubicích chystají změny v MHD. Důvodem je nedostatek řidičů
S nedostatkem řidičů se potýká například pardubický dopravní podnik (DPMP). Momentálně je problém například v tom, jak sestavit směny řidičů tak, aby do ulic vyjely všechny autobusy a trolejbusy.
„V první řadě voláme brigádníkům. Obvoláváme i ty lidi, kteří mají dovolenou,“ popsal současnou situaci dispečer provozu pardubického dopravního podniku Luboš Moravec.
Ve městě momentálně chybí asi dvacítka řidičů. Dopravce se proto rozhodl, že dočasně zruší provoz trolejbusové linky 4. „Ušetříme tím ale jenom dva řidiče denně, i to je však pro nás důležité. Od 1. září budeme muset pravděpodobně přistoupit k dalším omezením,“ uvedl ředitel DPMP Tomáš Pelikán.
Se začátkem školního roku by tak měly jezdit méně i páteřní linky v Pardubicích. Dopravní podnik totiž nebude schopen za tak krátkou dobu sehnat dostatek řidičů.
V Hradci budou jezdit další spoje v taktu
Podobná situace je momentálně i v nedalekém Hradci Králové, kde také hledají nové řidiče. Jenom letos jich totiž odejde do důchodu osmnáct. Od září tam tak zavedou nové jízdní řády, takzvané taktové. Podnik je zavedl už 1. července na čtyřech linkách, nyní se rozšíří o další.
Taktové jízdní řády ale nebudou mít vliv na počet spojů. Taktová doprava má cestujícím zjednodušit orientaci v jízdních řádech, dopravnímu podniku zase zajistí efektivnější střídání řidičů. Hradecké linky by tak měly jezdit po patnácti či dvaceti minutách.
„Taktová doprava se snadno zapamatovatelnými odjezdy se již stává standardem v Evropě ve vlakové i meziměstské dopravě,“ uvedl ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham. Ujistil, že záměrem není uspořit kilometry. „Budeme se snažit udržet rozsah dopravy na stejné výši, tedy 5,5 až 6 milionů kilometrů ročně,“ dodal.
Problémem jsou i ceny energií
Kromě chybějícího personálu se ale dopravní podniky v Česku potýkají i s rekordně vysokými náklady na energie. Ztráty by měly podle Sdružení dopravních podniků kompenzovat zřizovatelé, tedy města. Jenže na to často samosprávy nemají peníze.
„Pokud velkým městům nepřijde žádný kompenzační balíček z pozice vlády, budou muset vedení měst zdražit jízdné, omezit dopravu nebo zásadně omezit investice a opravu svého majetku,“ uvedl pardubický primátor Martin Charvát (ANO).
Zdražení jízdného zatím ale města většinou odmítají. Případné zvýšení cen by tak mohlo pravděpodobně přijít až po komunálních volbách.