Cestující krajských autobusových dopravců si letos připlatí. Provozovatelé napříč republikou totiž zdražují jízdné, a to i o desítky procent. Zvyšování cen má reagovat na růst provozních nákladů, které ovlivnila inflace a krátkodobě i ceny pohonných hmot.
Řada krajů zdražuje jízdné v autobusech
Kvůli nárůstu cen vstupů zdražila nebo plánuje zdražit jízdné řada krajů, například Vysočina, Ústecký, Liberecký nebo Středočeský kraj. Posledně zmíněný zvýší ceny od dubna, nejvýrazněji u krátkodobého jednorázového jízdného.
„Oproti roku 2022 vydá Středočeský kraj v roce 2023 na veřejnou dopravu zhruba o tři čtvrtě miliardy více,“ uvedl středočeský radní pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký (STAN).
Od 1. března bude platit nový ceník jízdného i pro cestující v Jihomoravském kraji. Předplatní jízdenky zdraží průměrně o sedmnáct procent, jednorázové skoro o pětinu.
„Hlavním důvodem je inflace. Poslední zvyšování tarifu v rámci cenového systému bylo k 1. lednu 2012, což už je více než jedenáct let. Je nutné reagovat na zvyšující se vstupy,“ nastínil ředitel Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje Jiří Horský.
Největší, asi čtyřicetiprocentní podíl na nárůstu nákladů tvoří mzdy zaměstnanců, uvedl. Vyšší cenu jízdenek podle něj ale ovlivnila i vyšší cena pohonných hmot.
Cena paliv
Paliva jsou nyní však na podobné cenové úrovni jako před rokem. Podle některých analytiků by mohla být i levnější. Ceny podle nich táhnou nahoru hlavně vyšší marže velkoobchodu, čerpacích stanic i rafinerií.
„Když se podíváme v meziročním srovnání na cenu ropy a přepočítáme to na litr, tak cena ropy je dnes v českých korunách o 1,50 až 1,70 nižší. Přesto je cena nafty srovnatelná, jako byla před rokem,“ řekl portfolio manažer Petr Zajíc z Amundi Asset Management.
V blízké budoucnosti by paliva mohla dál zlevňovat. Rizikem je ale cena ropy na trzích nebo oslabující koruna.