Scheinherr: Průzkum pro stavbu metra D nesmíme podcenit. Nemůžou se opakovat propady jako u Blanky

27 minut
Scheinherr: Naší prioritou jsou metro a okruhy
Zdroj: ČT24

Ještě letos se v Praze poprvé „kopne“ do země a začne výstavba metra D. Zatím půjde jen o geologický průzkum za miliardu korun, jeho součástí ale bude vybudování podzemních chodeb a šachet, které se následně stanou součástí tubusu metra. Na stavbu nové linky by měly stát nebo Evropská unie přispět alespoň 60 procenty z celkové ceny, řekl v pořadu Interview ČT24 pražský radní pro dopravu a náměstek primátora Adam Scheinherr (nestr. za Praha sobě).

„V těchto dnech vybíráme zhotovitele geologického průzkumu. S tím by se mělo začít letos v prvním pololetí,“ uvedl radní Scheinherr.

Dříve se hovořilo o dubnu, podle radního by se ale mohl začátek prací zdržet kvůli možným komplikacím se soutěžením firmy, která průzkum provede; třeba pokud se jiný účastník soutěže odvolá. 

Průzkum podle Scheinherra nechce hlavní město podcenit. „Praha dřív trpěla tím, že se nevěnovalo průzkumu a přípravě stavby dostatečné úsilí. Ale my potřebujeme znát všechny detaily podloží a pak se nebudeme potýkat s tím, co se stalo při stavbě tunelu Blanka, kdy došlo k propadům.“

Poté se začne se stavbou úseku metra mezi Pankrácí a zastávkou Olbrachtova, tedy v té části, která má být nejvíce vytížená. Město by pro tento úsek chtělo získat stavební povolení do tří let. Celé metro D by mělo být hotové v roce 2028.

Plánovaná trasa metra D
Zdroj: ČT24

Novou linku metra považuje Scheinherr za přínosnou i pro obyvatele Středočeského kraje, kteří do hlavního města dojíždějí za prací. Stát by se měl proto na investici za zhruba 50 miliard korun podílet.

„Počítáme s tím, že na vlastní stavbu získáme půjčku od Evropské investiční banky, nebo dotaci z operačního programu Doprava, nebo ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Ještě nemáme v ruce finální projekt, a tedy ani finanční možnosti města nebo dopravního podniku. Ale od státu nebo Evropské unie chceme získat minimálně 60 procent z ceny.“ 

Ne krátery, ale městotvorné křižovatky

Prahu také čeká vyjednávání s městskými částmi a obcemi o dostavbě Pražského okruhu. „Potvrdili jsme jižní variantu. Celou věc jsme přezkoumali a zjistili jsme, že jediná realizovatelná varianta je ta jižní. Sice existuje i jiná, ale v této trase už vznikly stavební parcely a vyrostly rodinné domy. Získat tady souhlas jednačtyřiceti dotčených obcí by vedlo ke zpoždění minimálně dvacet let,“ uvedl radní Scheinherr.

Metropole proto nyní jedná s obcemi na jižní trase o návrzích a připomínkách, jak stavbu upravit tak, aby s ní byly spokojené. „Někde může vzniknout více tunelová varianta, více zahloubená, s většími valy. Také jde o křižovatky. Můžeme pracovat na těch mimoúrovňových tak, aby nevznikaly obrovské stavby jako na Malovance, která je neprostupná pro pěší i cyklisty. Aby křižovatky byly městotvorné, ne krátery,“ dodal radní pro dopravu.

Pražský okruh
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

„Láska pro všechny.“ Centrem Brna prošel duhový průvod

Poklidným tempem s duhovými vlajkami, deštníky i transparenty prošel centrem jihomoravské metropole průvod Brno Pride Parade, který zakončuje festival Brno Pride Week. Ten se zaměřuje na lidi nejrůznějších sexuálních a genderových identit. Pořadatelé se k akci vrátili po roce, předtím se čtrnáct let nekonala. Odpůrci komunity ji v minulosti opakovaně narušovali.
před 3 hhodinami

V Opatovicích nad Labem postaví skladovací halu, navzdory odporu části obce

Přes letitý odpor části obyvatel začne v Opatovicích nad Labem na Pardubicku stavba skladovací haly, proti níž se v referendu vyslovila většina hlasujících. Podle developerské firmy místní obyvatelé najdou díky hale práci a Opatovice z ní budou mít prospěch na dani z nemovitostí.
před 14 hhodinami

Kvůli odklonu od uhlí může teplo zdražit milionům Čechů

Tuzemské teplárny postupně opouštějí uhlí a nahrazují ho ekologičtějšími zdroji, především plynem. Do roku 2030 má přechod na čistší technologie stát až dvě stě miliard korun. Část pokryjí evropské dotace. Zbytek se ale promítne do cen tepla. Vyšší účty tak mohou čekat miliony lidí.
před 17 hhodinami

Vlaky na koridoru mezi jihem Čech a Prahou nejezdily několik hodin

Kvůli poškození trakčního vedení nejezdily v pátek několik hodin vlaky na železničním koridoru mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Porucha se týkala úseku Veselí nad Lužnicí – České Budějovice, v němž cestující vozily náhradní autobusy. Provoz byl po osmé hodině večerní obnoven, uvedly České dráhy.
včeraAktualizovánovčera v 21:12

Násilí ze strany blízkých čelí téměř třetina seniorů, ukázal průzkum

Krajský soud v Ostravě začal projednávat případ vraždy nemocné seniorky. Obžalovaná je sociální asistentka, která podle spisu úmyslně zanedbávala své povinnosti, kvůli čemuž její známá zemřela. Násilí od blízkých osob čelí skoro třicet procent starších lidí, ukázal nový sociologický průzkum Masarykovy univerzity. Ten se zaměřil také na situaci v pobytových službách.
včera v 20:35

V Praze vznikne nová čtvrť. Panují spory o to, kdo na ní víc „vydělá“

Na zanedbaném a nepříliš vábném území kolem Florence a Masarykova nádraží má v metropoli vzniknout nová moderní čtvrť postavená společností Penta. Praha ve čtvrtek schválila dvě změny územního plánu, které byly pro výstavbu nutné. Podle organizace Arnika mělo město za tuto „úlitbu“ vyjednat například větší počet dostupných bytů, podle náměstka primátora Petra Hlaváčka (STAN) ale metropole získala od developera mnohem víc, než předpokládala. Otázkou zůstává, co se stane s autobusovým nádražím.
včera v 19:37

Zmrazení platů soudců porušilo evropské právo, rozhodl soud

Okresní soud v Ostravě rozhodl o jedné z prvních žalob proti letošnímu zmrazení soudcovských platů. Podle verdiktu vláda opatřením porušila evropské primární právo, uvedl v pátek Český rozhlas Radiožurnál. Ministryně spravedlnosti Eva Decroix (ODS) chce navrhnout, aby se soudcům platy zpětně zvýšily.
včeraAktualizovánovčera v 16:35

Cestující v Praze vozí nová tramvaj

Nová tramvaj Škoda 52T poprvé vyjela s cestujícími do zkušebního provozu. Jezdit bude na lince 12, řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). Pražský dopravní podnik (DPP) podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich podle Hřiba mělo dorazit dvacet. Cena jedné je téměř 90 milionů korun. Nový typ tramvaje se v metropoli objevuje po delší době. Některé nákupy byly v minulosti kritizovány.
včera v 15:57
Načítání...